Continental saddlery co westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Continental saddlery co westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 12:25

Ik rij al jaren op een voor mijn paard aangemeten dressuurzadel ve goed merk maar mijn dochter die eens in de week rijdt wilt graag een westernzadel.

Nu kan ik via een stalgenoot een westernzadel overnemen en onze instructeur die verstand heeft van de westernwerels en ook les geeft vond hem mooi liggen maar is geen officiële westernzadelpasser. Nu overwegen we een zadelpasser te laten komen maar ging ik op internet het merk opzoeken maar kon er niks over vinden
Het is een continental sadderly co en er staat een nummer 144 op t leertje. Ik heb gezien via internet dat het geen originele continental sadderly inc zadel is want hij mist t embleem en serienummer. Wel staat er een hoefijzer afgedrukt op t leertje

Kent iemand dit merk of weet hoe ik aan meer info ervan kan komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:19

144 ís het serienummer :)
En op zich is Continental een goed merk áls het een Amerikaanse is https://i.ebayimg.com/images/g/GV8AAOSw ... l1600.webp, wat dit dus niet is gezien het ontbreken van het nummer onder de fender.

Als er op het leertje (cinchkeeper) een grote geprinte C staat met een nummer is het een semi-merk
https://i.ebayimg.com/images/g/PgwAAOSw ... l1600.webp

Deze komen in diverse modellen en de prijs is afhankelijk van de uitvoering (al dan niet mooi getooled) ergens tussen €500 en €1250
Er is niet heel veel keus in boomsoorten, dus hij moet maar net passen. Iets wat je bij een goed gebruikt model beter kunt zien dan bij een nieuwe omdat het leer aan de onderkant zich dan al goed naar de vorm van de boom gezet heeft.
Verder is het qua pasvorm minstens zo belangrijk (zo niet belangrijker) dat de plaats van de singel overeen komt met waar hij op de rug het best lijkt te liggen nl recht naar beneden tot in de singelgroeve van het paard.
Is dit niet het geval dan trek je het zadel van de juiste positie af en krijg je druk op de schoft waar je het niet wilt hebben.

De meeste mensen passen een westernzadel 'met het handje' eronder en dat geeft zeker niet altijd het beste beeld en passers hebben de neiging om een zadel 'niet passend' te praten zodat ze er een van henzelf kunnen verkopen.
Een beter beeld krijg je met deze visgraat pasmal Afbeelding waarin je goed kunt aangeven met een gekleurd tapeje waar de singel moet komen te hangen.

Laat je ook niet wijsmaken dat je met een speciale pad ieder zadel kunt laten passen want ondanks dat er een kern van waarheid in zit is het alleen de bedoeling om een tijdelijke situatie te overbruggen zoals een mager paard of een paard wat nog in de groei is c.q. spieren moet krijgen. En dan heb ik het over hooguit maanden ;)

Popstra

Re: Continental saddlery co westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:48

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 18:43

DubbelFun schreef:
144 ís het serienummer :)
.

Als er op het leertje (cinchkeeper) een grote geprinte C staat met een nummer is het een semi-merk
https://i.ebayimg.com/images/g/PgwAAOSw ... l1600.webp

Deze komen in diverse modellen en de prijs is afhankelijk van de uitvoering (al dan niet mooi getooled) ergens tussen €500 en €1250
Er is niet heel veel keus in boomsoorten, dus hij moet maar net passen. Iets wat je bij een goed gebruikt model beter kunt zien dan bij een nieuwe omdat het leer aan de onderkant zich dan al goed naar de vorm van de boom gezet heeft.
;)

Het is idd dit merkje wat erop staat dus dan niet t originele Amerikaanse merk. Ik kan obv het nummer dus niks vinden wat voor boom erin zit ( hout of flexie) en maat fork / pommel en idd de nieuwprijs en bouwjaar..

Iig bedankt voor deze informatie ben al een stuk wijzer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:57

Als je het zadel op zijn 'rug' legt met de fender 'open/wijd' dan kun je meestal de boom zien zitten.

Bij echt goedkope merken heb je 2 holle schalen (grijswittig) die op elkaar gelijmd zijn en waar schroeven niet op pakken. Die zadels zitten in elkaar met nieten (die snel losgaan als er krachten op komen) net als die schalen trouwens.
Dan heb je de houten bomen in eiken of 'waaibomen' hout welk verschil ook snel duidelijk is.
Dan heb je goedkopere houten bomen die omwonden zijn met een witgeel kunststof materiaal (Fiberglass) wat stevigheid geeft aan de boom.
En dan heb je de goede volkunststof bomen die meestal een goede flexibiliteit hebben, vaak zit er dan ook iets van 'flex' in de naam. Veel van deze flex wordt echter teniet gedaan door de dikke lagen leer die er omheen vastgemaakt is :)

Het gezegde 'alle waar naar zijn geld' gaat zeker op voor veel westernzadels, maar voor een recrea-ritje van een uurtje heb je echt geen loeizwaar ranchzadel nodig van 3K wat overigens nog net zo slecht kan passen, wél heb je een veilig zadel nodig wat degelijk in elkaar zit.

Een 'C'ontinental is geen slecht zadel voor af en toe een ritje mits het goed past en er zijn genoeg trucjes om erachter te komen of een zadel goedkope India-troep is, of de boom nog recht is en niet gebroken etc.
Mocht je meer willen weten dan mag je me altijd een bericht sturen :)

lnvdh

Re: Continental saddlery co westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 20:40

Ik stuur je even een berichtje