Welke dressuurzadels vergelijkbaar met KN Symphonie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Welke dressuurzadels vergelijkbaar met KN Symphonie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 18:39

Ik heb voor mijn vorige paard altijd een KN Symphonie gehad. Ik ben nu na jaren weer op zoek naar een paard en heb er eentje op het oog, maar ben wat aan het rondkijken wat voor dressuurzadel zou kunnen passen. Mijn lijf kan absoluut niet tegen dressuurzadels met een dikke wrong en diepe, gedwongen zit. Ik krijg dan onwijs last van mijn heupen/bekken/onderrug. Ik reed destijds veel verschillende paarden en die KN paste haast overal wel op. Paard (KWPN'er) dat ik op het oog heb lijkt geen heel lastige rug te hebben.
Zijn er nou tegenwoordig meer merken/modellen die een beetje vergelijkbaar zijn? Ik heb de indruk dat er nu alleen maar meer diepe/gedwongen zadels zijn. Ik zou er het liefst eentje 2e hands kopen, budget tot €1000.

mala26

Re: Welke dressuurzadels vergelijkbaar met KN Symphonie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 19:42

Ik heb een kent en master (de S line geloof ik) heerlijk zadel. Geen diepe zit en dikke wrongen maar gewoon nog lekker zelf moeten zitten. Heeft wwn verwisselbare boom ook dus is op veel paarden aan te passen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:24

Het gareel oa verkopen de KN symphonie's nog steeds. Hebben ook best wat tweedehands volgens mij.
Heb mijn oude ook altijd gehouden... vind hem zelf vreselijk hard, maar ligt bijna op elk paard wel zo dat ze er onder kunnen lopen tot je een ander zadel hebt. :P

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:49

Kn wordt nog steeds met liefde gemaakt in Oosterijk! Tegenwoordig met een vernieuwde boom die verstelbaar is :)

Oa Akash saddlery uit Ridderkerk is dealer

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:03

Ik verkoop met name 2e hands Engelse zadels, wij hebben eigenlijk meer open seat weinig wrong zadels liggen dan badkuipjes. Veel mensen willen die heel diepe zit zadels niet of zijn er ondertussen van terug gekomen. In Engeland worden bij alle merken nog steeds veel basic modellen gemaakt hoor. En ik denk dat je met jouw budget 2e hands prima kunt slagen bij een zadelmaker met veel 2e hands.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:18

Ik heb hetzelfde als jij, kan niet zitten in die badkuipen met stootblokken en rugleuning. Haal mijn KN zadels nu van marktplaats voor weinig en mocht ik wel een echt nieuwe nodig hebben, dan schijn je de rug op te kunnen laten meten en dan kunnen ze in Oostenrijk bepalen welke boom/maat je moet hebben. Of idd die Akash bellen. Vooralsnog ben ik erg blij met mijn mp koopje :D (het zadel dan, niet het paard _O- Dit is trouwens een Allegro)
Afbeelding

Voor wat betreft overige modellen die er op lijken, ik heb ze nog niet kunnen vinden eigenlijk. Dus ik lees ook even mee, wie weet wat er nog voorbij komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:36

Kentaur Electra is ook een optie. Geen gedwongen zit, hebben wij gekocht na jarenlang op KN te hebben gereden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:51

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:00

heerlijke zadels , evt heb ik er hier nog wel een ter overname liggen , zwart , boom m\w en 17, 5 inch zitvlak . ik woon ook in twente dus mocht je geinteresseerd zijn dan kan je altijd even komen kijken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:05

Ik vond kn ook altijd super. Toen ik mijn paard kocht wilde ik een kn maar die was niet passend te krijgen. Zadelmaker gaf aan dat het steeds lastiger wordt omdat de paarden door de jaren heen veranderd zijn en hun rug niet meer past bij hoe kn gebouwd is. Nu heb ik al jaren een kent en masters s line met klittenband wrongen. Die heb ik eraf gehaald en heb er echt een heerlijk zadel aan. Eigenlijk fijner dan de kn toen ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:08

ik heb er nog wel een liggen, voor een klein bedrag over te nemen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:17

Fijn om hier nog andere merken te lezen die niet gedwongen zijn.
Ik heb een ainsley vanguard popular (met aanpasbare boom ) en vind die ook niet gedwongen qua zit. Ik heb er lange buitenritten mee gedaan zonder pijn te krijgen.
Heb het zadel nu te koop omwille dat ik nu mijn springzadel steeds gebruik.

Heb ook eens op een custom gezeten met dikke wrongen op het blad, maar dat zat dus echt totaal niet lekker.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:27

Stübben Genesis Special zonder wrong is denk ik het meest ongedwongen zadel dat je kunt vinden! Worden alleen bijna niet tweedehands aangeboden omdat ze lang niet zo populair zijn als de badkuipjes. Ik heb er zelf eentje en ben er echt heel blij mee!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:45

Ik wilde ook graag een vlakke zit, krijg ook pijn in m’n bekken/heupen/onderrug.
Ik heb een Massimo dressuur 1, maar die moet je ook maar net treffen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:00

Ik heb een passier corona.
Echt plat tegenover de fairfax die ik had.
Hard als n plank maar ik rijd daar echt fijn in weg.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 20:58

Bedankt voor de tips allemaal!
De meeste zadels die genoemd worden heb ik zelf nooit mee gereden, dus zeker het proberen waard. Wel tijdelijk op een Massimo gereden trouwens (weet niet welk model het was), die was inderdaad niet dwingend, maar lag op een breder paard en was qua twist denk ik daardoor ook wat breder. Dat was hem ook net niet voor mij.
Ik had zelf al bedacht gewoon ergens een niet al te dure KN op de kop te tikken (staan er plenty op marktplaats) en goed pas te laten maken, maar was ook wel benieuwd of er niet toch nog meer goede opties zijn. Die zijn er dus wel degelijk. Ik wacht even af of het allemaal doorgaat met dit paard en houd de KN's die hier worden aangeboden in gedachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:02

Mijn ervaring is dat ze tegenwoordig helemaal niet meer zo makkelijk op ieder paard passen. Ook niet op paarden die simpel lijken. Naast dat de paarden zijn veranderd zijn de inzichten in pasvorm dat ook, of vooral wordt er serieuzer gekeken of het echr op het paard past ivm vroeger. Zou toch gewoon een zadelpasser laten komen met aantal verschillende zadels die aan jouw eisen voldoen.

Art_Ificious, nogal logisch dat het niet lekker zat. Een zadel moet ook jou passen, dus de wrongen ook. Zitten die verkeerd kunnen zelfs de kleinste wrongen verschrikkelijk Zitten. Net als dat persoon 1 een zadel enorm dwingend kan vinden omdat het niet past en persoon 2 er juist heel vrij in kan Zitten omdat het bij zijn of haar lichaam past.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:01

Daarom hebben wij nu idd ook een ander zadel. De KN kregen we niet passend op het paard.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:06

Daaleman! De dressuur GPS 1,2,3 en 4 lijken wel op de kn symphonie. Wellicht iets diepere zit dan het oudere model waar ik nu geregeld op rijd.

Heb daarnaast zelf een Passier Corona, iets diepere zit, maar wel vrij. Wel wat meer wrong, echter niet van die blokken die je geregeld ziet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:21

Ik had een Passier Grand Gilbert vroeger. Bestaan die nog?