Hoofdstel: lijm 'zweet' uit het leer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Hoofdstel: lijm 'zweet' uit het leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 16:56

Er hangen 2 hoofdstellen in mijn zadelkamer die ik tweedehands heb overgenomen. Één hoofdstel kocht ik als 'plakkerig'. Goed schoonmaken en invetten zou dat wel oplossen, dacht ik. Ik ging uit van zo'n viezig laagje op het leer door vocht. Maar het voelt als lijm. :? En hoe goed ik ook schoonmaak, er blijft een vervelend kleverige laag op zitten.
Het andere tweedehands hoofdstel heeft dit probleem ook, zelfs nog erger, maar dan alleen aan de binnenkant van de frontriem.

Hoofdstel 1 is een Schockemöhle hoofdstel en hoofdstel 2 (plak frontriem) is een SD Design. Ik heb eerder hoofdstellen gehad van deze merken en nooit problemen gehad. Overigens heb ik dit nog nooit meegemaakt bij hoofdstellen, ook niet bij de meest simpele exemplaren.

Ik dacht eerst dus dat het schimmel/huidvet/smeer was, maar het valt er niet af te krijgen met gebruikelijke en ongebruikelijke schoonmaakmiddelen. Het plakt als lijm en blijft ook voelbaar op mijn handen.

Herkent iemand dit? Valt er nog iets aan te doen of kan ik ze weggooien?

Ter illustratie:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-07-25 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Syberdepiep

Re: Hoofdstel: lijm 'zweet' uit het leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:02

Aha, dat lijkt op te veel gevet/oliëd leer. Als het zo verzadigd is met bijv olie dan kan de lijm waarmee bijvoorbeeld je frontriem in elkaar geplakt is op gaan lossen. Of de olie is zelf misschien erg plakkerig geworden. Je mag nooit leer op de verwarming of in de zon leggen, maar zou het eens proberen op en oude krant/keukenpapier in de hoop dat het wat indroogd. Je zou ook eens stickerverwijderaar kunnen proberen voor de ergste plak eraf te krijgen.

Xhrista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:15

Honderd jaar geleden moesten wij in de zomer hoofdstellen goed schoonmaken. Ze werden dan uit elkaar in water met ammoniak te weken gelegd. Daarna afspoelen en te drogen leggen. Daarna in de olie. Moest dan wel paar keer want al het vieze was er uit. Werkte goed. Moet je natuurlijk geen gelakte of bling bling hoofdstel hebben .
Te proberen met klein onderdeel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:44

Ik heb het ook wel eens gezien. Maar vraag me af of het geen weekmakers van iets zijn. Want die kunnen ook plakken. Een oplossing heb ik niet voor je helaas.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:08

Ik had dit met een HB showtime. Heb het niet goed gekregen en echt veel geprobeerd. Geen idee waar het door kwam, ik behandel al mijn hoofdstellen sinds mijn 12e al hetzelfde en dit heb ik echt nog nooit gehad.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:10

Voorzichtig een stukje proberen te ontvetten met amonia of spiritus?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:10

Ai, dit probleem heb ik ook met een mentuig gehad. Ik heb er geen oplossing voor gevonden en gezien het toch al slechter werd niet meer erin geïnvesteerd en destijds weggegooid. Leek bij mij inderdaad ook de lijm die er tussenuit kwam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:40

Heb ik ook gehad vroeger. Ik dacht dat het kwam door de olie. Geen idee of het de lijm was eigenlijk. Ik krabte het eraf en maakte het schoon met ontvetter. Daarna weer wat vet erop.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 13:46

Dat plakkerige is oud geworden olie… net zoals frituurolie als je een frituurpan wegzet en er half jaar niets mee doet daar gaat de gelekte olie ook van aankoeken en plakken..

Wat je kan proberen is een krachtige ontvetter, en dan het leer zoveel mogelijk “strippen” van het vet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 16:16

Ik heb al krachtige keukenontvetter geprobeerd, net als dreft en zelfs the pink stuff pasta. Met harde borsteltjes om het er met geweld af te boenen. Het had geen effect. Ik zie het somber in...

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 16:46

_Lorette_ schreef:
Ik heb al krachtige keukenontvetter geprobeerd, net als dreft en zelfs the pink stuff pasta. Met harde borsteltjes om het er met geweld af te boenen. Het had geen effect. Ik zie het somber in...

Hmm enige volgende stap zou dan ammoniak zijn, in kader van slechter als dit gaat het niet worden

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 20:04

De frontriem heb ik bewerkt met een mes en mijn nagels om het laagje eraf te schrapen. Helemaal plakvrij is het nog niet, maar wel 80% beter. Misschien krijg ik die nog wel goed. Ik zou alleen niet weten hoe ik dat met het hoofdstel moet doen. Die is rondgenaaid en juist de rondgenaaide delen zijn het plakkerigst. Ook zit daar niet zo'n duidelijk laagje op om eraf te kunnen schrapen...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:19

Kun je een schuurpapiertje proberen anders ?
Om dit soort redenen koop ik liever niks tweedehands ik lijk steeds pech te hebben daar mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 20:44

Afbeelding

Toch maar begonnen aan het hoofdstel... Afkrabben is tot nu toe de enige methode met een beetje resultaat. Best een rotklusje.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:55

Wd40 is bijzonder spul en kan je misschien ondersteuning geven qua los krabben.. ( effe stukje testen)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:55

dieseltje09 schreef:
Dat plakkerige is oud geworden olie… net zoals frituurolie als je een frituurpan wegzet en er half jaar niets mee doet daar gaat de gelekte olie ook van aankoeken en plakken..

Wat je kan proberen is een krachtige ontvetter, en dan het leer zoveel mogelijk “strippen” van het vet.

Dit inderdaad!
Waarschijnlijk is het hoofdstel/frontriem steeds opnieuw in de olie gezet en niet (goed) schoongemaakt. Dan is de olie ranzig geworden.

Wat je nog kan proberen is een stukje met dasty schoonmaken, of met wd40.

Joke65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:04

Lizz schreef:
Dit inderdaad!
Waarschijnlijk is het hoofdstel/frontriem steeds opnieuw in de olie gezet en niet (goed) schoongemaakt. Dan is de olie ranzig geworden.

Wat je nog kan proberen is een stukje met dasty schoonmaken, of met wd40.

Rondgenaaid leer is een ambacht, dat bezitten veel 'tuigmakers' niet meer.

Dit leer is aan elkaar geplakt, met veels teveel lijm, en dat komt er nu uit..

Vet en olie schimmelt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:56

Kan olie echt zo sterk gaan plakken als het ranzig wordt? Ik ben er nog steeds niet echt over uit wat het is. Maar inmiddels is ook het hoofdstel 80% opgeknapt. Eindeloos proces van afkrabben, afspoelen in warm water, poetsen met dasty en een andere ontvetter, weer afspoelen en afdrogen, weer plakkende plekjes ontdekken en opnieuw beginnen, :+ Echt pure mishandeling van het leer. Toch voelt het hoofdstel grotendeels weer normaal. Rond de passantjes/gespen is het nog niet helemaal goed. Dat is het lastigst te poetsen.

Als het hoofdstel beschadigingen had of van een goedkoper merk was geweest, had ik er echt geen moeite meer in gestoken.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

Ik doe aan leerbewerken en als ik dingen moet lijmen knoei ik soms wel eens wat, daarvoor heb ik een soort speciaal "gummetje" dat een beetje rubberachtig aanvoelt en als ik hiermee over het leer wrijf dan kan ik heel gemakkelijk de lijm verwijderen. Kost niet de wereld en online te bestellen bij verschillende leer handels.
Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Rond genaaid leer is ook gelijmd vanbinnen dus lijkt toch meest logisch dat dat eruit komt. Sticker verwijderaar al geprobeerd?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:38

Syberdepiep schreef:
Rond genaaid leer is ook gelijmd vanbinnen dus lijkt toch meest logisch dat dat eruit komt. Sticker verwijderaar al geprobeerd?

Ja, dat deed helaas niks. Daarom ging ik twijfelen of het wel lijm was.

Afwasmiddel en schoonmaakazijn had ik ook al geprobeerd. Daarna overgestapt op zwaarder spul. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Het klink nog steeds als ollie, of misschien ook olie in combi met gedeeltelijke opgeloste lijm.

Komen de hoofdstellen bij dezelfde plek/eigenaar vandaan?

Olie is echt rot spul, vooral als er lederen onderdelen echt in worden gedoopt zonder dat er van te voren goed met leder zeep wordt schoongemaakt. Huidvet in combi met olie wordt echt een smeerboel maar omdat het door het vuil zo geïntrigeerd is in het leer is het er ook mega slecht uit te krijgen.
Wat vaak nog het beste lijkt te werken is het leer iets aan de warme kant opslaan en regelmatig het olie/vet er af halen. Het leer zal het vanzelf wel soort van uitzweten en verbeteren. Heb je alleen wel de tijd voor nodig :+