Welk Graasmasker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Welk Graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 20:01

De titel zegt het eigenlijk al.
Voor mijn Shetlander Asfaloth ben ik op zoek naar een graasmasker. Ben zelf ook al aan het rond kijken, maar helaas nog niet degenen tegen gekomen waarvan ik denk: Die is hem! Asfaloth heeft een moeilijke maat en valt vaak tussen mini en shet in. Shet is over het algemeen eigenlijk altijd te groot. Bij maat mini is het altijd afwachten of het past.
Ik zie door de graasmaskers de graasmaskers even niet meer.

De DA is vanmiddag namelijk geweest en helaas zit hij tegen HB aan. Staat nu op stal bij gebrek aan paddock en mag alleen nog de wei op met graasmasker voorlopig.
Nooit een graasmasker nodig gehad in het verleden en ben er dan ook echt absoluut niet in thuis.

Afbeelding

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:11

Ik had voor mijn welsh pony de Harry's Horse en dan de muzzle air. Bij deze zitten er ook nog uitsparingen bij de neusgaten.

Zij had qua halster en hoofdstel maat shet dus de muzzle air ook al maat shet gekocht maar die vond ik toch wat te klein vallen. Zij had toen een maat pony die goed zat. Als hij tussen mini en shet in zet heb je kans dat de shet maat juist goed zit voor hem :)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 20:18

Anne_vD schreef:
Ik had voor mijn welsh pony de Harry's Horse en dan de muzzle air. Bij deze zitten er ook nog uitsparingen bij de neusgaten.

Zij had qua halster en hoofdstel maat shet dus de muzzle air ook al maat shet gekocht maar die vond ik toch wat te klein vallen. Zij had toen een maat pony die goed zat. Als hij tussen mini en shet in zet heb je kans dat de shet maat juist goed zit voor hem :)

Is dat deze van Harry's Horse? Want dan bestel ik gewoon beide kleine maten en kan ik ze allebei uittesten met welke het beste zit. Moet ik qua passen uiteindelijk nog ergens rekening mee houden? Te los? Te strak?
Dit is echt zulk nieuw gebied voor mij:
https://agradi.nl/products/harrys-horse-graasmasker-air

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:19

Ik heb die van thinline, heel fijn! Je kunt hun altijd even vragen voor advies (paardeerlijk.nl)
Ze hebben meer soorten maskers! Dus andere kan ze misschien ook adviseren voor jou qua maat enzo

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 20:34

alysha92 schreef:
Ik heb die van thinline, heel fijn! Je kunt hun altijd even vragen voor advies (paardeerlijk.nl)
Ze hebben meer soorten maskers! Dus andere kan ze misschien ook adviseren voor jou qua maat enzo

De Thinline raadde de DA ook aan inderdaad. Ga ik mij even in verdiepen. Vind hem nogal prijzig voor iets wat ik in feite nu/morgen nodig heb.
Dan stuur ik paardeerlijk liever sowieso eerst een berichtje en schaf dan voor nu even een goedkopere aan en dan later de Thinline.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:03

xYaartje schreef:
alysha92 schreef:

De Thinline raadde de DA ook aan inderdaad. Ga ik mij even in verdiepen. Vind hem nogal prijzig voor iets wat ik in feite nu/morgen nodig heb.
Dan stuur ik paardeerlijk liever sowieso eerst een berichtje en schaf dan voor nu even een goedkopere aan en dan later de Thinline.

Ja snap ik!
Ik heb eerst ook altijd andere gehad, maar nu de thinline en ze doet het zo mega goed ermee!
Ik kocht, bij andere maskers, wel altijd degene met echt de grote neusgaten opening!
Niet die er zo helemaal over heen zitten, over de neusgaten bedoel ik

Amber_anne

Re: Welk Graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:07

Je kunt van biothane ook een op maat gemaakt graasmasker laten maken

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:12

AS das pferd im blick heeft maar XS. Die passen volgens de site van paardeerlijk hele kleine (mini) Shetlanders.
Beterschap!

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:41

Klopt!

Ik had wel net een iets ouder model (zonder ringetje aan de onderkant) maar de pasvorm is volgens mij hetzelfde gebleven. Je moet even opletten dat het korfje noet super strak om de neus zit, maar ook niet zo los dat ze het af kunnen duwen. Bij te kleine kon de korf bijna niet draaien/ meebewegenbij mijn pony en zat de neus er eigenlijk 'strak' in zonder ruimte er naast. Daarom heb ik voor een maatje groter gekozen. Denk dat ik uiteindelijk voor haar de S had (en dan de te kleine XS terug gebracht). Maar ik ga even zoeken of ik het in mijn epplejeck account nog kan terugvinden
xYaartje schreef:
Anne_vD schreef:

Is dat deze van Harry's Horse? Want dan bestel ik gewoon beide kleine maten en kan ik ze allebei uittesten met welke het beste zit. Moet ik qua passen uiteindelijk nog ergens rekening mee houden? Te los? Te strak?
Dit is echt zulk nieuw gebied voor mij:
https://agradi.nl/products/harrys-horse-graasmasker-air

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 21:44

Alysha: Dan ga ik de Thinline sowieso even onthouden en van de week paardeerlijk even een berichtje doen.

Amber: Oh echt? Bij bybaukje of een andere website? Dan ga ik daar ook even naar kijken.

Joanieke: Die ga ik ook zeker even opzoeken. Dank je wel! En dank je wel. Was weer even slikken. Had echt heel toevallig dezelfde DA weer als toen in 2023 (wanneer ik de kliniek bel is het altijd afwachten welke DA komt).
Ben er gelukkig op tijd bij. Hij zei ook dat het nu niet zo dramatisch is als de vorige keer.
Ben Zo op tijd dat nog niet iedereen kan zien dat Asfaloth gevoelig loopt. Voor wie het interessant vind kan ik het filmpje wel plaatsen van hoe die loopt.
Heb hem al sinds die is geboren (11.5 nu) en ken hem door en door. Zag het gelijk vorige week. Even aangekeken, maar toen die vanmorgen niet meer wilde draven gelijk gebeld.

Dank je wel voor de tips Anne! Heb maat xs en s besteld. Een van de twee moet dan toch passen.

Ook onwijs bedankt voor het mee denken iedereen! Heb nu maat xs en s van Harry's horse besteld bij agradi en bij paard eerlijk heb ik van shire maat mini besteld. Die heeft bont bij de rand en vind ik ook wel fijn voor Asfaloth.
Vind het wel een ding hoor een graasmasker. Ben er helemaal niet van, maar het is gewoon even niet anders. Asfaloth zijn gezondheid staat voorop.
Hij moet er maar even mee dealen. Net als ik.
Kan ik van daaruit kijken hoe ik toe kan werken naar grazen zonder graasmasker.
Staat op metacam nu ook trouwens. DA komt maandag weer voor een check up.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:17

Ik had hem bij quality first horse products gekocht maar zie dat er niks meer op haar website staat. Misschien is er iemand anders die ze ook maakt
(En desnoods zou je er ook zelf een kunnen maken) Het voordeel van de maskers van biothane is dat je ze zelf ook kan maken als er iets kapot gaat

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:07

Ik snap je helemaal hoor TS.
Mijn merrie loopt 24/7 met graasmasker op in de weide. Die wordt al dik als ze naar gras kijkt. Ze is nooit HB geweest, maar ik wil dat graag voorkomen.
Op stal zetten wil ik ook niet, dan liever met masker in de kudde lekker buiten.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 14:31

Amber: Dank je wel! Ga ik zeker even in gedachten houden en wat meer naar kijken.

Joanieke: Snap je helemaal dat je er dan voor kiest om die 24/7 bij haar om te hebben.
Kunnen ze met een graasmasker nog wel goed groomen met andere pony's?

Shire masker is binnen. Super snelle levering van paardeerlijk! Er zijn er nog 2 onderweg van Harry's Horse die ik bij agradi heb besteld, maar masker is goed verstelbaar zo te zien.
Ben benieuwd straks hoe het past.

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:55

Hier met mini ook beetje tussen 2 maten in en heb al jaren voor hem de muzzle air van harry’s horse ook die van das pferd im blick en diverse andere gehad maar toch altijd weer terug naar de muzzle air.
Enige wat ik doe ik het gaatje kleiner maken want die van mij is zo super behendig ermee dat ie nog teveel binnen krijgt.

Let wel op met op de wei zetten nu het kan aan de regio liggen maar hier is het fructaan heel hiog steeds.
Denk als ik om me heen kijk dat veel paarden eigenaren daar de fout mee ingaan.
Zie er al zoveel op de wei staan dat ik denk tricky hoor.
Ik gebruik de laminitis app en zeer tevreden over.
Afbeelding

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:03

Ik heb de thinline. Lang over gedacht ivm de prijs.. Maar na alle andere maskers geprobeerd te hebben, ben ik er echt heel blij mee!!
De korven om de neus vind ik met warm weer te benauwd (die met grote neusgat uitsparing zijn wel weer beter)
Van de greenguard zijn de tanden van mijn oude paardje helemaal (schuin) afgesleten.. Echt heftig. Dus voor lange dagen op het land niet mijn aanrader.

Grootste voordeel bij thinline: geen schuurplekken/wondjes.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 15:35

Even snel. Reageer later op de rest. Shires graasmasker past niet. Krijg het niet eens over de neus.
Het goed afstellen was geen probleem geweest. Genoeg ruimte bij de riempjes. Masker zelf is veels te klein.
Probeerde hem nog bij Gimli te passen, maar die moest er al helemaal niks van hebben. Hopelijk past de Harry's Horse morgen wel!

Voor wie een mini shire graas masker zoekt. Staat evt te koop!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 16:13

De Harry's Horse graasmasker is binnen. Asfaloth moet er nog heel erg aan wennen en probeert het af te krijgen (heb wel 10x sorry gezegd), maar maat XS lijkt goed te zitten. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:33

Die zou ik een maat groter nemen.
Denk dat bij elke hap de onderlip tegen het masker "botst".
En de kaak misschien ook nog wel.
Stop je hand er eens tussen als je hem een prop gras geeft.

Beetje hetzelfde effect als een zadel daar wil je ook niet als je gaat zitten dat het de schoft raakt.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 16:37

Maat groter heb ik inderdaad ook, maar die was eigenlijk net te groot.
Ben nu thuis en ga zo naar de kudde, maar zal daar straks of morgen even foto's van maken zodat je beeld hebt van hoe die zit.
Asfaloth heeft sowieso een lastige maat hoor. In alles. Vaak net te klein of te groot.
Heb maat XS voor nu wel om. Kan ik straks zien hoe of wat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:41

Hier lijkt ook alles te groot.
Maar dat geeft geen schuurplekjes.
Maat kleiner dat voor het beeld mooier zit wel.

En heb van meer mensen die ervaring gehoord.

Te veel paarden met een te klein masker en mensen die zeggen. Een graasmasker is zielig want hij krijgt wondjes.

Ja als elke hap tegen het masker komt wel. Plus dat geeft ook elke hap een duw bovenop de neus.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 17:07

DuoPenotti schreef:
Hier lijkt ook alles te groot.
Maar dat geeft geen schuurplekjes.
Maat kleiner dat voor het beeld mooier zit wel.

En heb van meer mensen die ervaring gehoord.

Te veel paarden met een te klein masker en mensen die zeggen. Een graasmasker is zielig want hij krijgt wondjes.

Ja als elke hap tegen het masker komt wel. Plus dat geeft ook elke hap een duw bovenop de neus.

Interessant! Dank je wel hiervoor. Weer wat geleerd. De graasmasker wereld is zo ongelooflijk nieuw voor mij dat ik daarin echt nog een hoop te leren heb.
Zal straks en anders morgen even de foto's maken met maat Shet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:27

Er zullen vast mensen zijn met ook andere ervaringen hoor. :)
Maar ik zou zeggen probeer beide.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 18:39

Beide proberen ga ik zeker doen! Dit is de Shet maat.
Moet morgen even nieuwe en betere foto's maken. Had even haast. Ze komen straks bij de kudde balen persen dus snel de patiënt binnen gezet, medicatie gegeven etc.
Graasmasker had die al wel aardig door toen ik er was.
Maat XS

Afbeelding

Maat S

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:54

Ik vind maat s zeker beter passen

Dit is die van mij met het graasmasker om Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:03

Ja zou, zeker ook voor de s gaan.

Amber welke is dat?
Van dabo of zo?