Een comfortabele cap?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Een comfortabele cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 15:16

Hi!

Vroeger had je van die caps, die pasten - of niet. Je ging naar winkel, zette alles op, en degene die pastte kocht je. Ze leken toch allemaal op elkaar.

Ik heb nu zo'n cap met een verstelknop achterop. Die zit precies op een plek waar ik knallende hoofdpijn van krijg, ook na een half uurtje. Caps zonder zo'n knop zijn nauwelijks te vinden (of zijn een Kep van 400 euro).

Ik wil geen enorm dure cap, zeker nu ik weet dat je die elke 3-5 jaar dient te vervangen:

Citaat:
"Ook al ben je nog nooit gevallen met je cap, heb je hem jarenlang zorgvuldig opgeborgen en is er geen houdbaarheidsdatum voor caps, toch raden we aan om de cap uiterlijk 8 jaar na de productiedatum te vervangen; bij intensief gebruik na 3 tot 5 jaar. De onderdelen van een cap zijn onderhevig aan een verouderingsproces en afhankelijk van de gebruiksfrequentie, de opslagomstandigheden en het onderhoud zal vroeg of laat slijtage optreden. Maar hoe kom je erachter hoe oud een rijcap eigenlijk is? Aan de binnenkant van de helm vind je een sticker met de productiedatum."

aldus Kramer ruitersport, https://www.kramer.nl/advies/faq-over-rijcaps#faq3

Mijn hoofd lijkt ook wat ovaal voor de rondere caps.

Wat is voor jullie de meest comfortabele cap? Waar kocht je die (en wat kostte deze)?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:27

Een comfortabele cap is een cap die past :D

Zelf heb ik ook een ovaal hoofd en Samshield zit het fijnste. Deze heeft ook geen draaiknop overigens. Met opties kan je het zo gek maken als je wil, maar het basismodel is €345 zie ik. Geen goedkope cap, maar deze xit mij echt het beste. Maar ik zou vooral gewoon eens gaan passen bij een winkel met veel keuze.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:28

Voor mij is de Casco mistrall het fijnst. Met, jawel, een draaiknop. Welk merk/model heb je nu? Dat kan behoorlijk schelen.

In principe is er in mijn beleving wat betreft een cap kopen niet veel veranderd. Je kunt nog altijd naar een winkel gaan en alles binnen je budget/wensen passen. Wel verstandig om meteen een cap met MIPS te kiezen, als je daar een goed passende van vindt. Succes met je zoektocht, hopelijk heb je snel geen last meer van die hoofdpijn!

Muze

Re: Een comfortabele cap?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:29

Toch een kwestie van passen vrees ik.
Mij zaten equitheme en Charles Owen kylo als enige met MIPS fijn en het fijne van die laatste is dat die er ook met normale klep is.
Dus die wordt het voor mij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 15:39

Wat de "houdbaarheidsdatum" van caps betreft wil ik best geloven dat die om de zoveel jaar vervangen moeten worden, ondanks dat er geen valpartij was. Onder invloed van ultraviolette straling, raakt een kunststof tuinstoel ook bros en dat zal ook voor een cap gelden, plus de microbeschadigingen door dragen/vervoer die in de loop der tijd ook invloed hebben op de kwaliteit van de cap.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:07

Ik vind het veel verschil maken waar de verstelknop zit. Ik heb nu een Equitheme Wings (ik heb ook een ovaal hoofd) en deze zit fijn. Terwijl andere caps die werden aangeraden voor een ovaal hoofd bij mij dan weer knelden, vooral bij/rond die knop.

Maar inderdaad: passen, passen, passen is het belangrijkst en dat kan zeker nog gewoon in de winkels

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:07

Ik heb een GPA, comfortabel licht ding.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 16:45

Ik heb nu een Felix Bueller met MIPS van Kramer.

Fijn jullie tips, dat geeft in elk geval wat richting met passen. Meer tips welkom!

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 16:58

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:06

Kidde schreef:
Een comfortabele cap is een cap die past :D

Zelf heb ik ook een ovaal hoofd en Samshield zit het fijnste. Deze heeft ook geen draaiknop overigens. Met opties kan je het zo gek maken als je wil, maar het basismodel is €345 zie ik. Geen goedkope cap, maar deze xit mij echt het beste. Maar ik zou vooral gewoon eens gaan passen bij een winkel met veel keuze.

Yep hier ook meer ovaal hoofd en een samshield :)
Had hiervoor een Busse met draaiknop, maar kreeg daar bij lange buitenritten ook hoofdpijn van.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:49

En ook ik heb een Samshield bij een ovaal hoofd, het was echt de enige cap die mij comfortabel zat.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:23

Een cap is echt een kwestie van passen. Ik heb een smal ovaal hoofd. Heb vanalles gepast, maar echt alleen de Kep Italië met een ovaal inleg past mij. Ben voor de 'goedkopere' Smart versie gegaan, vond die al duur zat. Shamshield zat mij mij helaas ook niet terwijl die wel bekend staat ook voor ovalen hoofden.
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 25-07-25 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:23

Edith: dubbelpost

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:00

KletsKoekje schreef:
Een cap is echt een kwestie van passen. Ik heb een smal ovaal hoofd. Heb vanalles gepast, maar echt alleen de Kep Italië met een ovaal inleg past mij. Ben voor de 'goedkopere' Smart versie gegaan, vond die al duur zat. Shamshield zat mij mij helaas ook niet terwijl die wel bekend staat ook voor ovalen hoofden.

Precies! Ik heb ook alle caps in de speciaalzaak gepast, ook de Kep met ovalen liner maar die was voor mij nog te rond. In mijn Samshield heb ik ook nog een extra strip opzij. Dus inderdaad: het is echt een kwestie van passen :j

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:35

OneK is ook fijn bij ovaal, nu een samshield

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:37

Ik heb dat andere topic ook een beetje gevolgd en zie niemand de tip geven dat de positie van de draaiknop misschien kan worden aangepast (hoger/lager)? Misschien kan dat ook niet hoor, maar bij sommige fietshelmen kan die positie worden veranderd (ik dacht dat dat allemaal mips was). Ik zou verwachten dat er dus ook caps zijn waarbij dat kan.
Helaas kom ik niet snel weer bij die winkel (ben de grens over geweest want NL en fietshelmen..beperkte keuze) en heeft die ook geen webshop (kon niet eens pinnen met een buitenlandse pas :')), anders had ik even gekeken welke merken dat waren. Voor als het toevallig een merk zoals uvex was geweest, die ook caps maken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 06:34

Zonder draaiknop heb ik gehad voor mijn behoorlijk ovale hoofd, over allemaal tevreden:

Betaalbaar:
- Decathlon (Fouganza)
- Equithème

Duur:
- Antares (die had ik tweedehands, zou ik niet meer snel doen, je weet toch niet of ermee gevallen is).

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:04

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:16

Ik heb een samshield en wil eigenlijk niks anders meer. Heb niet zo'n hele uitgebreide versie overigens.
Wel heb je bij Hypostore 1 of 2x per jaar dat ze daar ook korting op geven. Wie weet dat even in de gaten houden?

Ik heb deze toen met korting gekocht bij een winkel hier in de buurt. Wat zou het geweest zijn? 350 euro uiteindelijk?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 23:03

office schreef:

Ik vind dus stiekem zo'n ouderwetse Engelse fluwelen nog altijd best mooi! Wel jammer dat het gokken en opsturen is.

Denk dat ik eens bij Decathlon en/of Epplejack ga passen, die hebben best veel liggen die hier getipt worden!