Bodyprotector of airjacket bij inrijden jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Bodyprotector of airjacket bij inrijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 09:33

Ik rijd normaal gezien enkel met een cap, maar eind deze zomer ga ik waarschijnlijk voor het eerst op mijn 3 jarig paard eens zitten.
Nu vroeg ik me dus af het aangeraden is om een bodyprotector of airjacket te dragen en welke van de twee dan een voordeel zou hebben tov de andere.

Bedankt om mee te denken!

DDDara

Re: Bodyprotector of airjacket bij inrijden jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:42

Zou gewoon voor bodyprotector gaan de spannendste momenten zijn vaak in het aller eerste begin bij het hangen en opstappen. Dan wil je er af kunnen springen of je er af kunnen laten glijden. Dus dan is een airejacket super onhandig of je hebt er niets aan of je wordt iedere keer opgeblazen als je er snel af moet, dat is voor je paard ook niet heel relaxt.

Airjacket is pas handig als je paard zadelmak is en je gewoon aan het rijden bent.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:53

Eens , airjacket is niet handig als je er af moet kunnen springen bij t hangen .

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:20

met rijden zelf heeft een airjacket mijn voorkeur

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:58

Bodyprotector geeft geen voordeel als je gewoon op de grond verwacht te vallen, door een bp kun je juist niet soepel wegrollen wat zulke simpele val alleen extra vervelend maakt. Met hangen, op en af stappen etc ook niet super handig maar het is vooral geen extra bescherming - bp is bedoeld om je bovenlijf te beschermen bij het knallen tegen een (vaste) hindernis aan, zolang je niet gaat crossen is het vooral goed voor tussen je oren ;)

Air jacket is ook helemaal niet handig bij veel op en af stappen/ hangen.

Dus ik zou zeggen lekker niks :) en als je bang bent (zijn we allemaal weleens hoor :') ) dan even een minder onzekere iemand om hulp vragen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 11:14

Bedankt al voor jullie reacties! Ze hebben me wel al bepaalde dingen doen bedenken waar ik eerst niet over nadacht, dat vind ik fijn.
Ik zit zelf ook nog met een extra probleem: mijn nek zit namelijk door een afwijking nogal vast, ik mocht daarom nooit een BP dragen van mijn moeder omdat je dan bij een val de krachten meer opvangt met je nek omdat een BP je rug ook vast zet.
Ik denk dat ik voor het hangen niks ga doen, normaal ga je dan ook niet overkop of zoiets en land je relatief normaal denk ik. Dus voor het hangen ga ik gewoon zo doen zonder extra bescherming, ik denk dat het dan enkel nog kan beschermen tegen een trap of moest ik tegen de omheining aan vliegen.
Ik denk dat ik dan pas voor bescherming ga kijken als we effectief erop gaan zitten en ook rijden, en je dus niet elke vijf minuten op en af stapt. En dan lijkt een airjacket me wel geschikt, ik vind een groot voordeel ook dat je meer souplesse behoudt met airjacket dan met een BP. Ik hoorde weleens trainers zeggen dat ze de verplichting van BP bij kinderen onzin vonden omdat ze zagen dat die kinderen net vaker vielen door de BP, omdat ze minder soepel konden meebewegen met het paard.
Als ik me echt onzeker voel gaat er inderdaad eerst iemand anders op :) ik ben niet van plan om de held uit te hangen :')
Ik had zelf eigenlijk nog niet echt over bescherming nagedacht tot ik een andere discussie zag passeren. Toen dacht ik: misschien handig om wel even over na te denken haha

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:50

Mijn voorkeur is zonder allerlei spul dat je kan belemmeren in je beweging aan de slag te gaan. Zo heb ik de eerste periode bewust met jodhpurs gereden in plaats van laarzen. Het liefst doe ik het alleen of samen iemand waar je mee kan lezen en schrijven. Want je wil je paard niet onnodig verwarren met signalen en opdrachten van meerdere personen tegelijk. Met een goede voorbereiding zal je paard niet zo snel verschieten bij een keertje hangen en opstappen.

De beste ‘bescherming’ zit meer je eigen voorbereiding, handigheid, gezonde verstand, souplesse, connectie met je paard en goed passend tuig. Gaat het een beetje wringen op een of meerdere punten, dan kan dat een mooi moment zijn om een stukje over te dragen aan iemand die er wel ervaren in is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 11:53

Het is inderdaad wel de bedoeling dat alles zodanig voorbereid wordt dat er geen gekken dingen gebeuren. Ik kan wel aan hem zien wanneer het emmertje vol loopt. Maar we zijn natuurlijk nog steeds met dieren bezig dus er kan altijd opeens iets gebeuren natuurlijk. Maar inderdaad, je mobiliteit zo weinig mogelijk beperken is de boodschap

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:19

Ik heb een soepele rug beschermer in mijn Hit Air vest zitten. Belemmerd totaal niet, maar biedt wel net even wat extra bescherming voor je rug wanneer je valt tegen de omheining ofzoiets. Dat kun je ook nog overwegen als je eenmaal gaat rijden. Wel de voordelen van de airbag, maar ook nog die van een rug beschermer zonder dat deze je belemmerd in buigen en rollen.

Als het gaat op je nek beschermen is een airbag vest die om je nek heen gaat ook wel super fijn.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:50

Zelf vind ik een bodyprotector wel echt te veel belemmeren in mijn beweging. Ik heb nu zelf een net zadelmak paard en met op en afstappen vind ik het handig dat ik eraf kan glijden zeg maar. Ik zat zelf wel te denken aan een rugprotector, omdat je dan aan de voorkant wel flexibel bent en de rug beschermd is. De vraag is dan natuurlijk: wat wil je beschermen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:01

Ik heb enkele jaren terug een rugprotector gekocht.
Dat beschermt uiteraard niet zo grondig als een bp of een air jacket. Maar wel net wat meer dan niks.

En zo ook bij hangen juist wel soepel.

Nadeel van een air is dat als het paard ook valt, bijvoorbeeld achteruit in de sloot dat het ding niet afgaat.
En zo ben ik jaren terug ook eens samen naar de grond gegaan in de galop in een struikel, dan doet het ook niks.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:21

Voor beide valt wat te zeggen. Goede voorbereiding is key, maar het blijven dieren zoals je zegt.
Gezien de reacties zou voor het begin een rugbeschermer het meest geschikt zijn, als je eenmaal echt aan het rijden bent kun je er een airjacket overheen doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:33

Maar dat lijkt me wel al snel warm.
Vind de rugprotector al een zweetding.
Laat staan met daar nog wat overheen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:00

Ik zou niks doen, vlug bewegen en snel kunnen reageren en weten wat je doet zijn het belangrijkste.

Bij een airjacket kunnen ze juist schrikken van het geluid als deze af gaat.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:25

Ik wilde mezelf ook goed beschermen met ons jonge (onstuimige) paard toen ik er de eerste keren op ging… in theorie alles helemaal goed en leuk..
Maar in de praktijk belemmerde de bodyprotectors en andere veiligheids dingen me zo dat ik de keuze heb gemaakt om alleen een cap op te doen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 14:36

roxiie schreef:
Ik wilde mezelf ook goed beschermen met ons jonge (onstuimige) paard toen ik er de eerste keren op ging… in theorie alles helemaal goed en leuk..
Maar in de praktijk belemmerde de bodyprotectors en andere veiligheids dingen me zo dat ik de keuze heb gemaakt om alleen een cap op te doen.

Wat vervelend dat het in de praktijk niet zo aanvoelde als je wilde. Ik ga voor het opstappen etc inderdaad maar gewoon voor een cap. Wel nog even veiligheidsbeugels aan schaffen haha. Misschien dat ik een flexibele rugprotector wel doe maar daar ben ik ook niet zeker van. Ik rij uiteindelijk al heel mijn leven al zonder extra bescherming dus het is misschien zelfs veiliger zonder.

Bedankt om jullie ervaringen te delen!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:42

Alle extra bescherming is warm toch, een cap ook over het algemeen.

als aanvulling nog; zelf heb ik ook geen extra bescherming gedragen. Wel helaas mijn sleutelbeen gebroken bij een val van mijn jonge paard maar daar hebt een bodyprotector ook niet bij natuurlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:49

Ja klopt, maar denk dat laagjes het wel heel snel veel maakt.
Tenminste ik zou er last van hebben.
Ik stapte met die rug protector met daaronder een t shirt al altijd af met natte rug.

Dus wel iets om on gedachte te houden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:52

Josien_ schreef:
Wel helaas mijn sleutelbeen gebroken bij een val van mijn jonge paard maar daar hebt een bodyprotector ook niet bij natuurlijk.

Nee dat is het probleem een beetje, bodyprotector helpt eigenlijk alleen als je ergens tegenaan valt. Een hindernis, een boom oid

Ik vind vallen met een bp om een flink stuk erger dan gewoon, is altijd een flinke klap doordat je belemmerd wordt in je beweging en minder controle hebt over het breken van je val. Dus je komt nogal plat op de grond terecht en dat doet zeer :') IMO heb je meer aan goede valtraining dan aan een bodyprotector :P

Airjacket kunnen ze inderdaad van schrikken als het afgaat.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:57

Oh ik vond van mijn paard vallen in het bos met bodyprotector aan echt een zachtere landing dan zonder, maar toen landde ik inderdaad plat op mijn rug. Was toen overigens al rijdend op weg naar een crosstraining, vandaar dat ik hem om had.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:15

Mijn paard heb ik doorgereden met een bodyprotector om. Daarvoor had ik twee redenen:
- Ik ben geen 20 meer, en iets minder flexibel. Zoals een kennis zei: "Als je eens valt als je jong bent, dan is 't boem, stuiter, en door. Op onze leeftijd is het boem, stuiter, knak".
- Vanuit mentaal oogpunt voelde ik me meer zelfverzekend met protector, wat uiteraard een positieve invloed heeft op paard.

Mocht je voor een protector kiezen, zoek dan in ieder geval één die je echt goed past. Ik heb echt geen last van mijn bodyprotector, loop er ook rustig nog even mee rond als ik van paard af kom. Behalve dan, zoals DP al zegt, dat 't wat warmer is.

Airjacket zou ik pas doen als je paard al goed zadelmak is, die beschermt pas als je 'm aan je zadel vast kunt maken, en dat is bij het hele proces ervoor niet nuttig.

Dieyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:40

Zelf vind ik een borsttuig met een handvat (Rambo micklem borsttuig) of een safety belt bokriem wel heel fijn op jonge paarden. Je grijpt dat toch makkelijker vast dan een normaal bokriempje als ze wel een keer een uitspatting hebben.

Verder draag ik een hitair vest op buitenrit, maar dan moet je al wel veilig op je paard kunnen stappen om je rustig vast te kunnen klikken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:19

Ik vind mn bodyprotector me helemaal niet beperken eigenlijk, ik vind t wel warm. En ik vind t met vallen ook 'zachter landen'. En je kan ook tegen de bakrand of onder een paardenbeen terechtkomen, dan is t wel erg lekker als je m om hebt. En ook met hangen heb je toch geen last van een bodyprotector? Ik draag op onbekende paarden tegenwoordig altijd eerst een bodyprotector.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 18:21

Dieyar schreef:
Zelf vind ik een borsttuig met een handvat (Rambo micklem borsttuig) of een safety belt bokriem wel heel fijn op jonge paarden. Je grijpt dat toch makkelijker vast dan een normaal bokriempje als ze wel een keer een uitspatting hebben.

Verder draag ik een hitair vest op buitenrit, maar dan moet je al wel veilig op je paard kunnen stappen om je rustig vast te kunnen klikken.

Borstriem pet handvat ga ik idd ook nog aanschaffen

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:56

Ik heb het ook gedaan zoals je nu zelf schetste TS. Hangen, opstappen enz met alleen cap en eenmaal beetje rijden met Freejump airjacket. Kan uit ervaring zeggen dat het lekker zacht valt :Y) de eerste maanden droeg ik hem altijd, daarna een poos niet en alleen in de winter toen paard weer wat onvoorspelbaar werd. Inmiddels draag ik hem alleen met springen nog.