Koord / franjes vliegendeken rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CMoon

Koord / franjes vliegendeken rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 14:52

Hoi lieve bokkers,

Het vliegen, dazen en andere prikbeesten paradijs is weer geopend en altijd weer de vraag wat helpt het beste.
Ik heb een uitrij vliegendeken gezien die alleen uit draden/koord bestaat. Oa te koop bij Kramer maar ook op Facebook gezien onder de naam Funhopper Evi. Het lijkt mij een stuk minder warm dan een gewone vliegendeken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Werkt het? Draaien alle koorden niet om de paarden benen heen? Raak je er zelf niet enorm verstrikt in? En waar zijn deze te koop/heb je een aanbeveling?
Mijn ervaring met Kramer producten is erg wisselend. Dus ik twijfel of dat een goede aankoop is qua kwaliteit.

Afbeelding is van de vliegendeken van Kramer.

rien10

Re: Koord / franjes vliegendeken rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:56

Helaas, er is geen afbeelding bij je post.

CMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 14:57

Afbeelding

CMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 14:58

Lekker handig. Die heb ik niet goed bijgevoegd. Dankjewel voor je reactie. Als het goed is staat deze er nu onder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:00

Ja. Nu wel. Ik weet niet of het werkt maar m.i. moet je nogal toeren uithalen om hierin verstrikt te raken.
Opbergen en weer uit de klit halen lijkt me een groter probleem dan dat er iets zou gebeuren tijdens het rijden.
Ik vind het wel een leuk concept. Is t niet al te duur? Dan zou je gok kunnen wagen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:06

Ik heb ze een tijd lang op maat gemaakt en verkocht, en ook zelf gebruikt. Ik had er alleen maar goede ervaringen mee, vooral ivm de warmte inderdaad!

Ik gebruikte ze met mennen en wandelen, en ja sommige sliertjes zwiepen om de benen heen maar ook gewoon weer terug. Zelf raak je er niet verstrikt in omdat ze (bij mijn versie in ieder geval) geen slierten hebben onder het zadel.

CMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 15:15

Nala schreef:
Ik heb ze een tijd lang op maat gemaakt en verkocht, en ook zelf gebruikt. Ik had er alleen maar goede ervaringen mee, vooral ivm de warmte inderdaad!

Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen. Heb je toevallig ook wat foto’s? En jammer dat je ze niet meer maakt. Ze online vinden is een uitdaging merk ik.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:43

CMoon schreef:
Nala schreef:

Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen. Heb je toevallig ook wat foto’s? En jammer dat je ze niet meer maakt. Ze online vinden is een uitdaging merk ik.

Ik wil er best nog eentje voor je maken hoor, stuur maar een pb.

Afbeelding

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:18

Wat een vreemde versie. Doet me denken aan het rare fashion topic
Wij hebben de uitrijdekens met franjes van Kramer en die werken goed. Op die hierboven gaan de beesten toch gewoon tussen de touwtjes zitten?

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:21

Nee de touwtjes bewegen en het desoriënteert alles wat steekt. Ik heb er de Eper paarden 4 daagse mee gereden en in combi met tedax van de Welkoop geen enkele keer gestoken. Ook door Nala gemaakt:
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:25

Maar wat voor vliegendeken gebruiken jullie dat het zo warm is dan? := Zowel mijn normale als de uitrijdekens zijn helemaal niet warm. Tegen de tijd dat zo'n deken te warm wordt is het toch ook te warm om te rijden of iets dergelijks in mijn ogen.

Onder al het tuig is het warm, onder de vliegendeken hier nooit.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:53

Hoe creatief ook die zelfgemaakte zou ik niet gebruiken dat spul breekt niet als ze er een been of hoofd in steken en kan lelijke snijwonden geven .

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:21

Ik heb die van Kramer gebruikt om te testen vorige week en deze werkt heel fijn. Mijn paard vond het helemaal prima met al die koorden om haar heen. (alles beter dan die rot steekbeesten ;) )

De koorden zijn niet lang genoeg om de benen heen te draaien. Daarnaast zijn ze vrij dik en glad en raken niet snel in de knoop. Als je het beetje netjes opvouwt blijft het netjes en uit de knoop.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:54

Jorex schreef:
Nee de touwtjes bewegen en het desoriënteert alles wat steekt. Ik heb er de Eper paarden 4 daagse mee gereden en in combi met tedax van de Welkoop geen enkele keer gestoken. Ook door Nala gemaakt:
[ Afbeelding ]

En wat kost zoiets om te laten maken?

En heb je keuze in kleurtjes? :o

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:25

Onali schreef:
Jorex schreef:
[ Afbeelding ]

En wat kost zoiets om te laten maken?

En heb je keuze in kleurtjes? :o

Ik ben daar ook wel benieuwd naar! Voor de endurance (trainingen) is een hele vliegendeken vaak veels te warm maar toch stap je soms een stukje en dan is het wel lekker als ze niet direct volledig worden gestoken of gebeten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:37

Wat voor koord gebruik je hiervoor, Nala? Ik heb een vliegendeken voor aan de longeersingel en hoewel die prachtig blijft liggen, is het wel een beetje hoog water. Dus ik zou we graag franjes aan (laten?) maken, maar dan wel van het juiste materiaal.
En zo wellicht ook een stukje klittenband met franjes voor aan een vliegenkap.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:54

Ik ben ook benieuwd naar wat voor koord hiervoor gebruikt wordt, vind het heel interessant.
Gewone vliegendekens zijn hier een probleem omdat het allemaal heel makkelijk schuurt... Iets met een hele dunne huid.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:40

Oh wat een interessante “deken” heb je gezien bij Kramer. Dat lijkt mij ook wel wat.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:13

Ik ben wel heel benieuwd of de franjes ook de vliegen/dazen van de buik weg houd.
Die van mij springt gerust 3 meter de lucht in als er een daas onder zijn buik zit dus ik rij nu met een belly guard en vliegen deken maar het is wel tijdrovend om paardlief elke keer helemaal in en uit te moeten pakken.
Dan is zoiets toch wat sneller en makkelijker te bevestigen :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:18

Ik gebruik er paracord voor gebruikt, en dat werkt goed maar heeft inderdaad een hele hele hoge breekkracht. Dus ik verkoop ze ook bewust niet als bijvoorbeeld een deken op de wei waar geen toezicht bij is.

Ik kan ze in veel verschillende kleuren maken, stuur maar een pb en dan kan ik je een inschatting geven van de prijs! Het is namelijk ook heel afhankelijk van waaraan en hoe je het bevestigd wil hebben, hoeveel materiaal ik nodig heb, etcetc.

Diva_Jenny, als de koordjes lang genoeg gelaten worden zwiepen deze ook onder de buik inderdaad!

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:19

Diva_Jenny schreef:
Ik ben wel heel benieuwd of de franjes ook de vliegen/dazen van de buik weg houd.
Die van mij springt gerust 3 meter de lucht in als er een daas onder zijn buik zit dus ik rij nu met een belly guard en vliegen deken maar het is wel tijdrovend om paardlief elke keer helemaal in en uit te moeten pakken.
Dan is zoiets toch wat sneller en makkelijker te bevestigen :D

Bij die van mij helpt die deken van Kramer wel tegen de dazen op de buik. Alleen zitten ze wel nog bij de voorbenen waardoor ik er soms bijna voorover afkukel haha, maar daar is helaas niet zoveel aan te doen. :(

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:29

Nala heb je ze ook al eens gemaakt voor met een zadel? En zo ja, daar een foto van?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:36

Die van kramer bevallen twee bekenden volgens mij heel goed

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:46

Ik heb ook een uitrijdeken met franjes en ook hier werkt het heel fijn.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:54

Ik heb een borsttuig met sliertjes gemaakt, werkt echt fantastisch.
Afbeelding

Verder gebruik ik er wel een gewone vliegenuitrijdeken met sliertjes aan de onderkant bij als het nodig is maar vaak is alleen het borsttuig en spray voor de achterhand voldoende hier. Als het echt te warm is om met deken te rijden (en voor mezelf met bodyprotector) dan rij ik gewoon niet.

En ik gebruik shoo flies, kwastjes gemaakt van paardenhaar. Ik heb er een van 7-10cm aan een ringetje onderaan de keelriem hangen die dazen rond de keel weghoudt en een langere van 20-30cm met een clipje aan de singel die helpt bij vliegen onder de buik. Zelfde idee als de sliertjes, het beweegt heen en weer tijdens het lopen en houd de beestjes op afstand.