Martinggaal voor op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Martinggaal voor op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 09:57

Mijn 22 jarig pony wordt op buitenrit altijd erg enthousiast. Als we galloperen dan gooit hij zn hoofd omhoog en dan merk ik dat ik geen controle meer heb. Best eng idee.
Ik ga graag met hem op buitenrit alleen als er meer tempo in komt en mis ik een stukje controle.
In de bak ect luistert hij perfect en is hij goed onder controle.
Pony is volledig gezond, zadel en hoofdstel is op orde.

Zou hierin een martingaal een oplossing zijn? Naast goede lessen natuurlijk
Ik zou graag ervaringen horen

Britt

Re: Martinggaal voor op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:00

Ja dat kan zeker. Zolang hij correct word afgesteld werkt een martingaal enkel in als het hoofd omhoog word gegooid en is dus precies bedoeld voor dit soort gevallen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:28

Ik heb ook zo'n enthousiasteling.
In de bak prima op alleen een hoofdstel te rijden, in het bos rijden we met martingaal.

Netjes afgesteld dat die alleen inwerkt als het hoofd echt omhoog komt, als hij gewoon voor zich uit kijkt lopen mijn teugels gewoon rechtdoor.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:47

Mijn persoonlijke ervaring is dat dingen toevoegen zoals een marginaal of een scherper bit, weinig of geen effect had, dan wel een negatief effect had.
Ik ben bitloos gaan rijden en heb uiteindelijk meer controle gekregen door controle los te laten. (Naast natuurlijk duidelijke grenzen stellen en ook wel weten welke momenten risicovol waren en deze vermijden of ponslief de kans geven om zijn looplust / energie op een andere manier kwijt te laten raken).

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:26

Een martingaal werkt alleen in, als het paard omhoog komt.
Dit is zeker het proberen waard, al is het goed om ook eens samen met bijv een instructeur te kijken naar dit probleem.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:47

Je schrijft;
Citaat:
altijd enthousiast
. Hoe vaak per week ga je op buitenrit?
Ook in najaar en winter?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 12:39

Lindsey_99 schreef:
Je schrijft;
Citaat:
altijd enthousiast
. Hoe vaak per week ga je op buitenrit?
Ook in najaar en winter?

Nee alleen in het voorjaar en zomer. Ik ga 1 tot 3 x per maand op buitenrit. Zou dit graag meer met hem willen doen alleen door bovenstaand gedrag en het feit dat hij wat loopt te eikelen bij het verlaten van het erf durf ik niet alleen te gaan.
Bij het verlaten van het erf of bij halthouden word hij zenuwachtig, pasje op zij en komt hij n klein beetje omhoog. Meer zn hupsje van 20 cm. Dit zijn we sinds afgelopen week aan het oefenen met stilstaan en gewoon geduld hebben.
Uiteraard heb ik ook mn instructrice ingelicht met dit probleem

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:47

Ik ga jaarrond wekelijks op buitenrit en heb wedstrijden endurance gereden. Er zijn dus ook weken bij dat hij de bak niet ziet en uitsluitend in het bos gereden wordt (juist in de winter, als de bak nat is en ik geen zin heb om de trailer te pakken naar de binnenbak). En dan loopt hij dus 3-4x per week in het bos.
Met martingaal eraan is het voor beiden comfortabeler.

In de bak is zijn focus gewoon anders en diezelfde focus hoeft hij van mij in het bos niet te hebben, hij mag daar om zich heen kijken, ik rijd paard voor mijn plezier en hoop dat mijn paard dat plezier ook ervaart. Dankzij de alertheid van mijn paard spot ik heel veel wild, alleen behalve wild spot zijn wildradar ook wandelaars, mtb'ers, hardlopers, etc.
Kan veelal aan een lichte contact teugel rondrijden, maar soms gooit hij dan even het hoofd omhoog en is het wat lastiger en voor het comfort van beiden is het fijn dat dan de martingaal ervoor zorgt dat hulpen nog door komen.

Voor mij dus echt de ideale hulpteugel om mee in het bos te rijden.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:21

Een martingaal is een paardvriendelijk hulpmiddel en het is zeker de moeite waard om uit te proberen.
Het is echt niet te vergelijken met een scherp bit zoals eerder gesuggereerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:27

Ja kan prima. Martingaal is een vriendelijke hulpteugel en werkt precies zoals jij wilt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:33

Ik rijd buiten (en dat doe ik een keer of 3 per week) altijd met martingaal. Eigenlijk van vroeger uit, ook toen ik nog sprong was dat wel fijn. Verder is het een vriendelijk hulpmiddel. Nu is hij eigenlijk helemaal niet nodig, mijn paard gooit nooit zijn hoofd omhoog. Ik vind het eigenlijk vooral handig als ik weer eens mijn teugels uit mijn handen laat vallen of los heb, dan vallen ze niet op de grond, haha.

Dus ik zou zeggen probeer het eens. En vaker buiten rijden, denk dat hij zo enthousiast wordt omdat hij het gewoon heel leuk vindt en het dan toch iets bijzonders is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:48

Rubs schreef:
Het is echt niet te vergelijken met een scherp bit zoals eerder gesuggereerd.

Ik heb dat helemaal niet gesuggereerd. Ik heb enkel gezegd dat het MIJN ERVARING is dat dingen toevoegen (marginaal, scherper bit,...) niet helpend was IN MIJN GEVAL. Het zijn inderdaad twee verschillende voorbeelden. Ik heb ze beide geprobeerd en het had geen of weinig effect (martingaal) of een negatief effect (scherper bit).

De vraag is waarom de pony dat gedrag stelt en op welke manier je daarop kan inspelen. Met een hulpmiddel, zoals een martingaal, haal je misschien wel het symptoom weg, maar je lost er niet noodzakelijk het probleem mee op. Het kan zijn dat het probleem ermee verholpen is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Hoewel het misschien niet de gemakkelijkste of snelste weg is, kan het wel de moeite lonen om na te gaan wat de pony duidelijk wil maken met zijn gedrag, waar hij behoefte aan heeft en op zoek te gaan naar een manier van samenwerken met de pony zodanig dat je als ruiter de controle hebt en er tegelijkertijd tegemoet gekomen wordt aan de behoeften van de pony. Zo creëer je een (diepere) samenwerking, een hechte(re) band, wederzijds vertrouwen, ....