Wat voor beugels heb ik eigenlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Wat voor beugels heb ik eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 09:29

Ik heb een paar jaar geleden mooie beugels gekocht in een tweedehands paardenwinkel in de buurt. Ik had nog nooit zulke beugels gezien maar ik vond ze er stoer uit zien en ze pasten bij mijn zadel, dus ik ben ze gewoon gaan gebruiken. Ik ken niemand die weet wat het precies zijn, of ze al eerder heeft gezien.

Ze hebben een western-vorm met een leren kap ervoor, dat zie je natuurlijk wel vaker. Het voetbed is erg lang en steunt je hele voet.

Ik geloof dat ik ooit zoiets op bokt tegen ben gekomen met een naam erbij, maar dat was ook al een tijd geleden.

Wie weet wat voor beugels ik heb?
Afbeelding

DubbelFun

Re: Wat voor beugels heb ik eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:40

De leren kappen op een westernbeugel zijn tapaderos genoemd en zijn deels bedoeld om voeten niet door de stijgbeugel te laten schieten bij bijv. een val. Ook beschermen ze de tenen tegen stoten.
De soort met een verlengd voetbed ken ik niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:00

Ik weet dat Spanjaarden vroeger met schoenbeugels reden, misschien is dit een modernere versie daarvan. De Spaanse waren meestal van metaal of hout.

Wel echt tof, zulke beugels :D.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:19

Die metalen beugels zijn soms echte kunstwerkjes idd, maar deze leren heb ik nog nooit gezien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:31

Ik meende me te herinneren dat ze dit soort beugels in zuid amerika gebruiken maar een snelle Google laat echt schoenvormige beugels zien. Word vervolgd :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:19

Heb op een zadel en tuig restauratie facebook pagina gevraagd. Hou je op de hoogte

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 19:04

Ja de leren kappen ken ik inderdaad wel, en de schoenvormige beugels ook, maar deze waren wel echt nieuw voor me.

Ik rij er overigens heel graag mee, ze voelen stevig en inderdaad een lekker idee dat je voet er niet doorheen kan schieten.

Leuk dat jullie mee doen met het mysterie!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:57

Toen ik nog begeleidde en lesgaf aan ruiters met een beperking hebben we zoiets wel laten maken voor een ruiter die zijn beugels steeds verloor. Met dit type beugel had hij daar geen last van. Het zou dus ook goed kunnen dat er maar één stel beugels van is. Het ziet er naar mijn idee echt als handwerk uit en niet als fabrieksmatige productie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:08

Dat was ook mijn indruk, maar het ziet er wel heel netjes/professioneel gemaakt uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:17

Dat ben ik helemaal met je eens, maar het feit dat er met holnieten is gewerkt, doet me dat toch wel vermoeden. Ze zien er zeker heel netjes uit.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 11:33

Deze vergeet ik al 5 dagen hierop te zetten :+

Hebben jullie een iets beter idee van de beugels!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:47

Wat heb je een lieve stem :D

Het zijn echt hele gave beugels :j Ben wel benieuwd of je er ooit achter komt wie ze gemaakt heeft.
Het ziet er heel degelijk uit en zulk soort beugels zijn wel erg fijn dus echt mazzel deze vondst +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:47

Ik denk sterk dat ie door iemand speciaal gemaakt is en het is heel netjes gedaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:48

Ik ga met DF mee, ik denk ook dat ze speciaal voor iemand gemaakt zijn. ze zijn er echt uit alsof ze met zorg gemaakt zijn! Fijn dat jij er nu zo blij mee bent.

Als je van binnen naar de teen kijkt zie ik iets rood met het lijkt wel iets van letters, zou je dat nog scherp op een foto kunnen krijgen?