Sterk paard bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Sterk paard bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 09:23

Na enige tijd(denk driekwart jaar) stil gestaan te hebben, zijn we bezig om ons paard weer op te pakken.
Idealiter rij ik hem zonder bit - echter is hij best sterk en omdat het een ex-renbaan paard is, heeft hij soms van die momenten dat hij er in volle galop vandoor wil gaan. Dat is overigens ook altijd de gang waarbij hij er tussenuit vliegt - als hij eens schrikt van iets. In draf gebeurt er niet zo veel, onder het zadel ook niet, in galop schiet hij veel sneller weg en dan zit er ook geen rem op.
Dan heb ik weinig te zeggen zonder bit. Zelfs met bit is het lastig om de rem er op te zetten.
Vanaf de grond kan ik hem heel prima op stem afremmen, diezelfde commando's onder het zadel werken nagenoeg niet. Wel in stap/draf, maar niet als hij er in galop vandoor gaat.
Overigens wordt hij wel van te voren gelongeerd, dan kan hij dus gek doen en uit z'n plaat gaan. Het is niet dat ik hem onder het zadel verbied om hard te gaan rennen, hij mag best galopperen en voluit gaan, maar wel als IK het zeg en met controle, niet wanneer hij dat wil.

Ik ben dus een beetje zoekend naar een bitloos hoofdstel en of een manier; waarop ik hem dus prima (en veilig) kan rijden maar wel wat te zeggen heb als hij er in volle galop vandoor wil gaan. Want ik wil hem wel corrigeren.
(En nee: grondwerk doen we ook al, het gaat er om dat we veilig kunnen rijden en niet dat we jaren lang bezig zijn om het beest vanaf de grond oké te krijgen- daar heb ik immers geen paard voor. Dat is leuk voor "er bij". Toen we hem net hadden mochten we hem van de instructrise een halfjaar niet rijden 'want daar was hij niet aan toe', dat kan je mij niet wijs maken als hij vanaf de renbaan komt en alleen maar briest als je hem onder het zadel hebt, oortjes naar voren en non-stop briessen zelfs nog als je er daarna vanaf bent. Dus die onzin helpt mij niet verder. Na een halfjaar grondwerken waren we nog geen stap verder, dat was dus weggegooid geld. Dat is leuk voor 'er naast' voor de variatie, niet als hoofddoel, geloof niet dat ik hem daar mee kan remmen als hij er in volle galop vandoor gaat)

Waar rijden jullie een sterk paard mee, ik heb een sidepull liggen maar heb het idee dat ik hier niets mee kan corrigeren als hij er vandoor gaat. Je hebt ook evt mexicaanse hoofdstellen met druk op de neus, zou dat wat zijn? Een hackamore geeft ook druk op het hoofd, dat zoek ik dus niet vanwege medische redenen. Er moet geen druk achter z'n oren komen/ op de nek of op de kaak. Maar ik wil dus wel wat te zeggen hebben.

Iemand ideeën/ervaringen?

germie

Re: Sterk paard bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:43

Waarom wil je per se bitloos? Als het dier goed loopt op bit vind ik bitloos niet direct noodzakelijk. Het is niet zo dat een bit altijd slecht is.

En als je wel bitloos wlt, dan kun je misschien beter eerst gewoon in stap en draf oefenen en de galop nog even laten voor wat het is en dat dan met bit doen. Ik wil een ruin die ik rij ook graag bitloos rijden, maar hij is ook niet makkelijk en loopt fijn en braaf met bit. Toch doe ik soms een bitloos hoofdstel om als ik de feitelijke training al bijna klaar heb en dan rij ik nog even een paar rondjes bitloos om dan bitloos uit te stappen. En zo kan ik het ook uitbreiden.

Ik gebruik eigenlijk alleen een sidepull of kingekruist. Ik gebruik geen hackamore of zoiets.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:16

Mijn paard reageert heel fijn op een hackamore (glucksrad), maar ik rij dan wel altijd met een los teugeltje. Dit heeft voor mijn paard een heel positief verschil gemaakt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:38

Rijtechnisch de zaken op orde hebben, dat ligt niet aan je optuiging. Dus of je nu met of zonder bit rijdt, als je paard je te sterk wordt en je niets te vertellen hebt, gaat geen ander bit of neusriem of wat dan ook helpen.

Opleiden met een zo vriendelijk mogelijke optuiging, in je andere topic van vandaag spreek je over een kneveltrens, en als je dan de knopjes en controle er op hebt zitten, zou je moeiteloos over moeten kunnen stappen naar bitloos.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:57

Waarom moet hij voor het werk gelongeerd worden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:21

Een kneveltrens is an sich een zacht bit met een duidelijke en vriendelijke werking.

Ik weet niet waar je woont, maar ik woon in het noorden en je zou dan wel een keer wat bitloze optomingen mogen proberen als je paard maat full heeft. Ik heb diverse liggen van hackamore tot sidepull tot kaakgekruist, kingekruist, en zelfs zo'n glücksrad (vind ik niets, geeft te veel storing).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:40

Wij kunnen niet ruiken HOE jij bitloos rijd. Heb je constant druk op de teugels wat in deze uiteraard fout is of hangen ze helemaal los en pak je enkel op indien nodig om vervolgens weer los te laten als het paard doet wat het gevraagd word!?

Een paard word vooral sterk door constante druk zowel van een bit als bitloos

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:51

Dit is echt iets wat rijtechnisch opgelost kan worden. Mijn tinker heeft een heel korte loeisterke nek, maar gaat al jaaaaren bitloos. Met bit gooide hij gewoon de tong erover en toedeloe. Het 'herbeleren' is middels tijdelijk een gewone hackamore met brede neusriem en leren bandje onder de kin, naar een sidepull gegaan. Dus met contactteugel (losjes) rijden. Ze geven als ze willen ook prima na. Ook zo'n gewone hack komt over bij een correctie. Na een paar keer even doorpakken als het nodig is komt de boodschap wel over. Conditioneren duurt per paard verschillend, maar na een half jaar heb ik een sidepull gepakt en dat maakte geen verschil. Sidepull is de Shape-it Barefoot, een niet te brede maar hij is op 2 pinken te rijden.

Andere optie is om met dubbele optoming te werken, zowel sidepull als met bit maar de laatste teugel er pas bijpakken als het nodig is.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:08

Klinkt als een adrenaline dingetje. Galop triggert dat makkelijker en daar kan je moeilijk tegen vechten want je dringt eigenlijk niet meer tot ze door.

Ik zou kortere stukjes galop doen. Paar passen en dan terug naar draf zodat ie niet de kans krijgt om in die zoomy toestand terecht te komen. Kan hij even weer mentaal ontspannen voor je weer aangalopeert. Bovendien worden ze sterker en soepeler van galop overgangen. Win win voor jou.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:23

Hij doet het enkel in galop?
Dan zou ik voor nu de galop eens laten.
En als hij daar in zijn opbouwende fase braaf is in stap en draf daarna kleine stukjes galop erbij gaan pakken.
Op een volte bijvoorbeeld waar hij relaxed voelt eens aanspringen en na die volte ook weer terug.
En dan ook weer fijn draven dat alle ontspanning er (weer) is voordat je weer een keer galop erbij neemt.
Merk je bijvoorbeeld dat hij richting uitgang sneller de controle verliest, rij je er juist in de galop van af.

Want deze dingen ga jij niet met of zonder bit veranderen.
Hij zal zijn gedachte moeten veranderen van niet altijd GOOOOO naar ik ben rustig.

En waarom longeren van te voren?
Ik ben meer van het, zadel op is je gedragen. Rennen doe je maar in je eigen tijd.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:24

Ik heb er ook eentje die lang gekoerst heeft, dit is gewoon niet bij ieder paard rijtechnisch op te lossen. Je veiligheid is het allerbelangrijkste, daarom rij ik hem gewoon met een bitje.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:25

probeer hem de one rein stop aan te leren

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:35

BarbaraNova schreef:
Ik heb er ook eentje die lang gekoerst heeft, dit is gewoon niet bij ieder paard rijtechnisch op te lossen. Je veiligheid is het allerbelangrijkste, daarom rij ik hem gewoon met een bitje.

Ik wilde al zeggen, je kunt je bij dit soort paarden helemaal suf grondwerken, maar het racen zit ze gewoon in het bloed. En dan gaat die knop om en heb je niets te vertellen.

Ts een hackamore zou kunnen, maar vergis je niet in de inwerking van deze optoming. Als hij hier dwars doorheen gaat kan deze optoming schade aan het neusbot aanrichten. Dus is het de vraag of je dat moet willen.
Bij een paard als deze zou ik eerder gaan voor een pelham met dubbele teugel. Dat je hem gewoon op de trens rijdt, maar wanneer je gaat galopperen de stangteugel erbij kunt nemen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:36

In galop proberen geen druk op de teugels te hebben. En al helemaal niet opeens, bijvoorbeeld als hij schrikt.
Dat is tenminste bij mel echt een trigger voor rengalop, druk op beide teugels.

Lekker op lengte rijden, op je kont zitten en niet te fel in galop zetten, meer bijna erin laten vallen (ze zijn gevoelig zat, wat ik bij Maddy als galopshulp gebruik is voor mel bv veel te fel). Laat hem wel in zijn gewone tempo galopperen, echt verzameld/ langzaam galopperen is vaak erg lastig voor ze. En dan kunnen ze een reden 'zoeken'.

Zodra hij te fel wordt terugnemen op zit, echt streng zijn dat terug= terug. Ik weet niet of jouwe dat ook heeft, maar als hij begint met bunnyhoppen ook opnieuw aan galopperen. Ik heb daar tenminste nooit een normale galop uit gekregen, dat wordt óf terug naar draf of iets wilds haha

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:41

Earth schreef:
BarbaraNova schreef:

Ik wilde al zeggen, je kunt je bij dit soort paarden helemaal suf grondwerken, maar het racen zit ze gewoon in het bloed. En dan gaat die knop om en heb je niets te vertellen.

Ts een hackamore zou kunnen, maar vergis je niet in de inwerking van deze optoming. Als hij hier dwars doorheen gaat kan deze optoming schade aan het neusbot aanrichten. Dus is het de vraag of je dat moet willen.
Bij een paard als deze zou ik eerder gaan voor een pelham met dubbele teugel. Dat je hem gewoon op de trens rijdt, maar wanneer je gaat galopperen de stangteugel erbij kunt nemen.

Dat dus....gewoon zonde van je energie hahaha, galopperen is hun leven...krijg je er echt meestal niet uit, dus zorg voor jezelf en een fatsoenlijke rem...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:49

BarbaraNova schreef:

Deze heeft alleen nooit gekoerst.
Vraag is zelfs in hoeverre/hoe lang in training gestaan.
Ik denk dat het voor dit soort zaken heel belangrijk is dat pas een fatsoenlijk advies te geven is zodra je beeldmateriaal hebt.
Wat doet ruiter, mist deze signalen, wat gebeurd er als het dier spanning opbouwt etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:43

Popstra schreef:
Wij kunnen niet ruiken HOE jij bitloos rijd. Heb je constant druk op de teugels wat in deze uiteraard fout is of hangen ze helemaal los en pak je enkel op indien nodig om vervolgens weer los te laten als het paard doet wat het gevraagd word!?

Een paard word vooral sterk door constante druk zowel van een bit als bitloos

En vooral volbloeden willen dan harder en harder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:23

Een sterk paard krijgt hier gewoon een simpel trensje, zoals al gezegd wordt is dit een rijtechnisch stuk. De one rein stop aanleren en paard dressuurmatig beter leren rijden kunnen hier heel goed bij helpen. Zodra ze lekker nageeflijk lopen en ze willen er vandoor stieren is alleen wat stelling naar de holle kant al voldoende om ze bij je te houden.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:48

Tabbladen schreef:
Klinkt als een adrenaline dingetje. Galop triggert dat makkelijker en daar kan je moeilijk tegen vechten want je dringt eigenlijk niet meer tot ze door.

Ik zou kortere stukjes galop doen. Paar passen en dan terug naar draf zodat ie niet de kans krijgt om in die zoomy toestand terecht te komen. Kan hij even weer mentaal ontspannen voor je weer aangalopeert. Bovendien worden ze sterker en soepeler van galop overgangen. Win win voor jou.

Tnxx goede tip

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:50

BarbaraNova schreef:
heel herkenbaar inderdaad. Denk mede enthousiasme, maar ALS hij aan de kletter gaat van iets is het altijd in galop. En dan heb ik niets meer te zeggen en lig er vervolgens naast.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:53

Earth schreef:
BarbaraNova schreef:

Dat dus....gewoon zonde van je energie hahaha, galopperen is hun leven...krijg je er echt meestal niet uit, dus zorg voor jezelf en een fatsoenlijke rem...[/quote]

Nouja dat, die moeten we beter bevestigen want die rem zit er enkel in draf op, niet in galop als hij enthousiast wordt. Niet alleen geen rem maar ook minder stuur

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:25

kyrkelover schreef:
BarbaraNova schreef:

Ik denk dat het voor dit soort zaken heel belangrijk is dat pas een fatsoenlijk advies te geven is zodra je beeldmateriaal hebt.
Wat doet ruiter, mist deze signalen, wat gebeurd er als het dier spanning opbouwt etc.

Dat heb ik gemist, omdat ts in de op zegt dat het een ex renbaan paard is nam ik aan dat hij gekoerst had

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:36

Earth schreef:

Zo'n exemplaar heb ik ook gehad en bij hem was een Pelham met dubbele teugel inderdaad de oplossing. Rijden op de "trensteugel" met de "stangteugel" net niet in gevoel.
Kreeg hij weer eens de horrel, dan was het kantelen van mijn hand, zodat de stangwerking er bij kwam, genoeg om hem weer met 4 benen op aarde te zetten.
Er zit natuurlijk wel een maar aan. Gevoelige handen en weten hoe je met twee teugels rijdt zijn een grote must, anders kan het wel eens averechts uitwerken.
Het blijft lastig.
Laatst bijgewerkt door idje op 04-07-25 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:37

Op de een of andere manier kwam mijn post hier als een quote terecht. Ik zal wel iets fout gedaan hebben, maar het was in elk geval niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door idje op 04-07-25 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:45

Sintara schreef:
kyrkelover schreef:

Dat heb ik gemist, omdat ts in de op zegt dat het een ex renbaan paard is nam ik aan dat hij gekoerst had

Nee, die heeft geen race van dichtbij gezien, hooguit wat snelwerk. Dier was te traag, is op zijn Tatts filmpje ook wel te zien, de jockey moet er echt enorm aan werken. Het is wel een heel rustig en braaf paard, op de video's van toen.

Des te meer indicatie dat dit een rijtechnisch/ruiterprobleem is, en geen paardprobleem.