Wintec versus Bates

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Wintec versus Bates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 18:02

Misschien is het erg dom, maar wat ik me al langer afvraag: als een wintec zadel past, past een bates dan automatisch ook (en andersom)?

Uitgaande van zelfde boommaat en inchmaat uiteraard.

Fangio

Re: Wintec versus Bates

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:18

Ik ga er vanuit van wel, mijn pony heeft iig identiek hetzelfde zadel in de wintec/bates versie.
Waarom? Ik heb hem zadelmak gemaakt met de wintec, want goedkoop en goed aanpasbaar toen hij nog in de groei was, maar vind een leren zadel fijner. Dus toen de bates erbij gekocht, maar de wintec gehouden, ik woon namelijk vlak bij het strand, maar heb een gruwelijke hekel aan leren zadels poetsen na het zoute water. Strandritten doe ik dus nog altijd met mn wintec.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:24

De opbouw is van beide zadels hetzelfde. Verschil zit hem wel in de kussens. Mijn ervaring is dat de cair van Bates wel zachter is dan die van wintec.
Ik heb een Bates dressuurzadel en een wintec spring zadel. Passen allebij prima.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 18:58

Ah kijk aan, toch geen gekke vraag/gedachte dus :)

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:00

Bij ons was dit helaas niet het geval, waardoor ik altijd zou adviseren om er wel een zadelmaker naar te laten kijken! Wij hebben zelf een wintec dressurzadel erop liggen en dat past goed en een bates dressuurzadel paste helaas niet..

Wel hebben wij ondertussen een leren wintec, omdat we leer fijner vinden dan kunstof :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:09

xwendydjx schreef:
Bij ons was dit helaas niet het geval, waardoor ik altijd zou adviseren om er wel een zadelmaker naar te laten kijken! Wij hebben zelf een wintec dressurzadel erop liggen en dat past goed en een bates dressuurzadel paste helaas niet..

Wel hebben wij ondertussen een leren wintec, omdat we leer fijner vinden dan kunstof :)

Is wintec niet per definitie kunststof? De leren versie is Bates. Al heb je dacht ik tegenwoordig ook een halflederen versie, maar ik ben vergeten hoe die heten. Arena oid?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:25

Mij is verteld dat dezelfde types dus wel dezelfde pasvorm hebben.
Bijv de Wintec 500 en de Bates dressage

Of Wintec Isabel en Bates Isabel

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:27

FleurSandro schreef:
De opbouw is van beide zadels hetzelfde. Verschil zit hem wel in de kussens. Mijn ervaring is dat de cair van Bates wel zachter is dan die van wintec.
Ik heb een Bates dressuurzadel en een wintec spring zadel. Passen allebij prima.

Hier idem! Wel van beide de wide versie en dressuur/vzh/spring is natuurlijk wel een verschil op zichzelf maar qua pasvorm wel echt goed passend.