opstap-stijgbeugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuw66

opstap-stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 13:11

Dag Allemaal, heeft er iemand nog een ''opstap-stijgbeugel'', zo een die uit kan klappen, liggen ? En wil die wegdoen ? Ze zijn op internet nog wel ''zichtbaar'', maar nergens meer te koop.

DubbelFun

Re: opstap-stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:17

Ik denk dat het gebruik 'uit de mode' is geraakt omdat men tegenwoordig eerder een opstapje gebruikt wat beter voor de rug van het paard is.

Overigens heb ik zelf altijd het idee gehad dat als je je voet normaliter niet in de beugel kunt krijgen (want beugel hangt te hoog) dat je ook moeite hebt om je been over het paard te krijgen als je in een 'verlaagde' beugel staat (want voet te laag), maar zelf heb ik er nooit eentje gebruikt :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:24

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:32

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:38

Is het niet handiger dan je beugels gewoon een paar gaatjes langer te maken, op te stappen en daarna je beugels weer korter te maken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:55

Captain schreef:
Is het niet handiger dan je beugels gewoon een paar gaatjes langer te maken, op te stappen en daarna je beugels weer korter te maken?

Ik rij dus zo'n paard wat bij een krukje niet stilstaat en dan ook nog wel eens het krukje onder je weg wil trappen. En het dier is daarbij erg groot en ik heb lange benen. Dus bij mij kunnen de beugels niet lang genoeg gemaakt worden. Dan zou inderdaad zo'n beugel fijn zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:47

Dan moet je hem dat leren. Altijd handig als je paard gewoon stil kan staan tot jij zegt dat hij weer mag lopen. :D Voor de rug ook beter.

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:50

Die van ons deed het eerst ook niet. Ja trainen lukt het nu aardig om hem stil te houden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:15

Captain schreef:
Dan moet je hem dat leren. Altijd handig als je paard gewoon stil kan staan tot jij zegt dat hij weer mag lopen. :D Voor de rug ook beter.

Klopt. Maar, als je alleen bent is het soms wel lastig. Zeker als de eigenaar zelf bang is voor het dier. En zodra die ook maar 1 stap de verkeerde richting uit zet is het 'stop maar, straks gebeurt er wat'. Er durft dus ook niemand anders op te rijden. Het is geen makkelijk dier, maar wel een leuke ruin met klein hartje. En meestal lukt het met krukje, maar soms dus echt niet. Het is bij deze gemakkelijk gezegd van 'dan moet hij dat maar leren'. Maar het is bij deze echt niet gemakkelijk. Maar krijgt bij anderen ook gewoon zijn zin. Dus dan kan ik wel consequent zijn, met op voeren krijgt hij al weer de kans om wat uit te vreten. Was het mijn eigen paard, dan had hij het wel geleerd.

Leeuw66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 05:55

Dank jullie wel, heb 'm net gekocht ! Super fijn, ik kon m niet meer vinden op internet. Thanks

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

DubbelFun schreef:
Ik denk dat het gebruik 'uit de mode' is geraakt omdat men tegenwoordig eerder een opstapje gebruikt wat beter voor de rug van het paard is.

Overigens heb ik zelf altijd het idee gehad dat als je je voet normaliter niet in de beugel kunt krijgen (want beugel hangt te hoog) dat je ook moeite hebt om je been over het paard te krijgen als je in een 'verlaagde' beugel staat (want voet te laag), maar zelf heb ik er nooit eentje gebruikt :)

Dat is helemaal waar dubbelfun. Ik stapte altijd op met een krukje en maakte eerst mijn beugel een stuk korter anders kreeg ik mijn been niet over het paard.
Had versleten heupen, nu twee nieuwe exemplaren en het is geen probleem meer.

Zo’n uitklapbeugel zou mij dus niks geholpen hebben, integendeel

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:02

Is niet altijd waar. Ik kan een voet prima in een stijgbeugel krijgen. Maar dan is gewoon de stap omhoog te zwaar voor mijn knie. Als ik de beugel dus langer maak, is de stap omhoog minder groot en beter voor mijn knie. Ik kan dan nog prima vanuit de heup mijn been over een paard zwaaien.
Ik hou m'n heupen soepel door ook op deze manier op te stappen op een fiets. Gewoon been er over zwaaien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Leeuw66 schreef:
Dank jullie wel, heb 'm net gekocht ! Super fijn, ik kon m niet meer vinden op internet. Thanks

Heel fijn.
Blij dat ik hem had zien staan :)