Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IcePrincess schreef:Mijn pony met pollenallergie vond een masker het fijnst. Ik heb destijds de Quiet Ride van Cashel gekocht, net een maatje te groot zodat hij goed ruim over zijn hoofd viel. Een gewoon vliegenmasker met neusflap zal net zo goed werken maar die van cashel zijn wel echt heel fijn, ik heb het masker meer dan 10 jaar gebruikt tot mijn pony overleed en het masker ziet er nog steeds super uit.
Neusnetje/neusriem irriteerde hem teveel, frontriem overigens ook, dus hoofdstel met oortjes + ruim masker erover was de fijnste combi voor hem. Zo schudde hij vrijwel niet meer gelukkig.
En uitzoeken waar ze precies allergisch voor zijn en plekken waar die pollen op dat moment zijn vermijden. Zo waren de ergste triggers voor mijn pony bijvoorbeeld rietpollen en hazelaars. We zijn verhuisd naar een plek met in de wijde omgeving geen hazelaars en in het voorjaar het bos vermijden en eind van de zomer moesten we heel veel plekken vermijden vanwege het riet. Best lastig maar het went. Ik moet er nu juist aan wennen dat ik helemaal geen rekening meer hoef te houden met pollen en mijn nieuwe pony gewoon het hele jaar overal kan komen
Daihyo schreef:Is er ook iets in de voeding veranderd? Dat kan ook het immuunsysteem triggeren en daardoor allergische reacties geven.
En naast een pollennetje zou je ook antihistamine kunnen geven. Doe dat wel even in overleg met je dierenarts. Maar ik geef al jaren loratadine aan mijn haflinger die ook in deze tijd van het jaar hooikoortsklachten heeft. 1 pil per 100kg paard is genoeg. En wel opbouwen. Soms heb ik aan 2 of 3 pillen per dag al genoeg. In de ergste periodes geef ik er dan 5.
Onlylienn schreef:Ik zal eens kijken naar die vliegenmasker, daarom laat ik ook een bloedonderzoek doen, want wil wel weten waar ze allergisch voor is, ik heb haar al 9 jaar en geen problemen gehad.. maar we zijn juli vorig jaar verhuisd en sindsdien wel, dus ik denk dat hier iets in de omgeving zit waar ze dus niet tegen kan
Ik heb even gekeken naar het vliegenmasker, bedoel je deze?
[ Afbeelding ]