Hoe moet een enkel gebroken watertrens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaartjeLucky

Hoe moet een enkel gebroken watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 22:59

Hoi bokkers,

Ik heb momenteel een enkel gebroken watertrens in mijn hoofdstel op manier 1. Tijdens het invetten, toen het hoofdstel uit elkaar lag vroeg ik me ineens af of het ook op manier 2 zou kunnen. Had er eigenlijk nog nooit over nagedacht. Bit heeft geen logotje ofzo verder waar je het aan kan zien. Uiteraard liggen de mondstukken gebogen met de mond mee. Ik ben benieuwd :D

https://ibb.co/tMF829J5
https://ibb.co/mVyFg94q

Ben benieuwd of de foto's zo werken. Anders loop ik straks ff naar de computer :=

moniek21

Re: Hoe moet een enkel gebroken watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:14

Zover als ik kan zien ( foto’s zouden beter van de zijkant gemaakt kunnen worden) ga ik voor foto 2..
als je hem neer legt op bv een tafel dan zie je een holle of een bolle kant.. de holle kant moet naar binnen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:17

Volgens mij bedoelt ze aan welke kant de open ring in het midden moet zitten. Het bit is eigenlijk niet symmetrisch.
Het zou niet uit moeten maken.. Maar ik zie meer post over dat dit ongelijke druk zou geven.

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 07:42

moniek21 schreef:
Zover als ik kan zien ( foto’s zouden beter van de zijkant gemaakt kunnen worden) ga ik voor foto 2..
als je hem neer legt op bv een tafel dan zie je een holle of een bolle kant.. de holle kant moet naar binnen.

Ja dat weet ik en dat heb ik ook. Maar dat was niet de vraag. Toch bedankt

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 07:44

Tilmar schreef:
Volgens mij bedoelt ze aan welke kant de open ring in het midden moet zitten. Het bit is eigenlijk niet symmetrisch.
Het zou niet uit moeten maken.. Maar ik zie meer post over dat dit ongelijke druk zou geven.

Ja dat bedoelde ik! Ik vroeg het me ook af aangezien ik toch een verschil zie met dat de ene kant iets langer is dan de andere. Misschien dat ik m een keer omdraai om te kijken of het met rijden heel anders is dan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:40

Gevoelsmatig zeg ik dat het bit moet zitten zoals op foto 1. In theorie denk ik dat beide kunnen, maar dit geeft ook aan waarom ik geen fan ben van een enkelgebroken bit. Dubbelgebroken met een anatomisch tussenstukje geeft veel meer gelijke druk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:59

Ik dacht ergens op fb eens gezien te hebben dat je om de x aantal tijd het bit moet kantelen net omdat het een korte en lange zijde heeft.
Wel altijd gebogen kant correct in de mond.

Of dit iets uithaalt weet ik niet.

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 10:00

Elisa2 schreef:
Gevoelsmatig zeg ik dat het bit moet zitten zoals op foto 1. In theorie denk ik dat beide kunnen, maar dit geeft ook aan waarom ik geen fan ben van een enkelgebroken bit. Dubbelgebroken met een anatomisch tussenstukje geeft veel meer gelijke druk.

Ik ben het hier mee eens, maar de eis van de eigenaar was dat ik eenzelfde type bit aan zou schaffen als dat de pony al had :/

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 10:01

Art_Ificious schreef:
Ik dacht ergens op fb eens gezien te hebben dat je om de x aantal tijd het bit moet kantelen net omdat het een korte en lange zijde heeft.

Ik ga het eens proberen. Als het veel verschil geeft zal ik het hier melden! Er zit bij de pony wel een duidelijk verschil tussen links en rechts wat betreft nageven en aanleuning.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:08

MaartjeLucky schreef:
Ik ben het hier mee eens, maar de eis van de eigenaar was dat ik eenzelfde type bit aan zou schaffen als dat de pony al had :/

Heb je de pony gekocht of mag je 'm gebruiken?

In het eerste geval: de oude eigenaar heeft niets te vertellen over welk bit je er in hangt, dus koop in hemelsnaam een dubbelgebroken bit, of een ongebroken bit. Enkelgebroken bitten zijn rotdingen.

In het tweede geval, waarom heb jij dan een bit moeten aanschaffen en heeft de eigenaar daar niet voor gezorgd?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:50

De ene kant op kun je zo'n bit toch verder "knikken/ dubbel vouwen "dan de andere kant op.
Ik weet niet beter dan dat de kant die het meest kan inknikken de juiste kant is.
De punt zeg maar naar voren toe richting voortanden.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:02

Het gaat om welke ring links of rechts zit. Aan de ene ring zit het bitstuk met het 'gewrichtje' omlaag, aan de andere ring zit het bitstuk met het 'gewrichtje' plat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:15

MaartjeLucky schreef:
Art_Ificious schreef:

Ik ga het eens proberen. Als het veel verschil geeft zal ik het hier melden! Er zit bij de pony wel een duidelijk verschil tussen links en rechts wat betreft nageven en aanleuning.

Heeft het verschil in nageven van de pony ook te maken met jouw eigen links/rechtshandigheid?
Vb: als je rechts bent, houdt je pony dan ook rechts meer vast?

Verder denk ik niet dat er een juiste kant is, maar dat het juist heel persoonlijk is/kan zijn, en best wat verschil kan hebben. Maar ik moet zeggen dat ik daarom ook liever dubbelgebroken heb.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:36

Gevonden.. Jolanda Nijenhuis poste dit op Facebook in 2024

Afbeelding

En een recente post van haar
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:49

Waarom bestaat dit bit? Als ik bovenstaande lees is dit toch helemaal geen fijn bit? Het heeft een sterkere inwerking op één tongrand :?

Ik zie het positieve niet van dit bit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:02

Alle enkelgebroken bitten zijn zo. Daarom gebruik ik die dingen ook niet :+
Hoewel ik me nu pas bewust realiseer dat die dingen asymmetrisch zijn. Maar gewoon het hele notenkrakereffect vind ik ook al niks.

Maar je zou bijna denken dat al die aanleuningsproblemen / aan één kant vastzitten niet alleen door van nature scheve paarden komen, maar (mede) door asymmetrische enkelgebroken bitten :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:09

Ik heb dit serieus nooit geweten. :o Op de manege vroeger hadden veel paarden een enkel gebroken bit en ik kan mij serieus niet herinneren dat die bitten regelmatig andersom in het hoofdstel zijn gehangen. :+

Wat een rotdingen...

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:51

In mijn ogen lijkt het ook alleen maar zo dat een kant langer is. Als het oog plat ligt dan lijkt die kant langer, maar je moet natuurlijk meten tót het oog.
Neemt niet weg dat het bit asymetrisch is.

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 14:07

Ibbel schreef:
MaartjeLucky schreef:

Heb je de pony gekocht of mag je 'm gebruiken?

In het eerste geval: de oude eigenaar heeft niets te vertellen over welk bit je er in hangt, dus koop in hemelsnaam een dubbelgebroken bit, of een ongebroken bit. Enkelgebroken bitten zijn rotdingen.

In het tweede geval, waarom heb jij dan een bit moeten aanschaffen en heeft de eigenaar daar niet voor gezorgd?

Yep pony is niet van mij. Origineel heeft ie een oud bij elkaar geraapt hoofdstel met een minstens zo oude watertrens erbij. Dus ik heb een eigen hoofdstel aangeschaft en een sweet iron bitje gehaald. Enige eis was geen ander soort bit dan ie nu heeft.

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 14:18

Afbeelding
Hier nog even een side by side met het oude bit en degene die ik nu gebruik.

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 14:21

MaartjeLucky schreef:
[ Afbeelding ]
Hier nog even een side by side met het oude bit en degene die ik nu gebruik.

Voor mij lijkt het in ieder geval alsof de nieuwe een stuk symmetrischer is dan de oude. En de zijkanten zijn iets minder dik,

MaartjeLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 14:22

Art_Ificious schreef:
Gevonden.. Jolanda Nijenhuis poste dit op Facebook in 2024

[ Afbeelding ]

En een recente post van haar
[ Afbeelding ]

Nou dan ga ik in ieder geval regelmatig draaien. En ik zal het gesprek nog eens aangaan met de eigenaar.