Welke westernsingel voor gevoelige huid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xandyandme

Welke westernsingel voor gevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 08:28

Hoi iedereen,

Mijn bijna-vierjarige is momenteel in training om zadelmak gemaakt te worden.
Ze heeft een gevoelige huid en krijgt langs 1 kant problemen door de singel. Er ontstaan kleine korstjes en de huid is op die plaats "verrimpeld" en droog. Momenteel gebruiken we talkpoeder voor het rijden en na het rijden wordt die plek gewassen en ingesmeerd met sudocreme. Voor het rijden wordt de huid onder de singel strakgetrokken door haar voorbenen naar voor te stretchen.
Schimmel is uitgesloten.
Momenteel hebben we enkel neopreen singels geprobeerd.
Ik heb zelf nog een rechte wollen liggen die ik kan proberen.
Maar ik hoor graag jullie ervaringen met bepaalde materialen/ vormen. :)

DubbelFun

Re: Welke westernsingel voor gevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:24

Als eerste moet je voorlopig niet meer zadelen totdat de plekken goed geheeld zijn anders is het 'dweilen met de kraan open' . De dan dichte huid kun je 'verstevigen' met huidversterkingscreme.

Een goede mohair singel geeft vaak weinig irritatie. Zelf gebruik ik altijd een FRA- of Westip singel; die is licht elastisch.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:38

Misschien heb je ook gewoon ander model nodig, die net wat meer oksel vrijheid geeft. Kijk dan wel goed of de singel lang genoeg is, zodat de uitsparingen ook echt op de goede plek uitkomen. Een singel met een echt bontje wil ook nog wel eens helpen, zoals een mattes. En het been naar voren trekken na het aansingelen zijn de meningen over verdeeld of dat nu juist wel of niet goed is, het geeft dan nl extra plooien voor de singel.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:43

Een mohair koordsingel! Als westernsingel veel aanbod in, zachter en fijner krijg je ze volgens mij niet. Ook heel ademend.

Singel met wollen hoes is ook fijn voor gevoelige huidjes, maar dan moet je wel het wol een beetje onderhouden, anders wordt het stug.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:46

Waar zitten de wondjes precies? Op/onder de singel, of er vlak voor?
Uit ervaring kan ik bij die laatste zeggen dat wollen singelhoezen niet per se helpen; de wondjes komen dan eerder door wrijving (en dan moet je dus kijken naar singel diktes, hoe strak je aansingelt, en het voorbeen liever niet naar voren trekken). De oplossingsrichting is dan ook heel anders dan als je wondjes ónder de singel hebt (dan is wol/mohair wel nuttig, moet je inderdaad kijken naar model singel en lengte).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:12

Idd mohair koord of een fluffy wollen, ik vind de Mattes heel fijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:33

Ik gebruik ( en maak ;-) ) alleen mohair of alpaca koordsingels en wil nooit meer iets anders. Voordelen van mohair/ alapaca is dat het om een natuurproduct gaat wat warmte en vocht opneemt en doorlaat, wat meebeweegt en wat niet afsluit. Neopreen ben ik geen voorstander van omdat het afsluit en vocht en warmte zich ophopen.
Ander, leuk, extraatje van ( handgemaakte) mohair/ alpaca singels is dat ze in diverse kleur en kleurcombinaties gemaakt kunnen worden, in een lengte naar keuze met gespen naar keuze. Mocht je interesse hebben dan kan je mij een PB sturen.

Ik kan ze zowel in recht als "roper" model ( met breed middenstuk) maken met zowel Engelse als westerngespen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding