Welk vliegenmasker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Welk vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 16:17

Hoi, ik ben op zoek naar een geschikt vliegenmasker.
Mijn paard heeft jaren zonder problemen de shires vliegenmasker zonder oren gedragen. Echter had hij vorige week ineens een wond en bult onder z’n kaak. We denken dat het toch (of een beestje is geweest of) van het schuren van het masker is geweest. De rand valt er precies op. Het is een masker met klittenband. Hij heeft het masker ook gesloopt en af gekregen.

Afbeelding

Nu zitten er echt zó veel vliegen op zijn hoofd/rond z’n ogen dat hij bijna geen schimmel meer is. Ik wil dus toch ook kijken voor een nieuw masker. Ik dacht aan zo’n elastisch ding (link als voorbeeld https://www.dekroo.nl/paard/vliegenmask ... -cQAvD_BwE)

Wat is jullie ervaring? Schuurt dat of niet? En zou ik het al om kunnen geven als die wond nog niet helemaal genezen is (het is wel droog/korstje) of als de bult nog niet helemaal weg is?

Ik zoek iets waarbij de voor pluk vrij is of eruit kan steken gezien hij een hele volle voor pluk heeft lijkt me dat niet fijn als dat ergens onder geplakt zit.

Bowo

Re: Welk vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:34

Heeft er al een dierenarts naar die plek gekeken? Ik vind het er niet uitzien als een schuurwond of beet eerlijk gezegd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:42

Ik vind de wond er ook naar uit zien. Heeft ie geen koorts gehad??
De ene vliegenkap ligt wat lager op de neus als de ander en als er geen open stukje zit voor de voorpluk kun je vaak net het naadje daar war loshalen zodat ie er gewoon door kan.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de ogen goed vrij zijn en de kap niet raken bij knipperen.
Momenteel heb ik ze van Busse en die zijn mooi stevig en sluiten goed aan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:57

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:19

Reeltje_5 schreef:
Hoi, ik ben op zoek naar een geschikt vliegenmasker.
Mijn paard heeft jaren zonder problemen de shires vliegenmasker zonder oren gedragen. Echter had hij vorige week ineens een wond en bult onder z’n kaak. We denken dat het toch (of een beestje is geweest of) van het schuren van het masker is geweest. De rand valt er precies op. Het is een masker met klittenband. Hij heeft het masker ook gesloopt en af gekregen.

[ Afbeelding ]

Nu zitten er echt zó veel vliegen op zijn hoofd/rond z’n ogen dat hij bijna geen schimmel meer is. Ik wil dus toch ook kijken voor een nieuw masker. Ik dacht aan zo’n elastisch ding (link als voorbeeld https://www.dekroo.nl/paard/vliegenmask ... -cQAvD_BwE)

Wat is jullie ervaring? Schuurt dat of niet? En zou ik het al om kunnen geven als die wond nog niet helemaal genezen is (het is wel droog/korstje) of als de bult nog niet helemaal weg is?

Ik zoek iets waarbij de voor pluk vrij is of eruit kan steken gezien hij een hele volle voor pluk heeft lijkt me dat niet fijn als dat ergens onder geplakt zit.

Ik heb dat masker wat in die link deelt, die met de zebra print. Ik vind het een top ding, schuurt niet en denk dat je die prima om kan doen zolang de wond nog moet genezen. Mijn paard houd m ook om als ie niet op de wei staat (hij heeft een stal met uitloop), dus hij heeft m regelmatig 24 uur per dag op. Enig nadeeltje is dat ie vrij kwetsbaar is. Ik denk dat ie t net 1 seizoen redt. :')

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 17:55

Ja de dierenarts is geweest en dacht aan druknecrose. Temperatuur was/is goed en echo gemaakt geen abces. Zekerheidshalve swab genomen en negatief :)
Ziet er nu (paar dagen later) ook al een stuk beter weer uit maar nog niet weg.
Hij reageert altijd heftig op insecten/teken. Zeker met teken krijgt hij altijd echt een hele bult, dus dat zou ik niet gek vinden als het zoiets is geweest. Misschien een bult door insect in combo met het masker wat is gaan schuren.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 18:03

Dit was de eerste keer van een teek ik schrok me rot. Gewoon een tiet tussen z’n voorbenen. Maar zo dus wel meer gehad op andere plekken.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:49

Dat is idd ook een hele lelijke plek, ook vreemd dat de huid/vel helemaal weg is.
Ik heb op dat soort plekken goede ervaring met honingzalf.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:43

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:49

Oh wat naar!
Ik heb ook die van Shire,maar dat bevalt prima.
Hebben ze ook niet dagelijks om,dus dat scheelt vast.

Je kunt ook kijken naar de maskers van fine stretch, dit soort

Afbeelding

Stalgenootjes van me hebben die en die zitten ook mooi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:25

Ik vraag met met die 'bolle' ogen altijd af of die wel zo blijven staan bij harde wind of als ze net gerold hebben ??
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 08-08-25 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:36

Ik heb ook die van shires.

Denk bij jou dat het niet zoveel maakt welk masker je hebt.
Als het zo enorm opzet bij een steek zit elk masker daarna te strak.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:36

DubbelFun schreef:
Ik vraag met met die 'bolle' ogen altijd af of die wel zo blijven staan bij harde wind of als ze net gerold hebben ??

Ja dat gaat prima, of in ieder geval niet minder dan bij andere maskers. Harde wind maakt iig niet uit (maar dan hoeven ze hem ook niet op toch?). Als ze in de modder gaan liggen rollen willen ze nog wel een beetje indeuken, maar dat heb ik bij alle maskers

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:10

Die elastische maskers, daar zit een rits onderin. Zit die niet precies op de plek?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:21

Ik heb elastische maskers zonder rits of klittenband, erg fijn! Blijven tot nu toe gemiddeld 2 of 3 seizoenen goed bij bijna 24/7 dragen en geven geen schuurplekken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:56

Hier een zonder rits of klitteband

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:26

Hier ook fan van For Horses. Ik heb ze met en zonder ogen.

Camino_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 09:51

Die met die bolle ogen zitten erg mooi, maar wel een risico als ze gaan schuren. Dan kan het lycra voor de ogen draaien en zitten die beide ogen dicht. Ik dacht een ideaal masker gevonden te hebben, maar mijn paard heeft zo dus een wond opgelopen…. (Ze zag niets meer en is erg ongelukkig op een randje gestapt)

Moet wel zeggen, het masker sloot eerst goed aan maar rekt met de tijd wat uit, toen het gebeurd is zat het masker dus redelijk los. Als het strakker zit zal het allicht niet zo snel draaien. Maar misschien wil je net niet té aansluitend op die plek nu.

Die imker maskers (1 net voor de twee ogen) zijn allicht dan veiliger, weet iemand of die ook zo mooi van de ogen af blijven staan? Bvb van for-horses

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:09

Bedoel je dit soort maskers ??

Afbeelding

Die heb ik jaren gebruikt en zijn geweldig... maar die stijve ronde boog schuurt blijkbaar overal tegenaan en gaat de stof kapot (aan de buitenkant dus).
Verder kreeg die van mij een kale neus omdat de binnenkant vrij stug was (niet zacht).
Met rollen blijft hij wel goed vrij van de ogen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 17:04

Zo een bedoel je? Dat ziet er ook wel interessant uit. Je kan ze zelfs laten maken met van die touwtjes of flapje nog voor de neus
Afbeelding

Heb nu zo’n soort goedkopere versie van Kerbl (met 2 losse ogen). Opzich lijkt het wel goed hij lijkt alleen jeuk te hebben op z’n voorhoofd. (Hij wilt die steeds tegen me aan schuren). Dus misschien dat het te warm is eronder (hij heeft ook een flinke voor pluk) en dan is die bovenstaande wel een goede optie, daar is het voorhoofd ook vrij. Maar misschien deukt het dan ook weer sneller in omdat het zo’n groot vlak is.