Is dit zadel te klein?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FeSo

Is dit zadel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 09:20

Hoi, ik heb een zadel op mijn paardje liggen en vroeg me af of jullie dit ook te klein vinden?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 22-07-25 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek

belle_boef

Re: Is dit zadel te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:24

Niet zozeer te klein. Maar het geheel ziet er ook niet meteen matchend uit. Maar als jij wel het gevoel hebt lekker te zitten en een goede houding erbij te hebben zou hier bij blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:25

Nee je past er prima in. Zweetblad is voor jou iets kort maar verder lijkt het me passend.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:45

Het lijkt wat achterover te liggen in stand? Maar misschien lift je paard goed de rug tijdens het werk dus dat is niet echt van een foto af te zien. Te klein voor het paard is totaal geen probleem, dan zouden kinderen nooit op grote paarden kunnen rijden. Te klein voor de ruiter is wel een probleem, als jij als ruiter steeds achterop de lepel neerkomt tijdens het rijden gaat je paard daar last van krijgen. Maar dat is, nogmaals, niet te beoordelen aan de hand van een foto. Ik neem aan dat je zadelpasser daar goed op gelet heeft.

Eventer30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:30

Nee, het lijkt mij niet te klein voor de ruiter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:33

Te klein in lengte bedoel je?
Nee.

Of hij verder past, dus niet breed genoeg is zou kunnen.
Omdat het zwaartepunt niet in het midden lijkt te liggen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:31

Ik denk dat het zadel niet goed ligt op dit paard en dat jij er niet goed in zit. Het lijkt een veelzijdigheidszadel en het lijkt alsof jij meer met een dressuurmaat beugelriemlengte wil rijden. Toch ligt je been naar mijn idee nog iets te ver naar voren, als je zo zou gaan draven en lichtrijden denk ik dat je niet lekker soepel uit je zadel en er weer in terug komt. Als je onderbeen iets meer naar achter ligt wordt dat beter, maar dan ligt je been achter het zweetblad.
Heb je instructie? En zo ja, wat zegt die erover?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:38

Een zadel kan niet te klein zijn voor een paard, althans niet in de lengte. In de breedte natuurlijk wel. De lengte van een zadel wordt bepaald door de lengte van de ruiter, en dan met name de lengte van het bovenbeen, in combinatie met de diepte van de zit.
De vraag kun je dus zelf beantwoorden. Want jij zit in het zadel. Heb je genoeg plek voor je bovenbeen en kont? Dan is het niet te klein.

Overigens heb je je beugels verkeerd om hangen. De linkerbeugel heb je nu aan de rechterkant, en vermoedelijk heb je aan de linkerkant van je zadel dan de rechterbeugel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:13

Het zadel kantelt wat naar achteren waardoor jij ook wat teveel achterin het zadel terecht komt. Kan zijn dat de boom te smal is. Ik zou dat zeker na laten kijken.
Persoonlijk houd ik ook niet zo van zo'n hoge lepel. Als een paard een beetje bokt tikt zo'n lepel je zo uit het zadel. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 16:55

Ja. Dit zadel past de ruiter niet. Het is bovendien ook een erg kort zadel voor dit paard.
De ruiter zit met de voorbips op de voorkant van de boom en met de achterbips tegen de lepel aan. Dit kan gewoon niet lekker zitten. Daarnaast heeft de ruiter de benen op dressuurlengte en lijkt het zadel meer een veelzijdigheidszadel te zijn wat vraagt om meer buiging in de benen van de ruiter. Dus kortere beugels, maar dan past de ruiter helemaal niet meer in deze te kleine zitting.

Geen idee wat voor zadel dit is, maar ik vind het er toch wel erg ongelukkig uitzien.
Denk ook niet dat je dit kunt oplossen zonder een volledig ander zadel te overwegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:16

De ruiter zit met een enorm uitgedrukte hak. Daardoor lijken de beugels ook langer. Beugels zitten ook verkeerd om overigens.

Op deze foto ziet de lepel er wat raar uit, maar lijkt het zadel niet te klein voor de ruiter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:02

Ik denk als het zadel meer in balans ligt de knie vanzelf meer in de wrong aansluit en de ruiter ook minder moeite zal hebben te lichtrijden.

Maar te klein in lengte vind ik hem niet voor ruiter of paard.

Maar groter mag wel.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:58

Gezien het een edix flextree is zijn die gewoon uber kort. (En ja dat durf ik aan de hand van de foto direct te zeggen haha, herken die zadels op grote afstand :+ )
Je dekje is voor het gezicht gewoon veel te groot waardoor het zadel helemaal inimini lijkt.

Ik gok dat als je er een ander dekje onder doet dat het al een heel ander gezicht geeft!

Want dit is met een lemieux maat pony/con onder een 17,5 inch edix haha en zelfs dan heb je nog het idee dekje waar ga je met dat zadel heen…
Afbeelding

Of die voor de ruiter te klein is lastig te beoordelen, er lijkt ruimte bij de lepel maar wellicht andere wrongen erop zodat je minder ingeklemd zit.
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 21-07-25 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:04

Of het zadel nou te klein is, durf ik niet direct zo te zeggen. Maar ik vind wel dat je niet mooi in het zadel zit. Je knieën zouden veel verder naar voren moeten liggen. Ik zou dus eens beginnen met je beugels een heel stuk korter te maken. Mocht dat niet kunnen omdat je dan 'klem' komt te zitten, dan is het zadel inderdaad te klein.