Welke soort singel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief_wk

Welke soort singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 13:14

Hoi bokkers!
Mijn singel is kapot gegaan en nu ben ik op zoek naar een nieuwe singel, maar jeetje wat is er veel en wat laat me dat twijfelen. Mijn vorige singel was er een met aan beide kanten elastiek, maar die was zo erg uitgerekt dat die van 60 naar 65 cm is gegaan en daardoor ook is gebroken. Ik moet dus waarschijnlijk een 65 cm singel hebben, maar wat dan? Met of zonder elastiek weer? En is 65 cm dan de goede maat? Ik hoop op jullie advies!

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:18

Ik zou een singel van 65 cm kiezen. Je wil ongeveer een handbreedte tussen je dekje en de rand van de singel hebben, als je aangesingeld bent. Mocht je teveel over hebben, of te weinig, kan je altijd nog kiezen voor een grotere of kleinere singel.
Een singel met elastiek is prettiger voor je paard. Mijn zadelmaker zegt altijd: "Je loopt zelf ook liever met een broek of riem met elastiek als je een marathon gaat lopen" en ik geloof daar wel in :')

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:20

Je moet gewoon niet zo strak aansingelen dan heb je ook geen elastiek nodig.

Hier singel zonder elastiek en dat heeft duidelijk de voorkeur van paard. Veel mensen singelen met elastiek dan alsnog heel strak aan.

De singel moet lang genoeg zijn om de elleboog volledig vrij te laten. Dan kan het zijn je tegen het dekje aan moet singelen of zelfs erop.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:35

SansaS schreef:
Je moet gewoon niet zo strak aansingelen dan heb je ook geen elastiek nodig.

Hier singel zonder elastiek en dat heeft duidelijk de voorkeur van paard. Veel mensen singelen met elastiek dan alsnog heel strak aan.

De singel moet lang genoeg zijn om de elleboog volledig vrij te laten. Dan kan het zijn je tegen het dekje aan moet singelen of zelfs erop.

Ik singel helemaal niet strak aan, maar paard heeft overduidelijk de voorkeur voor wel elastiek aan beide zijden van de singel.
Met elastiek is hij losser en vrijer in zijn bewegingen.
Het elastiek van mijn singels is wel dusdanig degelijk dat dat niet zomaar uitlubbert.

@TS: wel of geen elastiek is op basis van deze vraag van jou niet te beoordelen, maar als het elastiek echt is uitgelubberd, is een langere singel dan de officiële 60 cm die je nu hebt, waarschijnlijk wel minimaal noodzakelijk.

In het topic: [HAR] Toch maar een andere singel?? staat heel veel informatie over vormen en lengtes van singels en het waarom.
Een aanrader, wanneer je op zoek bent naar een andere singel.

Freyr

Re: Welke soort singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:46

Het topic dat hierboven benoemd wordt, is heel waardevol!

Verder is het zoals altijd echt kijken naar je paard: Wat vind die fijn? Mijn pony loopt bijvoorbeeld veel minder fijn met een singel zonder elastiek. Ze loopt niet lekker door haar lijf, houdt in en maakt krabbelpasjes. Met elastiek is dat nagenoeg niet aanwezig, dus dan is het duidelijk vind ik.

Je hebt ook singels met elastieke tussenstukken en geen elastiek bij het aansingelen. Dat helpt uitrekken soms ook iets. Verder opletten dat je echt stevig elastiek hebt en less is more vaak: De simpele singels (zowel neopreen als leer) zijn vaak het beste.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 14:51

Afbeelding
Het lastige is dus dat mijn paard op dit moment alleen mag stappen ivm met een blessure, daardoor is ze wat aangekomen en mag ze ook niet veel doen. Hierdoor vind ik de juiste maat vinden lastig omdat ze niet in top vorm is en de soort lastig omdat ik het dus ook niet echt optimaal kan testen. Ik zal een foto toevoegen van de singel die ze eerst had, dat is dus de 60 cm die is uitgerekt door de jaren heen tot een 65. Het blijft gewoon zo lastigAfbeelding
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:19

Zeker 65 cm halen en misschien nog wel 70 cm. Verder zou ik niet te veel nadenken en dezelfde vorm en materiaal aanhouden aangezien je er een goede ervaring mee hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:25

Is ze hier aangesingeld?
Dan zou ik zeker 65 of zelfs een 70 pakken.

Liep ze verder fijn op deze singel, bleef je zadel fijn liggen?
Dan zou ik gewoon voor vergelijkbaar zoeken

Oh ja, koop je een singel die dikker is, dan merk je ook dat hij korter valt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 17:50

Je singel is veel te kort. Dat mag wel zeker een 70cm worden misschien wel 75cm.