Ervaringen met seat saver, eventueel met uitsparing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Ervaringen met seat saver, eventueel met uitsparing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 07:51

Helaas laat mijn lijf me langzaam aan steeds iets meer in de steek. Ik heb al jaren last van doorrijden, niet eens echt open vaak maar wel blauw, en andere problemen. (Is al contact met artsen en is niet op te lossen) Ook naast paardrijden. Het is een hele tijd goed gegaan met passend ondergoed en mijn op maat gemaakte zadel met zachte zit. Alleen nu gaat het sowieso al minder en rijd ik dus met een bontje op het zadel. Naast dat deze niet goed past werkt het ook nog niet voldoende. Ik moet soms echt gaan verzitten van de pijn en dat is niet echt ideaal voor paard natuurlijk.

Ik zit nu toch te denken aan een ander soort seat saver, een gel variant en dan vooral degene met uitsparingen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Oh, die stomme elastieken die je om het rokje heen doet passen niet bij mijn zadel, want het rokje is niet uitstekend genoeg. Huidige bontje schiet die continu los en zou kunnen schuiven van links naar rechts, gelukkig is mijn balans nog goed :') het stomme is dat die voor 18 inch geschikt moet zijn, ik een 17 of 17,5 heb en hij echt wel strak staat. Ook het 18 inch waar die ooit voor gekocht is paste die niet goed op. Nu lijken die gel varianten wel beter te liggen op de productfoto's.

Maar alsjeblieft, help mij met ervaringen :')

henshem

Re: Ervaringen met seat saver, eventueel met uitsparing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:18

Dat klinkt heel vervelend. Ik gebruik deze al jaren. Nu alleen nog voor buitenritten. Volgens mij woon je redelijk bij mij in de buurt en kan je hem dus evt. komen passen als je je zadel meeneemt.
https://fastfabrics.nl/product/seatsaver-paard/

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:35

Wat naar!
Ik heb jarenlang met een Acavallo seatsaver gereden met stuit uitsparing. Van dit merk kun je ook kiezen voor een schaambeenuitsparing. Ik was tevreden hiermee. Daarnaast heeft Daaleman een zadelzitting met een gat voor mij gemaakt, dat werkte ook goed.

https://www.acavallo.com/en-hu/seat-sav ... tho-coccyx

Overigens lag de seatsaver als een huis, nooit verschoven oid

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:42

Ik heb op mijn springzadel die van acavallo, niet met een specifieke uitsparing maar ik ben er heel tevreden over! Denk wel dat zonder die zijbandjes hij iets meer boven je zadel zweeft maar ook dan zou hij prima moeten blijven zitten.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:55

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 08:57

Die zijwanden bij acavallo moeten onderlangs naar kussens toch? En niet bovenop?

Ik zat idd naar de acavallo te kijken. Vroeger ooit stuitje gebroken en die speelt soms ook op maar minder vaak haha. Dus die andere leek me wel wat. Zou willen dat ze daar ook testservice voor hadden. En klein voordeel dat ze ook in bruin te krijgen zijn.

Dank jullie wel alvast!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:03

De acavallo is heel fijn! Ik reed mij continue open op mij zitbotjes en met dit niet meer. Overigens was het probleem met een ander zadel uiteindelijk ook opgelost maar de acavallo was wel fijn. Je steek de eleastieken van acavallo tussen je kussens.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:06

Ik heb ook die van Acavallo, wil echt geen andere meer _/-\o_ Rijd er ritten mee van 25-30 km en meerdaagses. Blijft goed liggen, verschuift niet.

Er gaat 1 elastiek onderdoor door de kamer, 2 kortere elastieken vanaf de zijkant die klemmen onder de kussens en vooraan gaan de flapjes om de zadelrokjes heen.

BR heeft hem ook, hier kan je zien wat ik met de bevestiging bedoel op de 2e foto.

https://agradi.nl/products/br-seat-save ... ZPEALw_wcB

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:14

Anouk Verlouw van Wellsaddle is momenteel bezig er een helemaal naar wens voor een klant te maken, misschien eens contact opnemen of zij ook iets voor jou kan betekenen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 09:20

Ander zadel lost het hier niet op, omdat het niet alleen door rijden komt en niet alleen doorrijden is. Dit zadel maakt doorrijden echt 100 keer beter al en als het gebeurd is het meestal gevolg van verkeerd ondergoed of sowieso al een plek hebben daar. Zadel is sowieso volledig aangepast aan mij vanwege alle andere lichamelijke issues :')

Zitbeenknobbels zal vast ook met te weinig vet te maken hebben :') heb ook last op bepaalde stoelen enzo en daarnaast gewoon heel snel ontstekingen en drukkingen op plekken waar iets te veel druk is geweest. En dat kan dus stom gezegd al paar minuten verkeerde stoel, verkeerde kleding of nog simpeler even een vouw ergens. :+

Maar het klinkt heel goed allemaal!

Suffie, blijft die ook zitten als je die flapjes er niet omheen doet? Want die rokjes bij mij lopen dus over hele zweetblad door aan de bovenkant en niet zoals bij de meeste echt een rokje.
Extreem oude foto, maar dan zie je waarom huidige met die elastieken voor het rokje niet blijft zitten
Afbeelding

Diana, misschien in de toekomst maar heel eerlijk ben ik dan bang voor de prijs. Dit is niet het enige wat ik moet gaan aanschaffen om nog te kunnen rijden en er moeten al dingen op maat gemaakt worden. Dus hopelijk kan ik iets vinden wat acceptabel is ook qua prijs. Mocht het dan werken maar later nog beter kunnen is dat altijd een hele handige dus ik sla het op, dank je!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:06

Ik heb vroeger een action gel seatsaver gehad, die hadden 2 diktes en ik had de dikste. Die was wel behoorlijk zwaar, maar daarmee reed ik me niet meer stuk. Die had alleen een band onder het kussenkanaal en niet nog overdwars zeg maar. Bij mij pasten die zijvleugeltjes ook niet helemaal lekker om de rokjes heen, maar hij bleef evengoed prima liggen.

Ik zou als ik jou was ze wel willen zien en voelen, soms ziet iets er op een plaatje super uit, maar voelt het in het echt toch anders.

Je zou ook nog rechtstreeks contact op kunnen nemen met A Cavallo of BR om te zien of ze er eentje op maat kunnen maken voor jouw zadel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:16

MyWishMax, die flapjes kunnen ook achter jouw rokjes, geen probleem. Mijn zadel heeft zo'n zelfde model rokjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 10:32

Super, dank je!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:21

Afbeelding
Ik heb een zadel met een open midden...gekocht nadat ik erge last kreeg van m'n stuitje.
Is een stubben met een equisoft zitting

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 11:52

Dat is voor mij geen oplossing, dan wordt het zadel zonder zitting. :+ Heb al tientallen zadels gehad vanwege andere lichamelijke klachten en dit is de enige waar ik op kan rijden en zelfstandig vanaf kan komen de meeste dagen. Plus dat paard ook niet makkelijk is qua pasvorm en onze combinatie nog moeilijker was en tig zadels gekost heeft voordat er iets was.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:47

Bij de Ej hebben ze verschillende online staan, eventueel naar een grotere ruitersportwinkel gaan en je zadel meenemen? Dan kan je eventueel op de bok voelen of het past enz?
https://www.ej.nl/seat-saver-br-ortho-c ... qWaDQZzqNz

Bij het paardrijden heb ik er geen last van, wel bij urenlang fietsen. Ondanks speciaal ondergoed (echt zo'n lange pijpen) en broeken bleef ik er last van hebben. Waarschijnlijk heb je ook al rekening gehouden met je rijbroek zelf? Maar ik heb toen ook een gel zitting gekocht en probleem was over. Maar die bewegingen kun je natuurlijk niet vergelijken met paardrijden..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 08:28

EJ heeft zoals met alle nuttige spullen degene die interessant zijn alleen online en dus niet in de winkels liggen. Sowieso hebben winkels deze niet liggen, vaak wel een simpel bontje wat ik niet meer wil. Helaas.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:41

Ik heb de acavallo western seat saver met uitsparing. En heel eerlijk, ik vond het niet fijn. Wel voor de plek waarvoor ik de uitsparing nodig had, maar de randen van de seatsaver sneden in mijn dijbeen en toen kreeg ik daar blaren. Ik bewaar hem dus voor als het medisch noodzakelijk is, maar gebruik hem verder niet.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:46

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:48

Ik weet dat Stubben ook een optie heeft gehad waarbij ze een soort seatsaver in je zitting verwerkten. Geen idee of dat nog bestaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:05

Een seatsaver werkt echt maar, zoals boven al aangegeven, het wel goed passen ook onder jouw billen.

Een kennis van me heeft in de begintijd nog bijgedragen aan de ontwikkeling voor westernzadels. Die had in haar versie hetzelfde probleem.
Dat was voor haar het verschil tussen lekker rijden en niet meer durven opstappen.