Welk merk/model zadel bij korte, rechte rug en singelplaats ver voren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Welk merk/model zadel bij korte, rechte rug en singelplaats ver voren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 19:36

Hoi hoi,
Vandaag een goede zadelpasser laten komen. Helaas had ze geen geschikte zadels voor mijn pony op voorraad.
Welk merk/model voldoet aan deze eisen dat jullie weten?
- singelstoten moeten naar voren afhangen, dus dicht bij de elleboog
-platte rechte kussens ivm rechte rug
- zeer kort zadel ivm zeer korte rug. Ik heb gelukkig 17 inch
Zou ik.met maat 36 ook in 16,5 inch passen?

Mijn wintec Isabella hart lag qua maat en kussens perfect, alleen de singelstoten liggen tever van haar singelgroeve af, waardoor het zadel naar voren glijdt.
De Kentaur Elektra lag qua singelstoten goed, maar qua kussens niet.

Hopelijk weten jullie iets wat in de buurt komt.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:48

Wat een raar verhaal :( Dat van die singelstoten, dit kun je namelijk heel goed oplossen met de geschikte (vorm) singel. Kussen maakt een goede Zadelpasser, passend bij je paard en de Isabel Werth is geen kort zadel, heb zelf beetje het gevoel dat je beter een andere Zadelpasser langs kunt laten komen :o .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:09

SandraWierda schreef:
Wat een raar verhaal :( Dat van die singelstoten, dit kun je namelijk heel goed oplossen met de geschikte (vorm) singel. Kussen maakt een goede Zadelpasser, passend bij je paard en de Isabel Werth is geen kort zadel, heb zelf beetje het gevoel dat je beter een andere Zadelpasser langs kunt laten komen :o .

Vetgedrukte... Echt zo werkt dat niet. De kussens maar ook de vorm van de boom moeten bij je paard passen.
Een curved boom gaat niet passen op een paard met rechte rug, die kussens gaan dus ook echt niet passend te krijgen zijn.

@TS:

Op mijn paard ligt een ouder Tekna springzadel, deze heeft rechte kussens, is niet te lang (kruising tinker) en ligt als een huis op mijn paard.

Verder zou ik idd ook kijken naar een ander type singel, bijvoorbeeld de banaansingel.

Hoe kort is korte rug? Weet je hoeveel cm draagvlak je pony heeft?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 20:12

SandraWierda schreef:

Geen raar verhaal.
1. Er is geen singel, die de afstand kon overbruggen.
2. De vorm vd kussens kan je niet heel veranderen, zie foto voor voorbeeld schuine kussens versus rechter model
3. Mijn Isabell Werth 17 inch is kort genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 20:15

Art_Ificious schreef:
SandraWierda schreef:

Vetgedrukte... Echt zo werkt dat niet. De kussens maar ook de vorm van de boom moeten bij je paard passen.
Een curved boom gaat niet passen op een paard met rechte rug, die kussens gaan dus ook echt niet passend te krijgen zijn.

@TS:

Op mijn paard ligt een ouder Tekna springzadel, deze heeft rechte kussens, is niet te lang (kruising tinker) en ligt als een huis op mijn paard.

Verder zou ik idd ook kijken naar een ander type singel, bijvoorbeeld de banaansingel.

Hoe kort is korte rug? Weet je hoeveel cm draagvlak je pony heeft?

Ja, precies. De vorm vd rug moet overeenkomen met de boom en kussens.
Een banaan, maan en crescentsingel heb ik reeds geprobeerd. Helaas schoof het zadel in galop toch naar voren door haar stuwende beweging.
Ik zal aan de zadelmaker de lengte vh draagvlak vragen, maar ze gaf zelf aan dat het wel een zeer kort vlak was.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hippotha op 21-04-25 20:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:18

Ik zag je andere topic ivm de singelvraag.

Die Isabel werth past mijn inziens maar zeer nipt qua lengte. Door beweging van de lendenen zal die dus idd naar voor geduwd worden.
Wintecs zijn sowieso al niet heel erg kort, pasten bijvoorbeeld niet qua lengte op mijn vorige D pony met zeer korte rug. (zadelmaker vond de rug extreem kort voor een 1m48 pony).

Je paard heeft ook wel een hele bolle buik. Is dit misschien wat weg te trainen of is dit echt haar bouw?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 20:22

Art_Ificious schreef:

Die Isabel werth past mijn inziens maar zeer nipt qua lengte. Door beweging van de lendenen zal die dus idd naar voor geduwd worden.
Wintecs zijn sowieso al niet heel erg kort, pasten bijvoorbeeld niet qua lengte op mijn vorige D pony met zeer korte rug. (zadelmaker vond de rug extreem kort voor een 1m48 pony).

Je paard heeft ook wel een hele bolle buik. Is dit misschien wat weg te trainen of is dit echt haar bouw?

Klopt, paste maar net.
En die bolle buik, zijn deels de ribbenkast, maar kan wel wat minder

siskeh

Re: Welk merk/model zadel bij korte, rechte rug en singelplaats ver voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:26

Misschien kan je edix Tudor proberen?
De wintec zadels zijn niet erg kort(Tudor wel)
Maar zie inderdaad dat de eerste singelstoot nog best ver naar achteren zit, en dit is niet het type zadel waarbij je dit kan veranderend.
Afhankelijk van je paard zou je ook kent en masters cob kunnen proberen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 20:27

Art_Ificious schreef:

Zou de Tekna dressuur een optie kunnen zijn?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 20:28

siskeh schreef:
Misschien kan je edix Tudor proberen?
De wintec zadels zijn niet erg kort(Tudor wel)
Maar zie inderdaad dat de eerste singelstoot nog best ver naar achteren zit, en dit is niet het type zadel waarbij je dit kan veranderend.
Afhankelijk van je paard zou je ook kent en masters cob kunnen proberen.

Dank je voor de tip. Kent en masters cob. Ik ga eens kijken.
Kwaliteit Edix ben ik niet zo van, is boomloos toch?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:31

Ik vond dit topic ook nog. Misschien staat daar nog wat interessants in. Is wel iets ouder topic al.
[HAR] Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Of de tekna dressuur passend is weet ik niet.
Dat paard van mij heeft ook geen bolle buik dus is niet echt te vergelijken helaas.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:33

Ohja misschien kijken voor zadels waar de singelstoot echt vooraan zit?
Zoals dit:
Sommige zadelmakers kunnen dit ook aanpassen.

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:33

Kijk eens naar een connect zadel. Hebben 3 verschillende types bomen dus voor recht ruggen , wel schoft , geen schoft en alles er tussen in. De boommaten zijn onbeperkt verstelbaar en het zijn hele korte zadels.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:37

Ik ben heel tevreden met de Kent&Masters cob. Was een zoektocht vanwege zijn korte rug. Ik weet niet of het aan al je eisen voldoet, maar met mijn korte-rug-pony in ieder geval een super fijn zadel. Heb het zadel al bijna 5 jaar, kopijzer is meermaals aangepast (vanwege afvallen, verandering spieren) dus langdurig plezier van! Heb even een foto erbij gezocht:
Afbeelding

Edit: de eerste singelstoot zit als het plaatje hierboven zie ik nu :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:10

Zei het in je andere topic al. Thorrowgood Endurance. Zadel is geschikt voor paarden met een rechte rug.
Is een vzh zadel met dressuur gerichte zweetbladen.
Verwisselbaar kopieer.
Ook geschikt voor korte ruggen. 17.5 inch is ca 42cm

Lag hier op een tinker x haflinger

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:38

Je zou eens naar een ijslander zadel kunnen kijken of een zadelpasser die veel ijslanders doet contacten :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:59

Hippotha schreef:
Een banaan, maan en crescentsingel heb ik reeds geprobeerd. Helaas schoof het zadel in galop toch naar voren door haar stuwende beweging.
Ik zal aan de zadelmaker de lengte vh draagvlak vragen, maar ze gaf zelf aan dat het wel een zeer kort vlak was.

[ Afbeelding ]

Als dit jouw paard is, dan zou ik toch niet spreken van een rechte rug. Kort wel, hoewel draagvlak nog wel net iets verder kan (laatste rib ligt nog net iet meer naar achteren op het zicht zo)
Hoe oud is dit paard? Welke merken heb je al geprobeerd?
Wintec ben ik geen fan van, maar wel handig met de verwisselbare kopijzers, hoewel er wel meerdere merken zijn ondertussen.
Edix wel al fijne zadels zien voorbijkomen en onlangs zelf in gezeten en moet zeggen aangenaam van verrast (is semi-boomloos)
Zelf rijd ik met een fairfax, devoucoux en antares. De devoucoux heeft d3d panels, wat geschikt is voor bredere rondgeribte zadels en de druk beter verdeeld. Maar bon, die zadels zijn ook allemaal een heel andere prijscategorie dan Wintec uiteraard en de Franse merken dan weer minder aanpasbaar.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:06

Op mijn haflinger met soortgelijke bouw en singelgroeve ook zo ver naar voren heb ik eerst een hulsebos dynamic 3 met de voorste singelstoot naar voren geplaatst zoals op de foto van Art_Ificious gehad, en nu een schutte sentrix. Die bleven/blijven beide met een crescent singel mooi op hun plaats liggen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:14

bulck schreef:
Hippotha schreef:

[ Afbeelding ]

Als dit jouw paard is, dan zou ik toch niet spreken van een rechte rug. Kort wel, hoewel draagvlak nog wel net iets verder kan (laatste rib ligt nog net iet meer naar achteren op het zicht zo)
Hoe oud is dit paard? Welke merken heb je al geprobeerd?
Wintec ben ik geen fan van, maar wel handig met de verwisselbare kopijzers, hoewel er wel meerdere merken zijn ondertussen.
Edix wel al fijne zadels zien voorbijkomen en onlangs zelf in gezeten en moet zeggen aangenaam van verrast (is semi-boomloos)
Zelf rijd ik met een fairfax, devoucoux en antares. De devoucoux heeft d3d panels, wat geschikt is voor bredere rondgeribte zadels en de druk beter verdeeld. Maar bon, die zadels zijn ook allemaal een heel andere prijscategorie dan Wintec uiteraard en de Franse merken dan weer minder aanpasbaar.

Nee, niet heel recht, maar plat

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:15

bij mijn haflinger met korte rug en singelgroeve ver naar voren had ik een Massimo töllt. Wel altijd een bontje om de singel ivm het schuren.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:18

Nog een twee foto's ter toelichting. Ik zoek dus een zadel waarbij de singelstoten naar voren afhangen, niet zoals op de andere foto, waarbij ze meer in het midden hangen
Afbeelding

Afbeelding

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:19

Hippotha schreef:
Hoi hoi,
Vandaag een goede zadelpasser laten komen. Helaas had ze geen geschikte zadels voor mijn pony op voorraad.

Mijn wintec Isabella hart lag qua maat en kussens perfect, alleen de singelstoten liggen tever van haar singelgroeve af, waardoor het zadel naar voren glijdt.

Zelfde probleem gehad. Ik zou dan toch voor Wintec Isabella gaan en de singelstoten naar voren plaatsen of een “crescent” singel gaan proberen. Voor mij was deze singel al de oplossing.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:20

BoktVerlaten schreef:
Hippotha schreef:
Hoi hoi,

Zelfde probleem gehad. Ik zou dan toch voor Wintec Isabella gaan en de singelstoten naar voren plaatsen of een “crescent” singel gaan proberen. Voor mij was deze singel al de oplossing.

Ahh, super fijn. Welk merk singel was dat?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:21

Voor mijn paard is idd ook de singelstoot aangepast, naar voren toe. Schoof anders ook. Dus daar zou toch wel eea mogelijk moeten zijn als er een verder fijn passend zadel gevonden is?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:22

Wintec en Kentaur zijn niet echt kort.
Edix Tudor (soft tree is wat anders dan boomloos) is heel kort en recht. Verder zou je eens naar Tolt Saga (zijn gewoon dressuurzadels om te zien, niet typisch IJslanderzadels) of de GFS short kunnen kijken. Kitty van Kifrahorse heeft deze in het assortiment (niet de Edix).

Ik heb bij een van m'n zadels de singelstoot naar voren laten leggen. Meestal kan dat ook wel.
En idd vorm singel maakt super veel uit. Cresend klinkt als geschikt.
Heb je van enorm veel merken.
Laatst bijgewerkt door manzano op 22-04-25 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt