veiligheidsbeugels ipv bow balance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

veiligheidsbeugels ipv bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 14:09

Ik heb nu bow balance beugels, omdat dat eigenlijk de enige beugel was (jaren terug) waarmee ik pijnvrij van mijn paard stapte door reuma. van de reumatoloog mocht ik niet paardrijden maar dat negeren we even :+
Nu ben ik echter een jong paard aan het inrijden en aangezien mijn zadel geen beugel ophangpunt heeft dat los schiet, wil ik eigenlijk een veiligheidsbeugel. Maar... zijn er veiligheidsbeugels die hetzelfde comfort voor gewrichten geven als de bow balance doet?

Katja

Re: veiligheidsbeugels ipv bow balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:29

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:39

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:40

Het is wel belangrijk om te weten wanneer deze Waldhausen clip precies in werking treedt. Sommigen breken nl alleen los als de beugel horizontaal (dus niet gedraaid) 90 graden omhoog gaat en zo val je niet altijd.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:52

Bow balance is op zich ook een vorm van veiligheidsbeugel toch?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 15:48

Ja bow balance claimt wel veiligheidsbeugel te zijn, maar als je voet er doorheen schiet, gebeurt er natuurlijk niks meer...

Die lemieux en flex-on klinken wel goed, zo'n clipje vind ik toch spannend ook. Ik overweeg nog korfjes aan de bow balance te zetten maar ik weet niet eens of dat wel kan :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:53

Dat kan gewoon. Ik heb op lange afstanden met TREC ook met korfjes eraan gereden omdat ik dan op mijn gympen wilde rijden.
Dit clipjes heb ik gebruikt met eventing en het is altijd goed blijven zitten alleen met vanaf de grond opstappen moest ik uitkijken dat ik ze niet los klikte maar dat was dan voor je echt druk op je beugel zet dus ook niet heel spannend.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 15:56

korfjes heb ik nog wel liggen, dat is dan misschien wel de makkelijkste (en zeker de goedkoopste) oplossing haha

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:59

Ik heb eerst de Bow Balance gebruikt en ben daarna overgestapt op de LeMieux beugels, die ik echt superfijn vind! Toch moet ik toegeven dat ik liever een stijgbeugel had gekozen waarbij één hele zijde flexibel is en met een kleine opening in plaats van een klipje.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:18

Welke korfjes passen er aan de bow balance dan?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:15

Ik had korfjes met een soort klitteband onderaan, die konden echt bijna overal in.... (Denk je dat ik ze nu nog ergens online kan vinden? Nee, natuurlijk niet... Maar die hadden gewoon een hele lange rubberachtige boog eronder met klitteband zodat je ze in je beugel kon zetten en dan vast kon maken... En dan onder en boven (aan allebei de kanten om je beugelriem heen)....) Die waren echt ideaal...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 06:41

Qua demping lees ik altijd dat de beugels van winderen de beste zijn. Dat in combinatie met zo'n waldhausen clip kan ook een optie zijn,
Maar wel een prijskaartje natuurlijk, al mag je ze wel een week gratis testen

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:19

Voor de momenten dat je niet in een wedstrijdring van dressuur rijdt: easyrides met korf (smalle topbar kan aan gewone beugelriemen)! Veiliger kan haast niet en heerlijk voor je enkels en knieën door het (niet-gladde) kussentje erin.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:47

Ik heb die van Safe Riding. Afbeelding

Hangt helaas wel een flink prijskaartje aan maar zijn soms wel met korting te krijgen of tweedehands.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 13:07

Ik wil echt een veiligheidsbeugel als ik ze vervang, dus die van winderen bijvoorbeeld zie ik geen winst ten opzichte van wat ik nu heb.

Die van safe riding hebben geen schokdempend effect of kan ik dat gewoon niet vinden?

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:07

Maartje_M schreef:
Ik wil echt een veiligheidsbeugel als ik ze vervang, dus die van winderen bijvoorbeeld zie ik geen winst ten opzichte van wat ik nu heb.

Die van safe riding hebben geen schokdempend effect of kan ik dat gewoon niet vinden?

Volgens de demo filmpjes hebben ze ook een shockdempend effect. Ik heb echter nog nooit met Sprenger beugels gereden, maar voor mij zijn ze echt een wereld van verschil. Ik heb destijds getwijfeld tussen die van Winderen en deze, maar toen zijn die van Winderen om dezelfde reden afgevallen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:28

Andere optie “simpele” veiligheidsbeugels en die combineren met GPG adapters. Wel op hoop dat je die verende adapters nog ergens vandaan kan halen… dan haal je de vering uit de adapters en de veiligheid uit de beugels

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:52

Ik kwam dit ook nog tegen, kussentjes voor in je beugels :P
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/nl/ ... ntjes.html

Maar ik vond ook dit topic: *edit, ik zie nu dat ze al aanbevolen zijn in dit topic :+ *
Er bestaan zelfs specifieke korfjes voor deze beugels
[HAR] Flex on Safe on veiligheidsbeugels

Op het eerste zicht lijken ze geen veiligheidsbeugels, maar in de tekst staat wel
Citaat:
Safe-on beugels zijn uitgerust met een uniek zijwaarts ontgrendelingssysteem, waardoor de ruiter zijn voet eenvoudig kan losmaken wanneer dat nodig is. Deze functie zorgt voor optimale veiligheid bij een val of in noodgevallen, en biedt gemoedsrust voor ruiters van alle niveaus.

https://www.selleriegilbert.com/nl/zade ... gJFU_D_BwE

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:12

Ik heb deze:
Afbeelding
https://www.mycompositi.com/nl/performa ... rsoft.html
Dat open gedeelte is heel flexibel dus buigt alle kanten op. Dus voor zover het kan op dat vlak wel veilig.
En het voetbed is licht verend.
Ophanging kun je kiezen voor recht of gedraaid.

En kleur keuze.
De video geeft een redelijk goed beeld.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 13:18

Die kussentjes :') dat lijkt me nu net niks met modder enzo hahaha
Wel een goede uit dat topic om te kijken of ik eens ergens iets kan testen

Ik wil het liefst geen adapter oid ertussen, in mijn ogen alleen maar een extra 'zwak' punt

pol013 wat een bijzondere vorm beugel, die heb ik nog nooit gezien. Ervaar jij het ook echt als verend?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:25

Maartje_M schreef:
pol013 wat een bijzondere vorm beugel, die heb ik nog nooit gezien. Ervaar jij het ook echt als verend?

Ja, beetje gekke dingen. Vind ze niet perse mooi. Maar in een beetje verdekte kleuren valt het niet zo op.
Het verende zit hem vooral in het voetbed zelf. Dat kan bewegen. De beugel zelf beweegt eigenlijk niet voelbaar.
Ik denk dat ze met die animatie bedoelen dat de extra boog aan de onderkant juist zorgt voor stabiliteit in de werking van de beugel?

Van een afstandje zie je het eigenlijk bijna niet: https://www.instagram.com/reel/DLsEE-ci ... BiNWFlZA==

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:36

Oh die lijken mij best fijn.
Ik zoek namelijk de grip en vering en breedte van de bow balance en de zijkant van de safestyle..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:42

dieseltje09 schreef:
Andere optie “simpele” veiligheidsbeugels en die combineren met GPG adapters. Wel op hoop dat je die verende adapters nog ergens vandaan kan halen… dan haal je de vering uit de adapters en de veiligheid uit de beugels
Daar ben ik dus bijna mee verongelukt die dingen. Met galoptraining van een paard waar ik toen eventing mee reed knapte er dus eentje terwijl ik vol druk in de verlichte zit op de beugels had. Echt levensgevaarlijk.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:54

Ik heb een spierziekte en altijd last van m’n gewrichten met rijden, vooral heupen, knie en enkels. Eerst de bow balance gehad, toen een tijdje br aerotech en nu de flex-on safe-on. Heb eerst de veiligheidsvariant geprobeerd van iemand en er ging een wereld voor me open. Nu zelf de aluminium variant maar dat is qua demping hetzelfde en m’n been licht stiller maar vooral geen pijn meer! Helemaal niks…

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:57

Hoe hangen die flex on aan je zadel? Zit er een kleine draaing op de plaats waar je beugelriem doorheen gaat?