Singelwondjes!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Singelwondjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:00

Hee,

Ik ben echt ten einde raad :')
M’n paard heeft een hele gevoelige huid (roze huidje) en ik kom gewoon niet van de singel wondjes af. Ik heb al een anatomische singel + bontje erover.
Meestal blijft het gewoon bij een kaal plekje, maar sinds kort zijn het ook echt wondjes. Dat is natuurlijk helemaal niet fijn voor haar, en daarnaast ook enorm onhandig voor op wedstrijd. Bloed = bloed :(

Het enigste waarvan ze geen wondjes krijgt, is een rechte singel van neopreen. Alleen heb ik daarmee weer het probleem dat ze haar passen minder goed afmaakt. Het anatomische gevormde deel is echt een must.

Hebben er mensen aanraders voor zalfjes, singels, andere tips&tricks?

Ania

Re: Singelwondjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:18

een anatomische neopreen singel?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:32

Bestaan die? :P
Ga gelijk even kijken!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:32

Heb je een standfoto en opgezadelde foto van je paard? Het exterieur van je paard en de pasvorm van je zadel doen ook veel voor de singel.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:38

Stand:
Afbeelding
Afbeelding

Opgezadeld:

Afbeelding
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:41

Edix Crescent of de Passier blue Wave kun je proberen. Van al het andere krijgt mijn pony ook plekjes.
Zitten de plekjes bij de oksel?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:44

bbpin schreef:
Ga gelijk even kijken!

Ik moest ook even googlen of ze bestonden maar ja, blijkbaar wel, meerdere soorten ook nog!

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:45

Sky_As schreef:
Edix Crescent of de Passier blue Wave kun je proberen. Van al het andere krijgt mijn pony ook plekjes.

Zitten idd bij de oksels. Dus moet opzoek gaan naar iets met grotere uitsnedes aan de zijkanten?
Wat ik me net ook bedenk trouwens, het is aan 1 kant veel heftiger als de ander. Zadel die scheef trekt misschien? Singel aan beide kanten op hetzelfde gaatje aan namelijk

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:45

Leuk paard!

Ze heeft wel een singelgroeve die wat verder naar voren zit. Dat zie je ook aan de singelstoten die wat naar voren worden getrokken. Dat verklaart in ieder geval deels je probleem.
Ik vraag me wel af of deze singel, zeker in combinatie met dat bontje, niet zorgt voor teveel 'bulk' in de schouder? Heb je wel eens een wat smallere singel geprobeerd?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:46

Ania schreef:
bbpin schreef:
Ga gelijk even kijken!

Ik moest ook even googlen of ze bestonden maar ja, blijkbaar wel, meerdere soorten ook nog!

Ania schreef:
bbpin schreef:
Ga gelijk even kijken!

Heb er nu eentje besteld om uit te proberen, was bij Kramer voor €30 te krijgen dus dat kan ik nog wel kwijt :o
Mocht dat ook niks zijn ga ik kijken naar de wat duurdere opties

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 14:48

Bowo schreef:
Leuk paard!

Ze heeft wel een singelgroeve die wat verder naar voren zit. Dat zie je ook aan de singelstoten die wat naar voren worden getrokken. Dat verklaart in ieder geval deels je probleem.
Ik vraag me wel af of deze singel, zeker in combinatie met dat bontje, niet zorgt voor teveel 'bulk' in de schouder? Heb je wel eens een wat smallere singel geprobeerd?

Dankjewel!

Nee eigenlijk niet naar om gekeken, omdat ik deze singel toen aangeraden kreeg van mijn zadelmaker. Zij bedoelde het natuurlijk wel zonder bontje dus wellicht dat het nu teveel bulk geeft idd. Ga aan stalgenootjes vragen of iemand iets te leen heeft voor me!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:51

bbpin schreef:
Sky_As schreef:

Zitten idd bij de oksels. Dus moet opzoek gaan naar iets met grotere uitsnedes aan de zijkanten?
Wat ik me net ook bedenk trouwens, het is aan 1 kant veel heftiger als de ander. Zadel die scheef trekt misschien? Singel aan beide kanten op hetzelfde gaatje aan namelijk

Als je zadel scheef gaat voel je dat met rijden. Vooral bij de edix is het heel belangrijk dat je gelijkmatig aansingelt zodat het middenstuk ook echt in het midden blijft, anders trekt je zadel scheef met rijden ( duurde even voor ik daar achter kwam...)

Bredere uitsnedes maakte voor ons echt het verschil. Mijn pony heeft ook niet echt model voor een rechte singel, want een gewone neopreen was ook goed, maar lag het zadel minder mooi mee

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 15:09

M’n stalgenootje heeft de passier blue wave liggen. Die mag ik van de week een keertje gebruiken. Bedankt voor alle hulp!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:10

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:21

Ik vind deze singel erg kort.
Die kan zeker 15 cm langer, misschien zelf wel 20, ervan uitgaande dat die aan beide zijden op hetzelfde gaatje zit. En dat laatste is bij een anatomische singel erg belangrijk.

Maar een langere singel zorgt er ook voor dat de uitsparingen bij de ellebogen beter op de juiste plek zitten.

[HAR] Toch maar een andere singel??
In dit topic staat heel erg veel informatie over singels en de juiste lengte en het waarom van de juiste lengte.
Het is inmiddels een heel lang topic, maar ook met heel veel voorbeelden, lijntjes getrokken op foto's van gezadelde paarden en heel veel uitleg.
Erg leerzaam en nuttig om eens door te nemen, wanneer je tegen singelproblemen aanloopt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:27

De passier blu wave vind ik een hele fijne singel.

Wat ik ook zou zeggen, zoals mijn voorganger hier, ik vind de singel op de foto ook vrij kort. misschien is dit nog niet aangesingeld maar dan zou ik ook wel een 15-20cm langer kan

Ellen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:29

Mijn paard had singelwondjes, toen bleek het zadel niet goed te liggen. Een onderlegger die achter dikker gevuld was hielp meteen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:34

Marije_jiplover schreef:
Die kan zeker 15 cm langer, misschien zelf wel 20, ervan uitgaande dat die aan beide zijden op hetzelfde gaatje zit. En dat laatste is bij een anatomische singel erg belangrijk.

Maar een langere singel zorgt er ook voor dat de uitsparingen bij de ellebogen beter op de juiste plek zitten.

In dit topic staat heel erg veel informatie over singels en de juiste lengte en het waarom van de juiste lengte.
Het is inmiddels een heel lang topic, maar ook met heel veel voorbeelden, lijntjes getrokken op foto's van gezadelde paarden en heel veel uitleg.
Erg leerzaam en nuttig om eens door te nemen, wanneer je tegen singelproblemen aanloopt.

Dat was ook het eerste wat mij opviel. te kort en daardoor loopt het paard zich eerder stuk. Is dit wel een singel met echt schapenbont? Dat is beter dan namaak.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 15:52

Om even op alle bovenstaande te reageren:

De singel is zonder bontje de goede lengte, zoals mijn zadelmaker heeft gezegd. Het moment dat ik er een bontje onder doe is het natuurlijk korter… maar als ik eentje van 15-20cm langer pak, komt het dan niet tegen mn dekje aan? Mij is altijd verteld dat de singel aangesingeld niet hoger als de ellepijp mag komen.

De singel is trouwens wel echt schapenbont en het zadel ligt voor zover ik weet correct, ik merk naast de singelwondjes geen klachten Iniedergeval. Aangezien het wel bijna een halfjaar is geweest komt de zadelmaker 27 aug. Daarmee zal ik ook gelijk het probleem van de singel overleggen maar vond het toch zielig om tot die tijd dan nog zo rond te rijden

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 15:56

Marije_jiplover schreef:

Ik vind dit echt super interessant trouwens, dankjewel! Ga het goed bestuderen wanneer ik tijd heb :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:02

Je singel moet zeker hoger komen dan de elleboog/ellepijp.
Ik kan me voorstellen dat je singel zonder bontje inderdaad al beter passend is dan met bontje.
Dat het je dekje raakt is ansich niet erg maar op foto komt het dekje niet ver onder het zweetblad vandaan, want tegen zweetblad aan is wel vervelend.

Als je er naar streeft om zonder bontje te gaan zou ik eerst eens beginnen met 10cm langer, en dan kijken waar je uitkomt.

Op welke hoogte heeft je paard wondjes?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:16

Nummer 1 oorzaak van singelwondjes is een te losse singel. Als de singel goed strak zit, kan de huid eronder nl niet bewegen om schuurplekjes te veroorzaken.
De beste singel tegen singelwonden is de ouderwetse koord singel, omdat de koorden met de beweging mee kunnen rollen.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 16:18

Lusitana schreef:
Nummer 1 oorzaak van singelwondjes is een te losse singel. Als de singel goed strak zit, kan de huid eronder nl niet bewegen om schuurplekjes te veroorzaken.
De beste singel tegen singelwonden is de ouderwetse koord singel, omdat de koorden met de beweging mee kunnen rollen.

Ik hoor idd vaak dat ik m’n singel super los heb zitten… nou nog eens iets waar ik op moet letten dus. Thanks!

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 16:19

siskeh schreef:
Je singel moet zeker hoger komen dan de elleboog/ellepijp.
Ik kan me voorstellen dat je singel zonder bontje inderdaad al beter passend is dan met bontje.
Dat het je dekje raakt is ansich niet erg maar op foto komt het dekje niet ver onder het zweetblad vandaan, want tegen zweetblad aan is wel vervelend.

Als je er naar streeft om zonder bontje te gaan zou ik eerst eens beginnen met 10cm langer, en dan kijken waar je uitkomt.

Op welke hoogte heeft je paard wondjes?

Wat ik heb aangekruist is zo ongeveer waar het zit. Minder groot natuurlijk, maar dan heb je eenbeetje een beeld

Afbeelding

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 16:25

Nog een vraagje voor jullie, hoe vaak wassen jullie het bontje? Ik doe dit elke 2 weken. En dan na elke rit even spoelen met water.
Moet dit vaker? Heb sowieso het idee dat m’n bontje minder zacht is ook door alle paardenharen die ertussen zitten, is hier wat aan te doen?