ervaring vervangen van zadelboom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

ervaring vervangen van zadelboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:09

Heeft er iemand ervaring met het laten vervangen van een gebroken zadelboom? Of dit recent laten doen en een indicatie van de kosten?
Waarschijnlijk zal dit ook nog wel afhankelijk zijn van het merk van zadel etc, maar gewoon om een idee te hebben.
Heb ook al een mailtje gedaan naar de producent, maar nog geen reaktie gekregen.

Mijn zadel van 6 jaar oud, blijkt een gebroken boom te hebben. Ik heb hem zelf nieuw gekocht, enkel zelf gebruikt en nooit mee gevallen ofzo, dus ik vind het sowieso wel straf dat die gebroken is.
Mijn zadelpasser schat dat het zo'n 500 à 600 € zou kosten, maar ze is ook niet zeker. Ik rijd doodgraag met dat zadel, dus dat zou ik er nog wel voor over hebben, als het dan nadien ook even degelijk is als voorheen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Ja dat zijn kosten waar je indd rekening mee moet houden. Ik heb het ooit met mijn Albion gehad. Zadel is naar Engeland gestuurd voor reparatie. Heeft uiteindelijk 13 weken geduurd. Gelukkig had de zadelmaker een leenzadel voor me en de huurkosten zijn uiteindelijk van de rekening afgehaald omdat ik het zadel amper 3 jaar had. Soms heb je gewoon pech, ook al ga je netjes met je spullen om.

Bowo

Re: ervaring vervangen van zadelboom

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

Sommige merken geven garantie op de boom en dan zou het dus gratis moeten zijn. Maar meestal ben je inderdaad wel je zadel 3 maanden kwijt.
Kosten zonder garantie weet ik niet.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Vraag ik me toch af of het zadel wel goed past bij jou en je paard of dat er ergens een drukpunt is.
Ik heb een kieffer zadel van zeker 30 jaar en die is nog goed.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

office schreef:
Vraag ik me toch af of het zadel wel goed past bij jou en je paard of dat er ergens een drukpunt is.
Ik heb een kieffer zadel van zeker 30 jaar en die is nog goed.

Je hebt ook gewoon risico dat er ergens een schroefje gaat rommelen. Dat heeft echt niets met passend te maken. Tegenwoordig zit er Carbon in of een ander soort plastic/licht materiaal (fiber) en dat is niet per se degelijker dan een ouder type zadel.
De kans dat een boom echt door midden is, is vrij klein. Vaak is het een scheurtje, gebroken tak of zit de breuk bij het laspunt.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:08

Mijn zadel van 4 jaren oud had een gebroken boom. Deze heeft mijn zadelmaker gewoon gelast, kosten: 50 euro...

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

horzel schreef:
Mijn zadel van 4 jaren oud had een gebroken boom. Deze heeft mijn zadelmaker gewoon gelast, kosten: 50 euro...

Was dat dan niet het kopijzer? Een boom en kopijzer zijn 2 verschillende dingen, maar de termen worden vaak door elkaar gebruikt. Een kopijzer is simpeler en goedkoper te repareren dan de boom.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

Feelsoproud schreef:
Heeft er iemand ervaring met het laten vervangen van een gebroken zadelboom? Of dit recent laten doen en een indicatie van de kosten?
Waarschijnlijk zal dit ook nog wel afhankelijk zijn van het merk van zadel etc, maar gewoon om een idee te hebben.
Heb ook al een mailtje gedaan naar de producent, maar nog geen reaktie gekregen.

Mijn zadel van 6 jaar oud, blijkt een gebroken boom te hebben. Ik heb hem zelf nieuw gekocht, enkel zelf gebruikt en nooit mee gevallen ofzo, dus ik vind het sowieso wel straf dat die gebroken is.
Mijn zadelpasser schat dat het zo'n 500 à 600 € zou kosten, maar ze is ook niet zeker. Ik rijd doodgraag met dat zadel, dus dat zou ik er nog wel voor over hebben, als het dan nadien ook even degelijk is als voorheen.

Ik heb het laten doen. Ja, de kosten komen mij bekend voor alleen was het bij mij garantie dus het kostte me niets. Perfect gedaan, zadel is als nieuw. Helemaal top.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

horzel schreef:

Lassen is geen oplossing. Vroeg of laat breken die gewoon weer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Bovendien geeft een las een andere flexibiliteit dan het originele materiaal. Zadel moet toch voor lassen ook open gemaakt worden, dan kan je het beter meteen goed doen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:29

Bedankt voor de reakties!

Ik wacht het antwoord van de producent even af.
Het is een jeffries springzadel. Maar blijkbaar is dit merk de laatste jaren al enkele keren overgenomen, en had te tijde van aankoop van het zadel slecht een garantie van 5 jaar, dus daar reken ik niet op.

horzel schreef:

Dat zei mijn zadelpasser ook dat dat soms gedaan word, maar zij is daar geen voorstander van en wil het niet doen. Ik heb ook wel vertrouwen in haar oordeel.

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:38

Dat is niet de boom maar het kopijzer. De boom van het zadel is waar je op zit, wat onder de kussens ligt en is niet zichtbaar zonder een hoop leer te verwijderen.