hoe kiezen jullie zadelpassers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

hoe kiezen jullie zadelpassers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 12:55

Binnenkort komt de tijd eraan dat we voor mijn jonge paard op zoek gaan naar zijn eerste zadel. Nu brengt dat de ellende van zadelpassers met zich mee, ik kan zelf ook wel het een en ander zien maar hoor van elke zadelpasser wel eens een slechte review.

Nu ik eindelijk iemand had gekozen heeft mijn instructrice maar liefst vier klanten waar door deze passer zadels zijn aangesmeerd die echt gewoon nooit kunnen passen (lees: meer dan 5cm achter de laatste rib op een D-pony van 7 jaar met als excuus dat het op de groei was gekocht). Nu vroeg ik me dus af hoe jullie dat doen? Mijn paard is dus nog niet onder het zadel waardoor ik ook geen vergelijkingsmateriaal heb natuurlijk. Ik wil graag mijn zadelpasser volledig kunnen vertrouwen en niet bij elk ding zelf ook nog argwanend moeten zijn.

Ik loop er ook tegenaan dat ze allemaal iets anders zeggen en elkaars werk afkraken. Waar doe ik nu goed aan?

Flubberboot

Re: hoe kiezen jullie zadelpassers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:02

Kent je instructrice er een aantal? Als ze van die slechte ervaringen weet, gok ik dat ze ook wat goede verhalen hoort?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:15

Ik heb toen bij m’n 4 jarige er een Bates zadel met cair/luchtkussens op gehad. Mn instructeur heeft toen meegekeken hoe t lag en wat je zelf zegt in grote lijnen kun je ook wel zien of iets goed ligt of niet. Na half jaar zadelpasser erbij gehad die toen andere voorboom erin heeft gedaan en toen na een jaar nog eens is geweest. Toen zei ze al dat ze verwachte dat ie al snel niet meer zou passen. Toen m’n paard 6 was een maatzadel laten aanmeten. Wel door een andere zadelmaker en die komt nu al een jaar of 7 bij mij.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 14:24

@Flubberboot: Dat kan ik haar inderdaad eens vragen ja, zelf heeft ze een wow zadel en dus ook een passer/maker die enkel die zadels doet. Maar een wow is wel wat duur als eerste zadel vind ik.

@Pallatin: Ja ik dacht inderdaad iets bates of wintec te kiezen (op voorwaarde dat het past) omdat ze erg aanpasbaar zijn. En bijna elke zadelpasser werkt wel met deze merken, dus zo slecht kunnen ze dan toch niet zijn lijkt me? Maar goed stel dat het niet past dan zit je wel met dat zadel. Ik kan zelf wel in grote lijnen zien maar ben natuurlijk helemaal geen expert.

Ik twijfelde overigens om deze reden wel om zelf een minicursus zadelpassen te volgen om zelf te kunnen zien wanneer iets niet meer goed ligt. Alleen ben ik daar na mijn bit & bridle fitting cursus wat huiverig voor. 400 euro voor een cursus waar de docent eigenlijk vooral wilde dat je het jaartraject bij haar af nam en daar dus reclame voor maakte en verder erg vaag bleef doe ik liever niet nog eens.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:31

Mijn zadelpasser is een vriendin van me, dus dat is de voornaamste reden dat ik daar terecht ben gekomen. Maar daarnaast is ze ook ontzettend kundig, geduldig en eerlijk dus ze komt nog steeds.
Zij adviseerde me voor mijn jonge toen nog niet ingereden merrie ook een wintec en die hebben we destijds goed passend aangemeten. Binnenkort komt ze weer en hoop ik dat ze toe is aan een 'grote-paarden-zadel' want ik kan op de wintec niet zo best zitten helaas. Maar omdat mijn paard toen nog niet ingereden was kon ik dat natuurlijk niet testen.
Zij heeft trouwens ook een e-book en een online cursus waarin je zelf beter/kritisch leert kijken naar je zadel https://zadel-logisch.nl/

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 14:44

@Maartje_M: Bedankt voor dat ebook, dat ga ik zeker eens lezen. Het is inderdaad niet heel makkelijk om een keuze te maken als je er nog niet op kan.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:46

Ik ben gaan googlen ook wat bij mij in de buurt zat en die goede tweedehands heeft. Mijn pony is nog niet zo lang onder zadel en wil eerst beginnen met een goede tweedehands. Via google aantal opties gevonden en na selectie is mijn zadelmaker eruit gekomen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:11

Ik ben met mijn onbeleerde merrie naar de country mill geweest en we hebben op stand en longeren 3 zadels gepast. Waarvan eentje eigenlijk vanaf moment 1 al als gegoten op haar lag.

Die nog even op de bok gepast voor mezelf en was acceptabel genoeg!

Dit zadel hebben we gekocht in een “jonge paarden traject” de afschrijving is €1 per dag. Als ik hem dus binnen een jaar inruil voor iets anders. Gaat er €365 van de prijs af waar ik heb voor heb gekocht. Ongeacht de staat op dat moment.

Het is een kentaur elektra, fijn zadel. Maar we gaan hem hopelijk eind mei inruilen voor een fijner en monoblad zadel want inmiddels braaf en beleerd. (Grote wens :+)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:15

Ik kijk vooral naar de opleiding, verdere achtergrond van die persoon en heb bij voorkeur iemand die bij de zadelmakersvereniging is aangesloten. Daarnaast dan nog een check op Bokt/socials. En ik heb ooit een studieboek van de zadelmakersopleiding gekocht zodat ik zelf over meer basiskennis beschik.

Dit is het boek, maar is ondertussen wel 15 jaar geleden dat k m heb gekocht:https://www.bol.com/nl/nl/p/the-horse-s-pain-free-back-and-saddle-fit-book/9200000088865324/
Zat in de toenmalige MSFC opleiding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:19

Ik zocht destijds iemand uit de buurt die werkte met tweedehands zadels die mijn kent & masters wilde aanpassen en voor mijn jonkie een tweede hands zadel kon regelen. Liefst met verwisselbare dingen. Ik werd toen gewezen op een winkel die ging stoppen omdat ze haar andere werk als zadelpassen ging uitbreiden. Hier heb ik gevraagd wat de bedoeling was, of ze kon bieden wat ik zocht en dat was het geval. Pas tijdens het eerste consult heb ik echt met haar gesproken en daarbij vind ik het belangrijk dat het klikt, dat ik mijn vragen en zorgen kan uiten en goed antwoord krijg op mn vragen. Ik ben zelf geschoold in de paarden dus vage, zweverige antwoorden accepteer ik niet maar mijn zadelpasser past prima bij mijn visie. Neemt veel tijd voor ons en ik vind dat ze kennis en kunde heeft. De dingen die ze zegt stroken met mijn kennis.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:22

En hier de link naar de vereniging en waar aangesloten leden aan moeten voldoen: https://vztd.nl/ik-zoek-een-zadelpasser/

Er is ook een geschillencommissie dus als een zadelmaker er een potje van maakt, zal de vereniging daar ook wel naar handelen verwacht ik

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:38

Ik liep precies tegen dezelfde problemen aan en ben mede daardoor begonnen met een opleiding tot zadelpasser. Al heb ik op dit moment wel een fijne passer gevonden.

Ik heb mijn jonge paard om die reden ingereden met een boomlooszadel. Toen ik dacht dat hij voldoende uitgegroeid was, ben ik naar de Countrymill geweest, omdat ik daar de meeste goede verhalen over hoorde. Ik heb daar een Wintec zadel aangemeten gekregen. Dit ging een paar jaar redelijk, maar mijn paard wilde niet graag lopen onder het zadel. Uiteindelijk bij een zadelpasser terecht gekomen die een stalgenoot liet komen, die kraakte mijn zadel volledig af en kwam met een ander zadel met een veel langer kopijzer ivm de hoge schoft van mijn paard. Ik merk ook echt wel veel verschil in beweging. Mijn paard is een stuk voorwaartser.

Het schijnt zo te zijn dat er weinig zadels echt geschikt zijn voor paarden met een hoge schoft. Dus als jouw paard dat ook heeft, vallen Wintec en Bates al af vanwege het type kopijzer dat daarin zit.

Ik ben zeker nog geen professional, maar ik vind het wel leuk en interessant om met je mee te denken. Als je dat wilt, stuur me maar een pb.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:41

Ik had een leuk projectje en heb de site van de beroepsvereniging erbij gepakt. Hier heb ik van alle zadelpassers in de buurt gekeken welke merken ze aanboden (ik kon veel merken namelijk al afstrepen voor dit projecttypetje) en vanuit daat hield ik een lijst met 7-10 zadelpassers over.

Deze heb ik geappt met foto's, wat ik zocht en wat ze eventueel te bieden hebben. Vanuit daar heb ik op basis van deze eerste indruk en klik een keuze gemaakt waar ik langs wilde gaan.

Oh en: Als je graag voor wintec wil gaan, is het budgettechnisch missen een idee om er eentje tweedehands aan te schaffen en deze te laten checken door een zadelpasser. Ook de kopijzers staan bijvoorbeeld veelvuldig op marktplaats

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 07:57

Bedankt voor jullie reacties hier heb ik echt al veel aan!
Ik was inderdaad van plan om eerst een tweedehandsje aan te schaffen die eventueel weer verkocht kann worden als hij niet mer zou passen zonder dat ik er veel geld op verlies.
Gelukkig heeft mijn ruin een vrij rechte rug met weinig schoft. Mijn vorige zadelpasser zei met mijn vorige paard inderdaad al dat een wintec op haar nooit zou passen vanwege haar hoge schoft en vorm van de rug.
Ik had net iemand gevonden die aan mijn eisen voldeed. Alleen blijkt deze opeens niet meer in mijn omgeving te komen, terwijl ze dat vroeger wel deden en op de website ook staat dat ze heel belgie doen. Dus daat was even een domper, ik heb nog wel iemand anders maar zij heeft jammer genoeg geen paszadels meer, hopelijk kan ze mij dus wel al een beetje een richting geven. En anders zit er nog een winnkel, niet heel ver weg, waar ik eens zadels op een bok kan testen en ze hem dan op mijn paard passen.
Helaas hier niet veel opties jammer genoeg.