Welke singel is het meest comfortabel voor een gevoelige pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Welke singel is het meest comfortabel voor een gevoelige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 13:13

Onze leasepony reageert wat narrig op de singel. We hebben nu een katoenen singel en veelzijdigheidszadel. Is een singel met lamsvel beter, of juist neopreen of elastiek? Zodat het wat kan meerekken? Iemand tips?

Lieser

Re: Welke singel is het meest comfortabel voor een gevoelige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:15

Is ze gecontroleerd op maagzweren?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 13:16

Nee, maar ze heeft dit altijd al gehad. Ze heeft een wit vlekje op haar schoft, dus mogelijk ooit een verkeerd passend zadel op gehad..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:50

Zou ook heel goed kunnen dat je gewoon een heel ander model nodig hebt of andere lengte. Er is een topic speciaal voor singel vragen. Zou die een goed doorlezen en daar je vraag stellen moet foto’s

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:03

Al doet ze het altijd al dan kan ze alsnog maagzweren hebben. Narrig zijn op de singel is niet een normaal iets en moet net als een pijn reactie ergens anders in het lichaam onderzocht worden.

Na de dierenarts zou ik een zadelpasser laten komen om het zadel en de combinatie met de singel te controleren en verschillende singels te passen

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 14:17

SandraWierda schreef:
Zou ook heel goed kunnen dat je gewoon een heel ander model nodig hebt of andere lengte. Er is een topic speciaal voor singel vragen. Zou die een goed doorlezen en daar je vraag stellen moet foto’s

Ze reageert zo op alle singels

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:29

Ligt het zadel wel goed?
En het kan inderdaad ook andere oorzaken hebben. Paarden met PSSM reageren ook vaak gevoelig op de singel bijvoorbeeld.
Ik heb nooit meegemaakt dat het puur door het type singel kwam dat het paard pijn aangaf.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 14:29

Zadel ligt goed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:31

truitje schreef:
SandraWierda schreef:

Waarom zoek je dan een andere?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 14:31

Omdat ik nu een katoenen heb en een singel met neopreen of bont lijkt me zachter, met wellicht ook elastiek. Maar wil graag weten wat het beste is

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:47

Plekje op schoft betekend niet meteen slecht passend zadel.
Kan ook door dekens komen of dekje dat niet omhoog getrokken wordt in de kamer van het zadel.
Een zadel die echt op de schoft drukplekken geeft is dan mijn inziens te groot waardoor het over de schoft heen valt. Terwijl je juist vaker te krappe zadels ziet, en deze liggen net veel meer boven de schoft. Bij slecht zadel denk ik eerder aan drukplekken op de draagvlak van het zadel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:58

Het is niet je eigen pony, toch? Dan zou ik eerst met de eigenaar overleggen of je zomaar een andere singel mag gebruiken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:59

truitje schreef:
SandraWierda schreef:

Als het paard op alle singels zo reageert zou ik het toch eerder zoeken in de maag of de rug.
Al is het alleen maar om dat uit te sluiten.
Maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt bij je lease pony.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:41

truitje schreef:
Omdat ik nu een katoenen heb en een singel met neopreen of bont lijkt me zachter, met wellicht ook elastiek. Maar wil graag weten wat het beste is

Met een elastieken singel moet je er wel goed op letten dat je niet te strak aansingelt. En ook dat er aan beide kanten elastiek zit.

Het meest comfortabel lijkt me een wollen singel. Maar die zijn lastig te krijgen. Met katoen en neopreen wordt je paard alleen maar zeiknat waar de singel zit en met bont heb je al heel snel dat er zand e.d. in blijft hangen en dat het gaat schuren.

Leer is wat stugger dan wol maar als je nu bedoelt dat je alleen kijkt naar het materiaal voor de singel zou ik voor een goede kwaliteit leer gaan. Je maakt het makkelijk even schoon met een vochtig doekje en daarna wat zadelzeep waardoor het soepel blijft. Met andere materialen heb je toch gauw dat het hard en stug wordt van zweet en/of dat je het lastiger schoon krijgt en/of irritaties zoals doorweekt of schuren.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 17:03

Wederom een 'trial and error' onderwerp. Wat het ene paard fijn vind, vind de ander vreselijk en andersom. Helaas is het gewoon een kwestie van proberen en kijken wat de voorkeur heeft.

Ik rijd met een Mattes Crescent na het e.e.a geprobeerd te hebben. En let op de lengte, 9 v/d 10 ruiters rijden met een (veels) te korte singel.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:07

truitje schreef:
Zadel ligt goed

Wanneer is deze voor het laatst nagekeken en hoe vaak gebeurt dit? Daarbij kunnen we je beter helpen met een standfoto van de zijkant. De bouw van de pony maakt namelijk ook uit

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:11

Mohair of Alpaca singels. Ik gebruik ze al jaren ( en maak ze ;-) ). Superzacht, bewegen mee, laten warmte en vocht door en geven geen drukplekken.
Kan zowel met Engelse als westerngespen.

Western model
Afbeelding

Afbeelding

Engels model
Afbeelding

Afbeelding

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:13

Dat is zo toch niet te zeggen ts? Je dier geeft ongemak aan; en blijkbaar reageert ze zo op alle singels. Dan zit er dus meer achter. Een bontje oid, gaat dat niet verhelpen. Hoe ligt je singel nu? Veel singels zijn te kort, mogelijk schuift of schuurt deze en heb je een bepaalde vorm nodig.
Ik zou als ik jou was overleggen met je zadelpasser. Die heeft misschien zelfs wat singels liggen om uit te proberen. Iets dat past bij de bouw van jouw pony. En laat ook gelijk het zadel nog eens nakijken, zelfs in 2-3 maanden kan er erg veel veranderd zijn (weide seizoen bijv).

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:43

Voor je paard is het het beste en fijnste om natuurlijk materiaal te gebruiken als singel. Dus wol, katoen en leer zijn goede opties.

Let wel op dat als je voor wol kiest dat het zacht is als de singel nieuw is, maar als er zweet en modder op komt, kan het ook heel hard worden. Dan zorgt het nog voor narigheid. Zorg dus wel dat je de singel goed schoon houdt.

Wat ook veel singels hebben, zijn stiksels aan de binnenkant. Die kunnen drukplekken veroorzaken. Een zo ‘glad’ mogelijke singel is beter.

Daarnaast is het belangrijk dat de vorm van de singel bij je paard past, dus geen rechte singel als de singelgroeve erg ver naar voren zit bijvoorbeeld.

En het is ook heel belangrijk dat de singel netjes aansluit, de lengte goed is en je hem symmetrisch aansingelt.

Genoeg dingen die je kunt checken om te zien of het beter kan dus.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:16

Als ze lelijk doet op alle singels, zou elastiek niet mijn voorkeur hebben. Elastiek komt best nauwkeurig qua rek. Of eigenlijk zo min mogelijk rek.
Trekken de singels misschien het zadel op haar schouders? Of.. Omdat ze op alle singels reageert.
Even vragen in het singel topic is een goed idee. Of hier een foto plaatsen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 00:14

Sommige (jonge) paarden die wat reageren op de singel (en geen maagzweren oid hebben) hebben baat bij een leren singel met elastiek aan beide kanten.

Niet te strak aansingelen, zorgen dat de singel gelijk zit aan beide kanten en aansingelen in stapjes wil ook helpen als je dat nog niet doet. In theorie zou je zadel zelfs zonder singel vrijwel op dezelfde plek moeten blijven liggen als je er recht op zit, dus heel strak aansingelen is niet nodig.

Alleen eerst zou je echt medisch e.e.a. moeten uitsluiten. Bijvoorbeeld maagzweren komen bij onwijs veel paarden voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:56

Mijn ervaring is dat paarden een geheel elastische singel vaak als erg prettig ervaren.
Mareentje liep het lekkerst met haar Eric le Tixerant singel die ook wat meer ruimte aan de elleboogplooitjes geeft, de druk meer op het borstbeen legt dan dat hij aansnoert zeg maar.

Maar andere paarden kunnen weer iets anders fijner vinden en het is inderdaad 'trial and error' wat bij welk paard / combinatie het beste werkt.

Wat gaaf ElCid dat je die singels zelf maakt!
Ik hou het in gedachten om door te geven aan klanten die erbij gebaat kunnen zijn want ik sta ook erg achter dat materiaal +:)+

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:07

Dat een paard met singelnijd op alle singels reageert is niet gek, de vraag is meer hoe lang je andere singels hebt geprobeerd?
Steek je licht eens op in het langlopende singeltopic, foto erbij van de pony en je krijgt fijn advies.
Nu is het roepen in de woestijn...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:27

Ik heb voor alle pony's een F.R.A. supersingel, zijn op zich wel fijne singels maar ieder geval is verschillend.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:11

pmarena schreef:
.

Wat gaaf ElCid dat je die singels zelf maakt!
Ik hou het in gedachten om door te geven aan klanten die erbij gebaat kunnen zijn want ik sta ook erg achter dat materiaal +:)+

Dank je, het zijn echt hele fijne singels en het grappige is dat er ook steeds meer vraag komt naar deze singels met Engelse gespen. Ik ( en mijn paarden) willen nooit meer iets anders.

Afbeelding