Welke maat bit heb ik nodig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrenanou

Welke maat bit heb ik nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 00:25

Ik heb nu sinds gister dit bitje binnen laten komen. Maar volgens mij is die toch echt te klein. Maar ik vind het dus lastig of ik een 12,5 nodig heb of een 13 (dit bitje is een 12). Mijn paard is een Belgisch warmbloed van 5 jaar. Iemand advies?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MirandaDvG

Re: Welke maat bit heb ik nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 00:59

ik zou 13,5 erin doen
een watertrens wil je juist iets groter hebben zodat de mondhoeken niet tussen de ringen komen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 03:23

Idd minimaal 13

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:11

Klopt dit is inderdaad veel te klein. Ik zou minimaal voor een 13.5 gaan, en afhankelijk van hoe groot hij is, zelfs voor een 14.5

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:48

Inderdaad sowieso 13,5 en misschien wel 14.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:04

Hoe is het mondstuk (ongebroken, gebroken, dubbel gebroken?)
Want bij een groter bit wordt het dubbel gebroken middenstuk ook groter, en dan moet je echt in de mond kijken of de schakels nog wel op de tong liggen en niet op de lagen, ook even checken als je aan 1 kant iets meer aan de teugel zit.
Maar dit bit is idd te klein.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:07

Voor een bustrens zou het net aan gaan. Maar een Watertrens zou ik zeker 1 maat groter pakken.

Sterrenanou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 08:56

different1 schreef:
Hoe is het mondstuk (ongebroken, gebroken, dubbel gebroken?)
Want bij een groter bit wordt het dubbel gebroken middenstuk ook groter, en dan moet je echt in de mond kijken of de schakels nog wel op de tong liggen en niet op de lagen, ook even checken als je aan 1 kant iets meer aan de teugel zit.
Maar dit bit is idd te klein.

Het bitje is dubbelgebroken

Sterrenanou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 08:56

Beemsterkaas schreef:
Klopt dit is inderdaad veel te klein. Ik zou minimaal voor een 13.5 gaan, en afhankelijk van hoe groot hij is, zelfs voor een 14.5

Hij is zelf 166 ongeveer

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:16

Stokmaat heeft er niet alles mee te maken.

Heb hier 2 paarden met bustrens 14,5 lopen.
Een is 147 groot ander 160.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:13

Eens met de voorgangers, voor een watertrens echt te klein. Zelfs voor een bustransfer zou ik dit wat krap vinden. Bustrens zou ik 13,5 doen. Voor watertrens zeker 14, misschien zelfs 14,5. Je wilt echt wat ruimte tussen de ringen en de mond van je paard.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:08

Sterrenanou schreef:
Beemsterkaas schreef:

Hij is zelf 166 ongeveer

Ik persoonlijk zou hiervoor 14.5 bestellen dan - maar zoals altijd geldt: kijken hoe het in het echte leven is want internet is maar internet ;-)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:24

Contemplate schreef:
Eens met de voorgangers, voor een watertrens echt te klein. Zelfs voor een bustransfer zou ik dit wat krap vinden. Bustrens zou ik 13,5 doen. Voor watertrens zeker 14, misschien zelfs 14,5. Je wilt echt wat ruimte tussen de ringen en de mond van je paard.

Je wilt ruimte, maar je moet echt opletten dat het bit ook weer niet te groot wordt en erg gaan schuiven in de mond.
14,5 is echt te groot denk ik, richtlijn is aan beide kanten een halve cm dacht ik, dan zou ze met 13cm wel uitkomen mits het tussenstuk dan niet te breed word.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:28

Contemplate schreef:

Een bustransfer gaat zeker niet passen :D sorry

Bij een watertrens worden vaak bitringen gebruikt om te voorkomen dat er velletjes tussen de ringen draaien. Dit is zeker iets om rekening mee te houden bij een bitmaat

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:51

Als een watertrens echt goed past en goed gemaakt is (sommige merken hebben de hoek niet goed of het gat waar de ringen in gaan te groot) hoef je nooit bitringen te gebruiken is mijn ervaring. Vaak gaat het mis met niet passende bitten, slecht geproduceerde bitten of een ruiterhand die het bit te veel door de mond trekt.
Hij moet precies passen, bij te smal en te wijd kan je beide wondjes krijgen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:21

Ik zou ook naar 13,5 cm gaan. (Werkelijkheid kan anders zijn)
En wat mijn voorgangers zeggen: let erop dat het tussenstuk niet te breed wordt. Niet alleen m.b.t. de lagen maar ook vooral de lippen.
Voel of je paard veel vlees/lip heeft aan de binnenkant van de mondhoek. Als dat vel regelmatig in het scharnierpunt van het tussenstuk beland, dan gaat daar zijn mond echt kapot.
Er zijn merken die daar serieuze studies op losgelaten hebben, maar ik zie soms ook dubbel gebroken bitten hangen, waarvan ik me afvraag in wat voor een mond dat gaat passen.
En het lijkt erop dat je nu een onderlegtrens hebt? Daar is niets mis mee (maar wel ontworpen om met 2 bitten te rijden), maar zo te zien heb je ook ruimte voor grotere ringen. Waarschijnlijk is je keuze bij normale bitten ook wat groter.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:50

c_alsemgeest schreef:
Als een watertrens echt goed past en goed gemaakt is (sommige merken hebben de hoek niet goed of het gat waar de ringen in gaan te groot) hoef je nooit bitringen te gebruiken is mijn ervaring. Vaak gaat het mis met niet passende bitten, slecht geproduceerde bitten of een ruiterhand die het bit te veel door de mond trekt.

Ben ik met je eens, maar heb sterk het idee dat hier twee kampen zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:23

Een halve cm groter dat is niets, dan krijg je er aan elke kant natuurlijk maar 2,5 mm bij en de lippen liggen nu op het gaatje :(:) Zou dus minstens een cm groter pakken zodat je aan beide kanten minstens een halve cm erbij krijgt.

En als je dan toch een ander bitje bestelt, meteen liever kijken voor een bustrensje of iets anders.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:36

Waarom niet naar een watertrens?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:38

Vanwege het grotere risico van klemzittende velletjes.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:43

Nog nooit gehad...

En heb heel veel met een Watertrens gereden.

Maar dan moet het gaatje idd wel ruim genoeg weg zijn bij de mondhoek.
Ik denk dat die kans dan zo hoog niet is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:18

Lithya schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ben ik met je eens, maar heb sterk het idee dat hier twee kampen zijn.

Klopt :P

Heb 3 van mijn paarden altijd op watertrens gereden, mijn huidige ook.
Losse trens en onderleg. Nog nooit last gehad van velletjes tussen de ringen of ook maar iets wat lijkt op kapotte mondhoeken. Terwijl de merrie een hele gevoelige huid had.
Als het product goed gemaakt is, het perfect past bij je paard en je er mee rijdt zoals hoort gebeurt het niet imo.

Iets anders zijn paarden die bv gevoelig zijn voor een bepaald metaal oid. Maar dan is een bit van dat materiaal dan weer niet de goede keuze voor dat paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:41

Waarom zou je het risico nemen als je makkelijk een ander bitje kan pakken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:58

Omdat er geen risico is met een goed bit en hand en sommige paarden gewoon niet fijn lopen op een bus of D trens.
Ik laat de keuze aan het paard welk bit hij het prettigste vind. Dus als dat geen bit is met vaste ringen wordt dat een goed passende watertrens.
Willen ze dat wel wordt het zo'n bit, Jam van mij liep bv op een bustrens van trust omdat hij die het prettigste vond.
Cor heeft de voorkeur voor watertrens.
Ligt voor mij dus volledig aan het paard.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:52

Sinds wanneer is er een probleem met een watertrens? Werkelijk nog nooit problemen mee gehad.