Rubs schreef:Het is echt niet te vergelijken met een scherp bit zoals eerder gesuggereerd.
Ik heb dat helemaal niet gesuggereerd. Ik heb enkel gezegd dat het MIJN ERVARING is dat dingen toevoegen (marginaal, scherper bit,...) niet helpend was IN MIJN GEVAL. Het zijn inderdaad twee verschillende voorbeelden. Ik heb ze beide geprobeerd en het had geen of weinig effect (martingaal) of een negatief effect (scherper bit).
De vraag is waarom de pony dat gedrag stelt en op welke manier je daarop kan inspelen. Met een hulpmiddel, zoals een martingaal, haal je misschien wel het symptoom weg, maar je lost er niet noodzakelijk het probleem mee op. Het kan zijn dat het probleem ermee verholpen is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Hoewel het misschien niet de gemakkelijkste of snelste weg is, kan het wel de moeite lonen om na te gaan wat de pony duidelijk wil maken met zijn gedrag, waar hij behoefte aan heeft en op zoek te gaan naar een manier van samenwerken met de pony zodanig dat je als ruiter de controle hebt en er tegelijkertijd tegemoet gekomen wordt aan de behoeften van de pony. Zo creëer je een (diepere) samenwerking, een hechte(re) band, wederzijds vertrouwen, ....