Anatomische singel achterstevoren te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Anatomische singel achterstevoren te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 22:24

Hoi iedereen,

Ten einde raad....mijn zadel blijft iets naar voren schuiven, zodat deze niet meer achter de schouder ligt. Reden is dat mijn paard alles tegen heeft...peervormig, ronde ribbenkast, smalle voorkant, weinig schoft en singelgroeve ver naar de voorbenen.
Heb eindelijk een zadel dat perfect past, ligt hier dus niet aan.
De singelstoten zijn reeds naar voren geplaatst, maar toch komt de plaats vd singelstoten niet overeen met haar singelgroeve, waardoor het zadel door de singel iets naar voren getrokken wordt. Niet heel veel, maar wel zodanig dat het niet 2 vingers achter de schouder ligt, maar ertegen.
Heb banaan- en crescentsingels geprobeerd, maar die zijn juist zo gebogen dat de singelstoten juist maar naar voren worden getrokken. Ik snap het ontwerp niet. Ik heb naar mijn idee juist het tegenovergestelde nodig. Dat de gespen naar achter lopen, zeg maar, zodat het zadel niet naar voren getrokken kan worden.
Kan ik onderstaande singel achterstevoren gebruiken? Dus dat de achterkant aan de voorkant zit en de gespen naar achteren wijzen. Dat lijkt mij te werken, maar ha, zo is hij niet bedoeld...maar ja...ik kan er geen vinden met de juiste vorm.

Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 22:58

Amado

Re: Anatomische singel achterstevoren te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 23:31

Heb je een foto van wat je bedoeld? Ik krijg het niet helemaal ingebeeld in mijn hoofd. Wellicht kan ik je op weg helpen, heb hier ook zo’n lekker rond paard zonder schoft staan waarbij de singelgroeve ver naar voren ligt.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 06:33

Plaatje erbij helpt denk ik wel. Je hebt wel singels die het spiegelbeeld zijn van de banaan (volgens mij staan vaak de gespen iets scheef tov de singel dus ik denk dat omdraaien niet uitkomt met de singelstoten)

Edit: Volgens mij bedoel ik de crescent, dus daar heb je niks aan

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 06:53

Heb je de crescent singel wel goed om gedaan? Want dat zijn dé singels waarbij de gespen meer naar achter liggen.
De singel in je voorbeeld kun je niet achterstevoren gebruiken, het brede tussenstuk gaat dan irriteren achter de voorbenen.
Heb je een foto van je paard met zadel?
En welke banaan/crescent singels heb je geprobeerd?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 07:11

Ik zal vandaag een foto maken van mijn paardje. Ik heb deze geprobeerd

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 07:18

Mattes heeft bijvoorbeeld de athletico singel. Ik denk dat dat is wat je bedoelt?

Maar ik vraag me sterk af of dat wel je probleem gaat verhelpen. De athletico singles zijn doorgaans voor paarden met precies de tegenovergestelde bouw.

Plaats eens wat foto’s van je paard. Goed van de zijkant, met en zonder zadel.
Er is ook een uitgebreid singel topic hier op Bokt, daar kan je ook eens doorheen lezen en om tips vragen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 10:54

Foto van het zadel op mijn paard.
Het bruine touwtje is het contour van haar schouder. Zadel ligt er dus net achter.
Afbeelding

Afbeelding

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 11:01

Zonder zadel

Afbeelding

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:17

Past jou zadel wel als je daar een staartriem aan moet doen?

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 11:39

Heb je al eens andere zadels geprobeerd?
Ik vind deze vrij royaal. De kussens lijken behoorlijk richting (op?) de lendenen te komen, waardoor het zadel in de beweging naar voren wordt geduwd. En al ligtjezadel voor de 18derib, dan nog kan een paard zoveel beweging hebben, dat een korter zadel beter uitkomt.
Als ik kijk naar plaats van de beugelophanging, zou jij ook wel uit balans kunnen zitten. Zou ook een oorzaak kunnen zijn?
En als derde de vorm van de boom. Een vlakkere boom op een holle rug (of andersom) kan ook een oorzaak zijn.

Maar.. foto is moeilijk beoordelen. In beweging kan het anders zijn!
Maar ik zou in de eerste instantie benieuwd zijn naar een zadel met kortere kussens en het balanspunt zo kort mogelijk achter de schoft.
Misschien heb je stal- of clubgenoten waar je samen eens kan kijken?
Een zadelpasser is natuurlijk heel goed. Maar ik vind het soms ook fijn om eerst e.e.a. te ervaren i.p.v. in een middag van alles te moeten voelen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:04

Zo op het oog zou een crescentsingel gewoon goed moeten zijn als je naar de singelstoten kijkt icm de singelgroeve.

Verder eens met bovenstaande ivm passend zadel, ik denk dat daar het probleem meer zit dan in de singel.
Je paard lijkt een erg korte rug te hebben en wintec staat niet bekend om korte zadels...

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:23

Mijn pony had precies zo’n bouw en de zadelpasser gaf aan dat hij een zadel nodig had met lange boomtakken, zodat het zadel achter de schouder zou blijven. Toen ik zo’n zadel had maakte het niet uit welke singel ik eraan deed, hij bleef liggen als een huis. Ik zou daarom toch even verder kijken naar een ander zadel

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 13:00

different1 schreef:
Zo op het oog zou een crescentsingel gewoon goed moeten zijn als je naar de singelstoten kijkt icm de singelgroeve.

Verder eens met bovenstaande ivm passend zadel, ik denk dat daar het probleem meer zit dan in de singel.
Je paard lijkt een erg korte rug te hebben en wintec staat niet bekend om korte zadels...

De boog vd crescent gaan juist naar voren. Dan ligt de singel helaas nog verder naar voor.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 13:03

KiKiDo schreef:
Heb je al eens andere zadels geprobeerd?
Ik vind deze vrij royaal. De kussens lijken behoorlijk richting (op?) de lendenen te komen, waardoor het zadel in de beweging naar voren wordt geduwd. En al ligtjezadel voor de 18derib, dan nog kan een paard zoveel beweging hebben, dat een korter zadel beter uitkomt.
Als ik kijk naar plaats van de beugelophanging, zou jij ook wel uit balans kunnen zitten. Zou ook een oorzaak kunnen zijn?
En als derde de vorm van de boom. Een vlakkere boom op een holle rug (of andersom) kan ook een oorzaak zijn.

Maar.. foto is moeilijk beoordelen. In beweging kan het anders zijn!
Maar ik zou in de eerste instantie benieuwd zijn naar een zadel met kortere kussens en het balanspunt zo kort mogelijk achter de schoft.
Misschien heb je stal- of clubgenoten waar je samen eens kan kijken?
Een zadelpasser is natuurlijk heel goed. Maar ik vind het soms ook fijn om eerst e.e.a. te ervaren i.p.v. in een middag van alles te moeten voelen.

Dank voor je reactie. Het lijkt op de foto inderdaad een megazadel, zie ik nu. Dat valt heel erg mee in het echt, is ook een 17 inch.
Ik heb al 8 verschillende zadels gehad. Zadelpasser vindt het super liggen....tot ik een lange rit in het bos ga maken....Dan schoven alle 8 zadels naar voren.
Vandaar de staartriem nu uit noodzaak.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 13:06

SansaS schreef:

Ja, maar hij schuift iets naar voren, net als alle andere zadels, die erop zijn geweest.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:12

Hippotha schreef:
different1 schreef:

De boog vd crescent gaan juist naar voren. Dan ligt de singel helaas nog verder naar voor.

Niet. Dan heb je hem echt verkeerd om.
Met deze buiklijn kun je niet anders dan een crescent singel, al de rest gaat naar voren trekken.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:17

Hippotha schreef:
SansaS schreef:

Ja, maar hij schuift iets naar voren, net als alle andere zadels, die erop zijn geweest.

Dan past je zadel dus niet.

Een zadel hoort niet te schuiven, nooit. Ik heb ook een paard waarop het snel schuift maar het juiste zadel doet dat niet.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 13:26

[/quote]

De boog vd crescent gaan juist naar voren. Dan ligt de singel helaas nog verder naar voor.[/quote]

Niet. Dan heb je hem echt verkeerd om.
Met deze buiklijn kun je niet anders dan een crescent singel, al de rest gaat naar voren trekken.[/quote]

Deze gaat ook niet echt naar achteren, vind ik. Wel beter als de maansingels, zie ik. Ik wil zoiets als de groene lijntjes, dus dat ze naar achter wijzen.
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:42

Is het een Wintec zadel?

Zoja, die heeft helaas wel de neiging om steeds naar voren te schuiven.

Dan maakt het niet uit welk soort singel je gebruikt.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 14:15

Ragdollcat schreef:
Is het een Wintec zadel?

Ja, Wintec Isabell Werth

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:20

Hippotha schreef:
Foto van het zadel op mijn paard.
Het bruine touwtje is het contour van haar schouder. Zadel ligt er dus net achter.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zadel lijkt te bruggen. De vorm van de rug van je pony lijkt niet aan te sluiten op de kussens.
Dat kan een reden zijn waarom het zadel naar voren wordt geduwd, door de hellingshoek van de rug tov de te rechte kussens.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:29

Ik denk dat je probleem toch echt bij het zadel ligt. Bij mijn paard heb ik ook 10 verschillende zadels gehad, maar alles schoof naar voren toe. Nu heb ik een zadel waarbij dat niet gebeurt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:36

Hippotha schreef:
Ragdollcat schreef:
Is het een Wintec zadel?

Ja, Wintec Isabell Werth

Helaas, heeft wel de neiging naar voren te schuiven, zelfs als het past.

Probeer eens de Massimo trail.
Vraag of je het op proef mag gebruiken.

Of rij er zeker minimaal 45 minuten mee met de verkoper/ zadelpasser erbij.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:38

Ik had dit probleem ook erg. Bij mij heeft een WOW H singel erg geholpen. En toen mijn paard eenmaal beter in bespiering kwam werd het probleem ook steeds minder.