Welk model stijgbeugel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Welk model stijgbeugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 12:32

Ik ben op zoek naar nieuwe stijgbeugels maar er is tegenwoordig zoveel op de markt.
Allerlei vormen, modellen, ...

Mijn belangrijkste vereiste is dat het een veiligheidsbeugel moet zijn.
Maar wat is nu het verschil tussen al die beugels, qua ophanging, gekanteld voetbed, ...
Wanneer kies je voor iets?

Zelf heb ik momenteel de Lemieux vector balance. Die hebben een gekanteld voetbed van 5%.
Maar toch sta ik vaak "op" mijn tenen en vaak zijn mijn voeten naar buiten gedraaid. Als ik deze correct naar voren draai, dan kan ik mijn voet niet plat houden en komt mijn grote teen omhoog.
Natuurlijk is dit niet iets wat een beugel alleen gaat oplossen, ik ben hard aan het werk bij een personal trainer en dergelijke :) Maar als er hulpmiddelen zijn die me zouden helpen, lijkt me dat mooi meegenomen :D

Afbeelding

Afbeelding

mavantos

Re: Welk model stijgbeugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:08

Zulke tenen komen vaak meer uit je beenligging dan echt de voet/beugel.

Probeer eens vanaf je heup je been iets op te tillen en dan draaien zodat je knie platter tegen het zadel ligt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 13:19

Ja ik zit ook echt enorm vast in mijn heupen. Ik heb nooit een supergoede houding gehad, maar een zware zwangerschap heeft dat niet beter gemaakt :+ Ik doe allerlei oefeningen bij de kinesist en personal trainer, het gaat al iets beter maar blijft pijnlijk en moeilijk -O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:57

mavantos schreef:
Zulke tenen komen vaak meer uit je beenligging dan echt de voet/beugel.

Probeer eens vanaf je heup je been iets op te tillen en dan draaien zodat je knie platter tegen het zadel ligt.

Eens m.b.t. beenligging. Maar dat kan ook veroorzaakt worden door een zadel met een, voor jou, te brede twist.

En het kan ook nog je bouw zijn.
Als je gewoon staat/loopt, wijzen je tenen dan misschien ook wat naar buiten?

Als je in deze gevallen het advies van Mavantos volgt forceer je de boel.

Primair is een onafhankelijke zit waarmee je de beweging van het paard kan volgen zonder deze te hinderen.
En vanuit daar proberen bij te schaven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:17

Heb je foto’s van hoe je in het zadel zit?
Grote kans dat het voornamelijk een zadel ding is, en daarna focussen op je heupen en knieën. Knieschijven voor je gevoel naar beneden laten kijken, voeten losjes plat in de beugel net iets verder dan bal van je voet meer naar het midden.. als je zit moet je in balans kunnen staan als je je paard weg denkt. Vooral niks willen uitdrukken.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:53

Interessant onderwerp, ik volg even
Er is zoveel qua beugels en de combi met de zadel en zit maakt t helemaal interessant

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:27

Bekende struggle, ik heb van alles geprobeerd. Heel eerlijk zat mijn oplossing niet in de beugels. Ik heb nu de bow balance beugels, in het verleden heb ik van alles gehad, ook scheve blokjes, vastgebonden beugels aan de singel en dergelijke. Rijtechnisch zat mijn oplossing voornamelijk in; de beugel op de juiste plek leggen. Veel ruiters hebben de voet niet ver genoeg in de beugel waardoor ze uit balans raken. Vanuit centered riding wordt de voet op de bubbelende bron (bubbly spring) in de beugel geplaatst. Waardoor een ruiter beter in balans zit. Daarbij zitten veel ruiters met een “geopende heup” op het paard en meer op de achterkant van het dijbeen. De kunst is om het been op de juiste plek te leggen vanuit de heup. Tenen zijn de uitkomst van de hetgeen wat daarboven mis gaat. De beugels aan gaatje korter zou ook een mogelijke oplossing kunnen bieden, maar dat ligt natuurlijk aan of de oorzaak is dat de ruiter slecht bij de beugel kan en daardoor een verkeerde beenligging aanneemt..

In het verleden heb ik een tijdelijke dijwrong gehad ter ondersteuning voor de heup, ik vond dat best een handig ding, gezien hij er echt even voor zorgde dat de banden in mijn lies iets werden opgerekt waardoor meer beweging mogelijk werd. Ik kon de juiste beweging zonder slecht maken, door deze tijdelijk te forceren ontstond die ruimte wel.. maar ik vind zoiets een tijdelijk hulpmiddel ter compensatie.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 19:05

Roodvos schreef:
Eens m.b.t. beenligging. Maar dat kan ook veroorzaakt worden door een zadel met een, voor jou, te brede twist.

En het kan ook nog je bouw zijn.
Als je gewoon staat/loopt, wijzen je tenen dan misschien ook wat naar buiten?

Als je in deze gevallen het advies van Mavantos volgt forceer je de boel.

Primair is een onafhankelijke zit waarmee je de beweging van het paard kan volgen zonder deze te hinderen.
En vanuit daar proberen bij te schaven.

Als ik gewoon sta, wijzen mijn tenen ook naar buiten ja.
Als ik oefeningen doe bij de PT en ik moet daarbij mijn tenen naar voren zetten. Dan doet het pijn en is het echt zwaar voor me.

In het verleden heb ik al zitlessen enz gevolgd en die instructeur zei ook dat ik niet de mooiste zit had, maar wel functioneel en niet belemmerend. Maar mijn zwangerschap heeft mijn lichaam wel wat mishandeld :+ Ik ben zeer stijf in mijn heupen, bekken, ...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 19:17

Sababber schreef:
Bekende struggle, ik heb van alles geprobeerd. Heel eerlijk zat mijn oplossing niet in de beugels. Ik heb nu de bow balance beugels, in het verleden heb ik van alles gehad, ook scheve blokjes, vastgebonden beugels aan de singel en dergelijke. Rijtechnisch zat mijn oplossing voornamelijk in; de beugel op de juiste plek leggen. Veel ruiters hebben de voet niet ver genoeg in de beugel waardoor ze uit balans raken. Vanuit centered riding wordt de voet op de bubbelende bron (bubbly spring) in de beugel geplaatst. Waardoor een ruiter beter in balans zit. Daarbij zitten veel ruiters met een “geopende heup” op het paard en meer op de achterkant van het dijbeen. De kunst is om het been op de juiste plek te leggen vanuit de heup. Tenen zijn de uitkomst van de hetgeen wat daarboven mis gaat. De beugels aan gaatje korter zou ook een mogelijke oplossing kunnen bieden, maar dat ligt natuurlijk aan of de oorzaak is dat de ruiter slecht bij de beugel kan en daardoor een verkeerde beenligging aanneemt..

In het verleden heb ik een tijdelijke dijwrong gehad ter ondersteuning voor de heup, ik vond dat best een handig ding, gezien hij er echt even voor zorgde dat de banden in mijn lies iets werden opgerekt waardoor meer beweging mogelijk werd. Ik kon de juiste beweging zonder slecht maken, door deze tijdelijk te forceren ontstond die ruimte wel.. maar ik vind zoiets een tijdelijk hulpmiddel ter compensatie.

Heel interessant om te lezen!
Ik moet nu ook (omdat ik nog te zwak ben qua spieren) mijn stijgbeugelriemen ook korter zetten want anders heb ik inderdaad geen balans. En mijn voeten zitten inderdaad ook best ver door mijn beugel en dan nog verlies ik ze wel af en toe (niet er helemaal uit, maar wel dat ze even los komen)
Mijn instructeur roept ook vaak dat ik mijn lies losser moet zitten, voornamelijk in galop.

Wat moet ik me voorstellen bij een tijdelijke dijwrong?
Ik heb al een tijd geleden geïnformeerd naar een instructeur die een opleiding bij Centered riding heeft gevolgd, maar helaas heb ik nooit antwoord gekregen. Hier in België is het toch minder bekend helaas.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:30

Zit je ook zo in een zadel zonder zulke grote wrongen?
Het lijkt alsof je knie niet kan aansluiten aan het zadel en dan ga je dat compenseren?

Als dat zo is helpt nl geen enkele beugel ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:47

Farjen schreef:
Als ik gewoon sta, wijzen mijn tenen ook naar buiten ja.
Als ik oefeningen doe bij de PT en ik moet daarbij mijn tenen naar voren zetten. Dan doet het pijn en is het echt zwaar voor me.

In het verleden heb ik al zitlessen enz gevolgd en die instructeur zei ook dat ik niet de mooiste zit had, maar wel functioneel en niet belemmerend. Maar mijn zwangerschap heeft mijn lichaam wel wat mishandeld :+ Ik ben zeer stijf in mijn heupen, bekken, ...

Dat lijkt me heel pijnlijk, en ook heel onhandig bij het paardrijden. Ik weet niet of een andere stijgbeugel je hier direct mee gaat helpen.

Ik denk dat de eerste stap is je lichaam weer los en functioneel krijgen. En van daaruit kan je dan kijken of, en zo ja, wat je nodig hebt op gebied van zadel en stijgbeugels.

Naast je fysio (?, is dat een PT?) zou je eens kunnen kijken naar een yogabal en daar dagelijks wat oefeningen op doen. Je kan je PT vragen voor wat oefeningen. Of 's avonds als je voor de tv zit een uurtje op die bal gaan zitten. Doordat je dan dynamisch zit maak je met kleine bewegingen je lijf weer los. En het oefenen van je balans op de bal helpt je ook bij het paardrijden.

De grootte van de bal is belangrijk, je mag niet in elkaar gezakt zitten. Als je op de bal zit moeten je bovenbenen horizontaal staan. En opgepompt mag de bal max. 10 cm inzakken als je erop gaat zitten. Even een paar stoelen, krukjes, bed uitproberen om te bepalen wat voor jou de juiste hoogte is. Stel dat is 55 cm. Dan +10 cm, dan moet je een bal van 65-70 cm hebben.