Hackamore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterpony

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 12:41

Weet iemand waar ik een hackamore kan kopen met touw aan de neusriem?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Quarterpony op 18-06-25 13:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Swift

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:56

Ik hoop nergens. Ik ben pro bitloos en rij mijn pony's al jaren bitloos maar deze optoming is echt een martel werktuig en daar moet je heel ver bij uit de buurt blijven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:04

Swift schreef:
Ik hoop nergens. Ik ben pro bitloos en rij mijn pony's al jaren bitloos maar deze optoming is echt een martel werktuig en daar moet je heel ver bij uit de buurt blijven.

Dit.
Please don't. Er zijn veel fijnere, paardvriendelijke, bitloze alternatieven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:07

Touw en ketting geeft een heel, heel scherpe hackamore.

Waarvoor wil je hem gaan gebruiken? Buitenrijden, springen?

Ik heb deze combi nog nooit gezien en zou niet weten waar het te koop is.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 13:10

Dit is niet perse een slechte hackamore, als je western rijdt met een zachte hand.

Deze stijl is voorral in amerika te koop

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:21

Ik probeerde vroeger alle optomingen op mijn eigen bovenbeen uit. Bij een gewone hackamore met korte scharen en een brede zacht onderlegde neusriem voel je al hoe een heel klein beetje de teugels opnemen al druk geeft. Jouw hele lichte druk komt door de hefboom werking van de hackamore veel heftiger bij het paard binnen. Dus dan denk je lekker licht, met weinig druk en een zachte hand te rijden maar ondertussen is de ervaring voor het paard toch anders.
Ik kan werkelijk geen enkele rede bedenken waarom je met zo'n optoming zou willen rijden. Het is wel een ideale manier om jezelf voor de gek te houden ten koste van je paard maar dat lijkt me niet iets wat je moet willen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:58

Quarterpony schreef:
Dit is niet perse een slechte hackamore, als je western rijdt met een zachte hand.

Wat wil je er mee gaan doen? Springen, buiten rijden, western (welke discipline)?

Als het in de USA te koop is, zul je het daar moeten zoeken denk ik? Bij welke discipline wordt het daar gebruikt?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:38

Citaat:

--------------

Ik kan werkelijk geen enkele rede bedenken waarom je met zo'n optoming zou willen rijden. Het is wel een ideale manier om jezelf voor de gek te houden ten koste van je paard maar dat lijkt me niet iets wat je moet willen.

Waarom zou je zo'n scherpe optoming willen? Ook al is 'met zachte hand' het idee, even aanhalen komt wel heel erg rottig over hiermee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:58

Quarterpony schreef:

Ja en bonnet tiedowns van ijzerdraad werken ook alleen maar in als paard z'n hoofd omhoog doet dus zijn niet zielig zeker?
Gewoon niet doen dit. Kijk dan naar een mooie, goed passende (!) bosal. Daar hebben jij en je paard een stuk meer plezier van.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:21

Quarterpony schreef:

Dit ding heeft niks met western te maken; dit is ( ook met een "zachte" hand) een martelwerktuig. Zoals amyz opmerkte; koop een echte, oorspronkelijke!, hackamore ( wat we in de volksmond bosal noemen).
En mijn advies: leer paardrijden want daar ontbreekt het wel heel duidelijk aan ( en aan gezond verstand als je alleen al overweegt om een dergelijk "gadget" aan te schaffen).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:45

En, als je met zo'n zachte hand rijdt, dan heb je zoiets helemaal niet nodig, toch? :D