Hoofdstel dat achter de oren los kan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Hoofdstel dat achter de oren los kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 11:08

Een van de paarden waar ik mee werk heeft een serieus issue met iets wat over haar oren moet of aan haar oren zitten überhaupt.
Nu is dat met een halster goed op te lossen als je die met een gesp pakt waardoor je niet over de oren heen moet..
Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een hoofdstel waarbij dat ook los kan in het geheel en de gespen net niet midden bovenop zitten.
Nu is het, al jaaaaren iedere keer dat je t hoofdstel wil gebruiken, de vraag of het wel/niet lukt die dag. T zit in haar lijn. Haar moeder kon je helemaal niks mee. Bij deze zit t vooral op de oren.

Dus iemand, de gouden tip voor een hoofdstel die aan de bovenkant helemaal los kan?

Liannetje86

Re: Hoofdstel dat achter de oren los kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:11

Je hebt van die endurance hoofdstellen (en vast ook andere) die je als een halster om kunt doen en vervolgens een bit erin kunt klippen.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:12

Heb je al een one ear hoofdstel geprobeerd? Ik begrijp dat het op de oren zit maar misschien geeft dat minder druk?

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:14

Ijslanderhoofdstellen hebben vaak een gesp op het kopstuk, wel in het midden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:18

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:21

kiwiwitje schreef:
Een van de paarden waar ik mee werk heeft een serieus issue met iets wat over haar oren moet of aan haar oren zitten überhaupt.
Nu is dat met een halster goed op te lossen als je die met een gesp pakt waardoor je niet over de oren heen moet..
Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een hoofdstel waarbij dat ook los kan in het geheel en de gespen net niet midden bovenop zitten.
Nu is het, al jaaaaren iedere keer dat je t hoofdstel wil gebruiken, de vraag of het wel/niet lukt die dag. T zit in haar lijn. Haar moeder kon je helemaal niks mee. Bij deze zit t vooral op de oren.

Dus iemand, de gouden tip voor een hoofdstel die aan de bovenkant helemaal los kan?

Als looks niet zo belangrijk zijn: halsterhoofdstel of endurance hoofdstel inderdaad.
Een cavessal kan ook fijn zijn (en die kan je ook gebruiken als kaptoom, bosall, sidepull of met bit.)
Maar die zijn wel duur:
https://www.bitless-art-of-riding.com/webshop/cavesal/

https://online-reitschule.de/en/shop/al ... e-cavecon/

Dabo's Design maakt dergelijke varianten ook in biothane:
Al deze op haar pagina zijn met een gesp opzij, als je de frontriem weglaat (of vraagt of ze die zo kan maken dat de frontriem onder de gesp zit). kan je ze omdoen als een halster. Neem ze met bitclips en je bent helemaal gemakkelijk.
https://dabo-design.nl/shop/paarden-des ... jyw0YPequm

Deze is de goedkoopste:
https://dabo-design.nl/shop/paarden-des ... jyw0YPequm

Als je echter paarden in training hebt zou ik zeker opteren voor deze variant, met de dubbele kinriem met ringetjes, net zoals de cavessals multifunctioneel (en als je ipv de halstervierkantjes opzij van die hackamore wieltjes gebruikt en je zet er extra sidepullringen op, dan heb je een bosal, hackamore, sidepull, kaptoom en bithoofdstel in 1).
https://dabo-design.nl/shop/kaptoom-biothane/

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:43

Het Contour Physio hoofdstel van Barefoot! Zeker als je de frontriem eraf haalt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:50

ik heb hetzelfde gehad. Ik mocht niet bij de oren komen van een paard.

Mijn oplossing was niet een hoofdstel dat los kan achter de oren maar een micklem hoofdstel.
Het bit zit met riempjes vast en eentje haalde ik los. Hoofdstel dan over de oren heen tillen zodat het niet in de buurt van de oren kwam en als het lag dan pas het bit in en weer het riempje vastmaken.

Werkte top omdat je niet in de buurt van de oren kwam en verder ook niet hoeft te zijn om iets vast te maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 11:50

shadowstar schreef:
Heb je al een one ear hoofdstel geprobeerd? Ik begrijp dat het op de oren zit maar misschien geeft dat minder druk?

T is vooral dat t over de oren heen moet. Als t zit dan is alles prima. Maar t aanraken van de oren en dus over de oren heen gaan is een ding..

Thnx alvast. Ik ga er eens naar kijken!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:56

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:05

ingvdh schreef:
ik heb hetzelfde gehad. Ik mocht niet bij de oren komen van een paard.

Mijn oplossing was niet een hoofdstel dat los kan achter de oren maar een micklem hoofdstel.
Het bit zit met riempjes vast en eentje haalde ik los. Hoofdstel dan over de oren heen tillen zodat het niet in de buurt van de oren kwam en als het lag dan pas het bit in en weer het riempje vastmaken.

Werkte top omdat je niet in de buurt van de oren kwam en verder ook niet hoeft te zijn om iets vast te maken.

Je hebt ook bakstukken met klips onderaan waarbij je het bit los klikt. LeMieux Work hoofdstel heeft dat bijvoorbeeld.

Die klips zijn ook wel los te krijgen. Kan je aan ieder hoofdstel doen.

Zoiets: https://agradi.nl/products/shires-hoofd ... U4EALw_wcB
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 16-07-25 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:09

Die van mij heeft ook een hekel aan gewone hoofdstellen ivm oren, nu heb ik een presteq en daar heeft ze geen problemen mee, anders idd een halster hoofdstel met bithangers misschien een optie. By Baukje kan alles op wens voor je maken.

Ik gebruik wel een gewoon halster, maar eentje die heel ruim valt zodat je niet hoeft te prutsen bij de oren. Vliegenkap zelfde, geen oren eraan en gaatjes voor de oren, gewoon ruimte bij de oren en met klittenband onder de kin vast zetten.
Edit: presteq heeft ook bithangers eraan waardoor je het geheel nog losser om de oren kunt hangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:15

Wat voor maat hoofdstel zoek je? Wat voor uitstraling, eventueel voor wedstrijden geschikt, zoek je wel of niet anatomisch, wat voor neusriem? Met meer info is het handiger zoeken :)

Mijn tip zou zijn om een losse riem (bij voorbeeld https://hypostore.nl/br-losse-kopriem.html ) te gebruiken voor je bit. Het ene trensbakstuk laat je zoals het is, daar laat je de riem aan vastzitten. Aan het andere bakstuk zet je een rolgesp, of die laat je eraan zetten. Aan die kant kun je dan makkelijk de kopriem elke keer vast en losmaken. Aan de bakstukken doe je gewoon je bit met teugels. Dit onderdeel van je hoofdstel kun je dan losmaken zodat het niet over de oren hoeft.
Ervan uitgaande dat je een neusriem gebruikt doe je de neusriem met daaraan vast de frontriem (en eventueel een losse keelriem als je die graag wil gebruiken) over het deel met het bit heen. Doordat die helft van het hoofdstel geen onderdelen heeft die in de mond gaan kun je dat deel ruim, eventueel van bovenaf als een soort diadeem, over het hoofd van je paard doen. Mocht dit ook problemen opleveren dan zou je kunnen denken aan ook een rolgesp voor het bakstuk van je neusriem en een drukkertje aan de frontriem zodat je die als laatste vast kunt klikken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-07-25 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:16

Als je ze in training hebt, is het dan niet de bedoeling dat dit soort dingen opgelost worden ipv vermeden?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 12:45

Ayasha schreef:
Als je ze in training hebt, is het dan niet de bedoeling dat dit soort dingen opgelost worden ipv vermeden?

Niet in training. :) dat heb ik ook niet gezegd. :)
T is al een jaren lang probleem en ik zoek gewoon een makkelijkere oplossing dan ze tot nu toe gevonden hebben. :)

T hoeft allemaal niet knap te zijn. Wel functioneel. :)
Oh maat full trouwens. Indd sorry koper! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:49

Nou ja ik denk eigenlijk dat je met wat aanpassingen (rolgespen, hoofdstel splitsen in twee delen) je er al bent, en je huidige hoofdstel kunt blijven gebruiken. Dan maakt het model, materiaal, kleur enz allemaal niet meer uit en kun je het zo mooi maken als je zelf wil.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 12:53

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:03

Voldoet een micklem hoofdstel of bijvoorbeeld fairfield lingus(van hooks) ?
Wat bij beide hoofdstellen wel is, is wanneer je druk op het bit hebt je ook druk op de neusriem hebt. Voor sommige paarden is dit een uitkomst, voor andere paarden niet omdat deze daar meer in kunnen gaan hangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:10

Bij de micklem alleen als je de clipjes er aan hebt toch?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:11

Laatst bijgewerkt door vordur op 16-07-25 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:12

De busse feeling kan ook los achter de oren.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:23

Ik heb zelf die busse.
Maar vind dat niet gemakkelijk snel los en vast te maken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:37

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:38

Denk dat je een combi moet doen van een trainingshoofdstel waarbij het bit met een clipje vastzit en een frontriem met een drukknopje. Dat je eerst het kopstuk achterlangs kan doen, dan het bit via de zijkant indoen en vastklikken en daarna pas de frontriem eraan vast.
Misschien wat meer handelingen maar dan ontwijk je het wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:40