Welk neus/pollennetje? Voor westernhoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onlylienn

Welk neus/pollennetje? Voor westernhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 11:46

Hallo bokkers!

Mijn paard lijkt een pollenallergie te hebben, tranende ogen, heldere vloeistof uit de neus en tijdens het rijden is ze aan het headshaken.. DA is geweest maar krijg morgen of vanmiddag de uitslag.

Maar nu.. ik heb een westernhoofdstel en daar zit geen neusriem aan.. de meesten neus/pollennetje moet je vastmaken aan de neusriem.. vandaar dus mijn vraag..

Een doek of wat voor neus/pollennetje heb je waar geen neusriem voor nodig hebt?

amsterdam10

Re: Welk neus/pollennetje? Voor westernhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:02

Ik rijd met een lycra masker waar ik het hoofdstel overheen doe. Is dat misschien een optie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:07

Een masker onder het hoofdstel. Rij sws met vliegen en dergelijke met een vliegenmasker onder het hoofdstel. Maar er zijn wel losse neusriemen, dus dat kan ook. Die doe je eerst om en dan je hoofdstel. Zitten doorgaans niet strak.

Moet wel zeggen dat mijn ervaring is dat ze vaak de pollen netjes wel vervelend vinden. Zelfs mijn super brave ruin, vond het een onding. Het werd ook vochtig en vies.
Nu heeft mijn jonge ruin zijn masker om, want is een tussen maat, maar ook die doet het netje omhoog als hij de kans krijgt.

Ik zou daarom ook bepaalde gebieden vermijden en bepaalde tijd om te rijden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:21

Mijn pony met pollenallergie vond een masker het fijnst. Ik heb destijds de Quiet Ride van Cashel gekocht, net een maatje te groot zodat hij goed ruim over zijn hoofd viel. Een gewoon vliegenmasker met neusflap zal net zo goed werken maar die van cashel zijn wel echt heel fijn, ik heb het masker meer dan 10 jaar gebruikt tot mijn pony overleed en het masker ziet er nog steeds super uit.
Neusnetje/neusriem irriteerde hem teveel, frontriem overigens ook, dus hoofdstel met oortjes + ruim masker erover was de fijnste combi voor hem. Zo schudde hij vrijwel niet meer gelukkig.

En uitzoeken waar ze precies allergisch voor zijn en plekken waar die pollen op dat moment zijn vermijden. Zo waren de ergste triggers voor mijn pony bijvoorbeeld rietpollen en hazelaars. We zijn verhuisd naar een plek met in de wijde omgeving geen hazelaars en in het voorjaar het bos vermijden en eind van de zomer moesten we heel veel plekken vermijden vanwege het riet. Best lastig maar het went. Ik moet er nu juist aan wennen dat ik helemaal geen rekening meer hoef te houden met pollen en mijn nieuwe pony gewoon het hele jaar overal kan komen :+

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:06

amsterdam10 schreef:
Ik rijd met een lycra masker waar ik het hoofdstel overheen doe. Is dat misschien een optie?

Die Lycra maskers ken ik, daar heb ik ook een stel van, ideale dingen! Die is dus al ingezet

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:08

IcePrincess schreef:
Mijn pony met pollenallergie vond een masker het fijnst. Ik heb destijds de Quiet Ride van Cashel gekocht, net een maatje te groot zodat hij goed ruim over zijn hoofd viel. Een gewoon vliegenmasker met neusflap zal net zo goed werken maar die van cashel zijn wel echt heel fijn, ik heb het masker meer dan 10 jaar gebruikt tot mijn pony overleed en het masker ziet er nog steeds super uit.
Neusnetje/neusriem irriteerde hem teveel, frontriem overigens ook, dus hoofdstel met oortjes + ruim masker erover was de fijnste combi voor hem. Zo schudde hij vrijwel niet meer gelukkig.

En uitzoeken waar ze precies allergisch voor zijn en plekken waar die pollen op dat moment zijn vermijden. Zo waren de ergste triggers voor mijn pony bijvoorbeeld rietpollen en hazelaars. We zijn verhuisd naar een plek met in de wijde omgeving geen hazelaars en in het voorjaar het bos vermijden en eind van de zomer moesten we heel veel plekken vermijden vanwege het riet. Best lastig maar het went. Ik moet er nu juist aan wennen dat ik helemaal geen rekening meer hoef te houden met pollen en mijn nieuwe pony gewoon het hele jaar overal kan komen :+

Ik zal eens kijken naar die vliegenmasker, daarom laat ik ook een bloedonderzoek doen, want wil wel weten waar ze allergisch voor is, ik heb haar al 9 jaar en geen problemen gehad.. maar we zijn juli vorig jaar verhuisd en sindsdien wel, dus ik denk dat hier iets in de omgeving zit waar ze dus niet tegen kan

Ik heb even gekeken naar het vliegenmasker, bedoel je deze?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Onlylienn op 15-05-25 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:11

Is er ook iets in de voeding veranderd? Dat kan ook het immuunsysteem triggeren en daardoor allergische reacties geven.

En naast een pollennetje zou je ook antihistamine kunnen geven. Doe dat wel even in overleg met je dierenarts. Maar ik geef al jaren loratadine aan mijn haflinger die ook in deze tijd van het jaar hooikoortsklachten heeft. 1 pil per 100kg paard is genoeg. En wel opbouwen. Soms heb ik aan 2 of 3 pillen per dag al genoeg. In de ergste periodes geef ik er dan 5.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:15

Daihyo schreef:
Is er ook iets in de voeding veranderd? Dat kan ook het immuunsysteem triggeren en daardoor allergische reacties geven.

En naast een pollennetje zou je ook antihistamine kunnen geven. Doe dat wel even in overleg met je dierenarts. Maar ik geef al jaren loratadine aan mijn haflinger die ook in deze tijd van het jaar hooikoortsklachten heeft. 1 pil per 100kg paard is genoeg. En wel opbouwen. Soms heb ik aan 2 of 3 pillen per dag al genoeg. In de ergste periodes geef ik er dan 5.

Qua voeding is er niets veranderd, maar wel qua locatie, vorig jaar verhuisd naar deze stal, andere locatie, ander bos dus ook andere beplanting :o dus ik ga ervanuit dat hier iets groeit en bloeit waar ze niet tegen kan..
ik heb nog niks van de DA gehoord van welke pollen ze allergisch is..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:19

En toch wil je niet weten hoeveel invloed voeding heeft :D
Mijn haflinger is positief getest op berken. Ik ben 3 jaar gelezen verhuisd naar een plek met berken, maar hij heeft er nu geen last meer van omdat ik anders ben gaan voeren. Terwijl hij in het begin echt op 5 pillen moest.
Zelfs als mijn mini met een waslijst aan allergenen inclusief zomereczeem. Naast bedekken en pillen ook de voeding aangepast en nu na 2 jaar staat hij zonder deken en zonder pillen.

Maar ik zou in ieder geval wel die pillen overleggen met je dierenarts. Die werken binnen 10 minuten en geven zoveel verlichting. Ik bestelde ze altijd bij apotheek Die Grenze.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:01

Onlylienn schreef:
Ik zal eens kijken naar die vliegenmasker, daarom laat ik ook een bloedonderzoek doen, want wil wel weten waar ze allergisch voor is, ik heb haar al 9 jaar en geen problemen gehad.. maar we zijn juli vorig jaar verhuisd en sindsdien wel, dus ik denk dat hier iets in de omgeving zit waar ze dus niet tegen kan

Ik heb even gekeken naar het vliegenmasker, bedoel je deze?

[ Afbeelding ]

Ja die idd, en dan een maatje groter. Die van mij had ook nog oren maar dat is voor de pollen niet belangrijk.

Je wil vooral de pollen bij de slijmvliezen weg houden, dus ogen neus en mond, daarom met een groter masker zodat hij over de hele neus valt maar de luchtwegen niet blokkeert:

Afbeelding

Je kunt ook zelf kijken wat er momenteel in bloei staat om te weten waar hij op kan triggeren.

Pillen deden hier weinig. Bioresonantie therapie heeft wel geholpen om de symptomen dragelijk te maken. Maar hij mankeerde ook wel zoveel rare dingen dat je zijn situatie eigenlijk niet echt met een wat normaler paard kunt vergelijken :+

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:58

Mijn merrie had enkel last met het rijden, en dan vooral in hoger tempo. Hier ook een western hoofdstel, in de pollentijd deed ik er een touwhalster onder met daaraan het neusnetje.
Hier zie je het (erg uitvergroot en daarom mss wat wazig)

Afbeelding