Dressuurzadel met smalle zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Dressuurzadel met smalle zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 10:23

Gezien ik er tot nu toe met mijn zadelmaker niet uit kom hoop ik hier nog tips te krijgen.

Vanwege heupproblemen ben ik op zoek naar een dressuurzadel met een smalle zit. Daarnaast moet het ruimte bieden voor een fors bovenbeen.

Het paard wil ook wat . Zij is breed geribt en niet mega lang. Wel voldoende ruimte voor een korte 18 inch.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Budget is max 5000.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:31

Een WoW heeft een smalle twist en een uitsparing voor bovenbenen. De standaard variant vind ik al erg fijn voor dames, maar de zittingen zijn ook nog in specifiek ladies seat verkrijgbaar.
Zitting, kussens en zweetbladen zijn afzonderlijk samen te stellen.

Zeker de moeite waard om eens te proberen. Wil ik wel aanraden om dat via een WoW fitter te doen, zodat je wat kan proberen en de juiste uitleg en afstelling krijgt. Zomaar een WoW zadel proberen, dat niet op jullie is afgestemd geeft een verkeerde indruk. Dat is bij elk zadel, maar bij Wow wellicht nog meer.

Misschien is er binnenkort ergens een beurs, of groot concours waar wat standhouders staan?
Ik ben op de Equitana eens een rondje gaan doen. Dan kom je er achter hoe verschillend vrouwen zijn. Waar mijn vriendin heerlijk zat, kon ik niet uitkomen, en andersom..

Succes! Het kan een tijdrovend klusje worden.

Unravelation

Re: Dressuurzadel met smalle zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:33

Albion heeft een smalle zit, maar is nieuw wel aan de prijs. Zelf heb ik nu een Edix Ishya, die heeft ook een fijne smalle zit. Ik heb mijn WOW ooit weggedaan omdat 2 fitters het op 2 verschillende paarden te smal wilden maken om de zitting hoog genoeg van het paard te krijgen. Dat was echt niet oké. Maar als je een goede fitter hebt en het past goed op je paard is de zit zelf heel fijn.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:12

Erreplus heeft wat je zoekt. Er zijn modellen die super kort zijn, verschillende type wrongen.
Ik heb dezelfde specificaties nodig als jou voor mijn haf en mijn eigen been/zitvlak zeg maar en dit is echt het perfecte zadel voor ons.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:12

Erreplus!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:15

Wij hadden voor het paard van mijn moeder een Kentaur, maar of die zo smal was door het zadel of door het paard zelf weet ik niet zeker. Krijgt er wel een houten kont van :+

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:17

Hier ook heupproblemen en een breed paard.
Ik ben bij onze zadelman in de winkel op een bok op diverse modellen gaan zitten om te kijken wat voor mij comfortabel was.
Daar heeft hij toen een selectie uit gemaakt en toen op paard deze selectie gaan testen. Uiteindelijk is het een prestige geworden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:04

O dat hoor ik meer heup problemen en een breed paard.Is dat brede paard misschien zelfs de oorzaak van die heup problemen ?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:24

office schreef:
O dat hoor ik meer heup problemen en een breed paard.Is dat brede paard misschien zelfs de oorzaak van die heup problemen ?

Op een barebackpad nergens last van, dus t paard zelf is zeker niet het probleem. Echter lijkt t gemiddelde moderne dressuurzadel uitgevoerd met een platte plank in t midden, in plaats van een zitting die past bij een afhangend been..

Erreplus gaat erbij op het lijstje. WoW zie ik niet zitten i.v.m. de noodzakelijke fitter, ik wil graag een zadel waarmee ik bij de meeste zadelmakers geholpen kan worden.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:59

ik ben ook heel smal in mijn heupen en bekken en heb op beide paarden een euroriding luxor liggen. momenteel zijn te wel te koop aangezien er 1 ment pensioen gaat en de andere te veel is ontwikkeld voor het zadel nu.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:57

Smalle twist en geen diepe zit met een verplaatsbare kleine/hoge wrong, dan kom je al een heel eind.
Qua budget heb je veel opties, zou vooral veel proberen en proeftijd vragen als je een nieuwe koopt.
Mijn voorkeur is stubben, maar bijna alle betere merken kunnen dit wel leveren denk ik.