Zoektocht naar splitreins

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

Zoektocht naar splitreins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 22:03

Hallo!

Ik heb ooit eens hele mooie splitreins gekocht, maar ik kan er niet mee omgaan. Nou maakte ik vandaag een buitenrit met de teugels van de foto. Splitreins, heel soepel, waar je dus een knoop in kan leggen. dichte teugels waarmee je toch wat kan aandrijven indien nodig. Ik was er weg van haha. In mijn huidige splitreins kan echter geen knoop gelegd worden. De eigenaar zelf wist niet meer waar ze vandaan kwamen. Daarom vroeg ik me af of iemand weet wat dit voor soort splitreins zijn en/of waar ik ze zou kunnen halen? Ze waren erg licht, volgens mij wel gewoon leder en heel soepel. Ik hoop dat iemand tips heeft :) Alvast heel erg bedankt!

Paardengek95

Re: Zoektocht naar splitreins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 22:04

Afbeelding

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:11

Arthur´s westernstore heeft heel veel verschillende soorten. Je kan ze ook online kopen bij euro-horse ofzo maar teugels ga ik toch graag even ´voelen´ in de winkel!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:48

Arthur heeft de beste. Idd echt een kwestie van voelen wat je fijn vindt ook

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:56

Waarschijnlijk had je ook veel te korte splitreins. Als er 'gratis' splitreins bij een hoofdstel geleverd worden zijn die vaak maar 1.80-1.90 lang, veel te kort dus om een goede brug te maken, en ook te kort om een knoop in te leggen.
Ik heb een groot paard, 1.72m, dus dan is 2.20 ook al aan de korte kant. Heb het liefst 2.40m.

De teugels op de foto lijken nog redelijk dun, waren ze dat ook? Want dan kan ik de 2.40m splitreins van Kramer aanraden. Gewoon die van 20 euro.
Heb je liever wat meer in je handen, dan heeft Arthur ze wel voor rond de 50 euro. Kramer heeft ook nog 'Amerikaans leder' van 40 euro.
En mocht 2.40m toch iets te lang zijn, dan is er zo wat afgesneden.

Ik heb zowel die van 20 euro van Kramer als die van 50 euro van Arthur. Beiden zijn van goede kwaliteit leer, maar ik heb liever wat meer gewicht in de handen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:37

neeeeee, nooit een knoop in leggen!! daar zijn ze niet voor bedoeld en gemaakt
koop dan een romal reins of steek een gewoon dressuur hoofdstel met vaste teugels in.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:58

Ik denk dat je bij Arthur ook gesloten teugels kan kopen in hetzelfde leer als splitreins! Met splitreins rijden (zonder knoop) is even oefenen en wennen maar wel echt fijn eens je het onder de knie hebt!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:59

Waarom wil je splitreins als je ze gaat knopen? Kun je dan niet beter gewoon een leren teugeltje kopen? :')
Of denk ik nu te simpel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:13

Als je met te korte teugels op 2 handen gaat rijden dan raak je ze id zo kwijt, want met een beetje boog tussen je handen en 'slack' in de teugels zijn ze 'op'... :)
Teugels met een lengte van 2,40 zijn een stuk handiger al kunnen ze met een kleiner paard ook té lang worden.
Met een knoop er in heb ik minder moeite zolang je de boel maar regelmatig in vet en ontknoopt weg hangt, maar je kunt er ook 2 gaatjes in maken en een leren vetertje door doen of door een schoenmaker een stevige drukknoop in laten zetten.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 09:24

Ik begrijp jullie punt dat ik net zo goed dichte teugels kan gebruiken haha! Die heb ik ook. Maar ik vind juist het verlengde fijn zodat ik af en toe even ermee door de lucht kan zwaaien wanneer mijn merrie de bocht niet door durft. Dus vandaar dat ik dit idee heel handig vond :)

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 09:25

DubbelFun schreef:
Als je met te korte teugels op 2 handen gaat rijden dan raak je ze id zo kwijt, want met een beetje boog tussen je handen en 'slack' in de teugels zijn ze 'op'... :)
Teugels met een lengte van 2,40 zijn een stuk handiger al kunnen ze met een kleiner paard ook té lang worden.
Met een knoop er in heb ik minder moeite zolang je de boel maar regelmatig in vet en ontknoopt weg hangt, maar je kunt er ook 2 gaatjes in maken en een leren vetertje door doen of door een schoenmaker een stevige drukknoop in laten zetten.

Goeie van de gaatjes of knoop! Ga ik even naar kijken! Dankjewel :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:39

Paardengek95 schreef:
Ik begrijp jullie punt dat ik net zo goed dichte teugels kan gebruiken haha! Die heb ik ook. Maar ik vind juist het verlengde fijn zodat ik af en toe even ermee door de lucht kan zwaaien wanneer mijn merrie de bocht niet door durft. Dus vandaar dat ik dit idee heel handig vond :)

Dan is Romal reins wel handig. Google maar eens

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:38

Romal reins werken alleen prettig als je op één hand rijdt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:16

Ja en met je andere hoor je het losse stuk vast te houden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:53

Split reins heb ik alleen van Arthur, die zijn altijd soepel. Heb zelf de voorkeur voor dunne, maar mijn man heeft iets bredere, dus die hangen ook aan 2 hoofdstellen. In de dunne zou je makkelijker een knoop leggen denk ik, maar zou het nooit doen.

Het belangrijkste is eigenlijk, rij je met een western zadel? Split reins zijn eigenlijk vooral split omdat je een knop hebt en je gesloten teugels daar niet achter blijven hangen met alle gevolgen van dien.

En rij je met snaffle of shanks? In principe geeft dat ook een andere manier van vasthouden.

Je hebt wel extra lange gesloten westernteugels. Heb die met slobber bars en wat dikker, zacht touw. Zijn ook fijn en kan je ook tijdens de overgang gebruiken naar leren rijden met een boog/brug, omdat ze extra lengte hebben.

Er zijn ook leertjes om je teugels tegen elkaar te houden, maar dat kan ook met een simpel elastiek.

En anders inderdaad romal reins. Dat kan ook prima met 2 handen als je een beetje lange koopt en je paard geen giraffe is. Maar anders is met 1 hand rijden en dat staartje zeg maar met de andere hand ook goed te doen. Als je dan een 2e hand erbij wil pakken, kan dat in principe heel makkelijk. Dat doe je ook als je met 1 hand op shanks rijdt.

Bij genoeg lengte moet je het restje gewoon goed over de hals aan de andere kant laten hangen aan beide zijdes.