Aangepast harnachement met dispensatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Aangepast harnachement met dispensatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 15:13

Hi!

Zaterdag ben ik door de KNHS gekeurd en heb een aantal dispensaties gekregen, ook dispensatie waarvan ik niet wist dat het bestond maar wel wil proberen of het werkt voor mij.
Ik mag nu doorzitten/lichtrijden naar keuze, rijden met zweep, groeten met hoofd, magnetische beugels of elastiek om voet, verbindingsstuk tussen stang en trens en een knoop in de teugel.
Nou heb ik jullie creatieve brein nodig want sommige dingen moet je dus zelf (laten) maken want het bestaat niet.
Zoals een verbindingsstuk. Dit is de toelichting van de KNHS;

Afbeelding

Maar hoe verzin ik dit zodat het werkbaar is en ik maar 1 teugel in m’n hand heb? Ik heb na lang zoeken dit gevonden;

Afbeelding

Lijkt op een thiedeman teugel met een extra leren teugel van stang naar ringetje. Maar ik vraag me dan af of de stang nog dezelfde functie houdt?
Zijn er mensen met andere ideeen?

Ook mag ik dus een knoop in de teugel zodat ze niet uit m’n hand glijden. Maar dit mag dus ook een rubberen teugelstopper zijn die je dan om de teugel doet en je hier je duim tegenaan kan zetten zodat het niet kan glijden.

Dan nog de magnetische beugels, *pieeepp*. Wat zijn die dingen duur!! Maar zijn ze het waard? Wie heeft hier ervaring mee? En ik zag de ophena maar die hebben een open zijkant, bestaan ze ook met een dichte zijkant zoals normale beugels? Waar zoek ik dit? Google helpt me nog niet.

Kaitlyn

Re: Aangepast harnachement met dispensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:16

Ik zou denk ik een zadelmaker zoeken die een soort extra gesp aan je gewone teugel kan maken op die afstand, en dan direct verkorte teugels van de stang naar de gewone teugel toe laat lopen.
Iemand die handig is met leer bewerken zal dit vast moeten kunnen maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:20

Een goede zadelmaker kan dit voor je maken.

Maar meteen mijn vraag die in mij op kwam. Normaal gebruik je de stang niet, je pakt hem er alleen met korte momenten bij, daarom zitten er normaliter losse teugels aan zodat je hem los kan bedienen. In het geval van het plaatje is het 1 teugel, dus zal je altijd de stang er bij pakken, wat mij vrij onprettig lijkt in het rijden?
Zou alleen trens dan geen fijnere keuze zijn en makkelijker rijden?

Of is de teugel naar de stang dan langer dan naar de trens zodat deze altijd later in komt?
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 26-05-25 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:21

Je hebt dezelfde dispensaties gekregen als ik heb.

Ik zou een zadelmaker benaderen met deze vraag, die kunnen dit heel mooi voor je maken! Op jouw foto zie je een combi tussen een lussenteugel-stangteugel, waarbij er een verbinding is gemaakt waardoor je uiteindelijk maar 1 teugel per hand hebt. De verbinding tussen de stangteugel en de gewone teugel heb ik niet gebruikt, om dezelfde reden die jij aangeeft: die wil ik afzonderlijk van elkaar kunnen gebruiken.

Evt heb ik nog wel een lussenteugel voor je liggen, als je die wilt proberen, en als je in de buurt woont mag je mijn magnetische beugels ook wel eens testen. Ik heb zowel Ophena (open zijkant) als Ontyte (dicht) getest, en ik vond die laatste het fijnst- ik word erg onstabiel bij beugels met een gekanteld voetbed zoals Ophena.

Om te testen of het je helpt om met magnetische beugels te rijden, kun je ook postelastieken proberen om je voet vast te maken aan de beugel.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:15

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:17

Jan van Rijs heeft een teugel voor een kennis van mij gemaakt. Hij (of de mensen uit zijn tuigmakerij) moet je kunnen helpen. https://www.vanrijs.nl/

_Natasja_ schreef:
Er is een fb groep met heel veel informatie en ruiters met ervaring.

https://www.facebook.com/share/g/19jJBM ... tid=wwXIfr

Er was ooit een subforum op bokt voor aangepast paardrijden, maar ik weet niet waar dat gebleven is

Tof!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 21:21

_Natasja_ schreef:

Er was ooit een subforum op bokt voor aangepast paardrijden, maar ik weet niet waar dat gebleven is

Dankje! Zo iets zocht ik dus!

C_alsemgeest ik dacht dus hetzelfde. Vanavond voor €20 een thiedeman teugel gekocht en een oude stangteugel door het ringetje gedaan en strak vastgemaakt met een tywrap? Geen idee hoe ik dat schrijf. Maar waardeloos! Dan heeft je stang dus totaal geen nut meer. Daarna eigen teugels en een teugelstopper bij m’n duim gedaan en een knoop en enkel op de trensteugel, werkt perfect! Nu alleen nog een oplossing voor de stangteugel.

Voor wat betreft de beugels, vanavond geprobeerd met een elastiek om de voet en wat een verlichting! Van de week nog paar x proberen!

Tennan; ik weet niet waar je vandaan komt maar ik kom uit Nijverdal. Testen zou wel ideaal zijn!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:37

Ik heb de Ophena beugels (met dispensatie) en vind ze erg fijn. Er zijn soms aanbiedingen en ook staan ze wel eens op bijv Marktplaats dan hoef je i.v.m. de hygiëne alleen nog de binnenzooltjes met magneet zelf te kopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:40

Deeks93 schreef:
_Natasja_ schreef:

Dankje! Zo iets zocht ik dus!

C_alsemgeest ik dacht dus hetzelfde. Vanavond voor €20 een thiedeman teugel gekocht en een oude stangteugel door het ringetje gedaan en strak vastgemaakt met een tywrap? Geen idee hoe ik dat schrijf. Maar waardeloos! Dan heeft je stang dus totaal geen nut meer. Daarna eigen teugels en een teugelstopper bij m’n duim gedaan en een knoop en enkel op de trensteugel, werkt perfect! Nu alleen nog een oplossing voor de stangteugel.

Voor wat betreft de beugels, vanavond geprobeerd met een elastiek om de voet en wat een verlichting! Van de week nog paar x proberen!

Tennan; ik weet niet waar je vandaan komt maar ik kom uit Nijverdal. Testen zou wel ideaal zijn!

Ja zoiets dacht ik inderdaad al, het gevoel zal heel anders zijn.
Maar de tip hierboven van Jan v Rijs is een goede, mischien dat hij hier ook een oplossing op weet aangezien hij het vaker gemaakt heeft. Het is iig een kundige zadel en tuig maker.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:44

Deeks, Nijverdal is wel een stukje helaas. Wel fijn dat de elastieken werken voor jou!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 14:45

Ik heb gelukkig iemand gevonden in Nijverdal die ze heeft liggen en die ik mag uitproberen en eventueel overkopen. Dus ben benieuwd!

Jan v. Rijs is een goede tip! Ga nog even met een bekende van mij sparren over de stangteugel maar anders ga ik eens naar Jan v rijs bellen!