Zadel met foam/schuimkussens, weinig wrong, verstelbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellekebr

Zadel met foam/schuimkussens, weinig wrong, verstelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 12:03

Ik heb momenteel een Childeric met mooie zachte foam kussens te leen die mooi op mijn paard ligt. Ik heb het idee dat hij er fijner onder beweegt. Ik heb deze te leen omdat mijn zadel niet mooi meer past.

Fijn zadel voor het paard maar met die gigantische wrongen vind ik het vreselijk. Ik zoek dus eigenlijk een soortgelijk zadel met een open zit en weinig wrong of de mogelijkheid om deze eraf te halen.
Het zou mooi zijn als de boom verstelbaar is of er treeclix op gezet kan worden aangezien mijn paard wel een boommaat verschil heeft tussen einde zomer en einde winter. Het foam moet wel een beetje van kwaliteit zijn, ik heb ooit eens een Henri de Rivel met foam gehad maar die was knoerthard.

Ik heb al wat gegoogled maar kom er nog niet helemaal uit. Gaston Mercier hebben we ook eens gepast maar wil ik niet omdat deze alleen in Frankrijk aan te passen zijn. Iemand tips?

Skogan

Re: Zadel met foam/schuimkussens, weinig wrong, verstelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 22:49

Andere modellen childeric?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 23:21

En waarom geen wol gevuld zadel?
bij goed onderhoud is die ook mooi zacht én aanpasbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:11

Ik zou even een zadelmaker bellen met je wensen, zij weten denk ik wel welke zadels passend kunnen zijn bij jouw wensen.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 12:41

driebergen schreef:
En waarom geen wol gevuld zadel?
bij goed onderhoud is die ook mooi zacht én aanpasbaar.

Alle zadels van childeric lijken een dikke wrong te hebben helaas.

Ik heb nu drie zadels gehad die door drie verschillende zadelmakers aangepast / opgevuld zijn en ze zijn allemaal scheef opgevuld :(

Een had een harde bobbel, en twee waren ongelijk gevuld. Waaronder twee zadelmakers die hier super goed aangeschreven staan. Dus wat dat betreft lijkt me foam ook fijn.

Ik kan het inderdaad aan een zadelmaker vragen, maar die werken (nieuw) toch vaak met een select aantal merken. Vandaar dat ik dacht laat ik het hier eens vragen!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:22

Equipe zou wel kunnen voldoen. Ik ben alleen bekend met hun springzadels en zweer hierbij maar zie weleens de dressuur modellen voorbij komen en die zien er wel fijn uit. Misschien de moeite om te testen :j

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:37

Volgensmij zijn er ook ijslander zadels die latex/foam kussen hebben. Deze hebben een open zit en zijn met verschillende wrongen wel te vinden.
Of eens helemaal anders denken en misschien kijken naar een Heather Moffett Vogue. Deze zadels hebben geen harde boom en zijn volledig opgebouwd uit traagschuim en leer ed. Deze hebben een ondersteunende zit maar zeker niet dwingend. (ik heb een veelzijdigheids Vogue liggen)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:47

Ik moest ook denken aan een Heather Moffet Vogue zadel. Door heupproblemen kan ik zelf ook echt niet meer in zadels zitten die ook maar enigszins gesloten zijn en ik wilde ook iets zonder wrongen of tenminste aanpasbaar. Het paard waar ik het zadel toentertijd voor kocht verdroeg geen kopijzers. En zodoende kwam ik uiteindelijk na een zoektocht ook uit bij de HM vogue. Ik heb ook het veelzijdigheidsmodel.

Ik heb het zadel inmiddels op meerdere paarden gehad (eigen en van lesklanten) en ben er heel tevreden over. Als je hem in de winter in een koude ruimte hebt liggen begint de zitting wel heel hard tot hij wat opwarmt haha. Maar dat gaat vrij snel.

De Flexee is het goedkopere model, maar die is heel anders van opbouw (een leren boom) en heeft bovendien wel kopijzers. Op YouTube stonden er altijd video's waarin Heather Moffet uitleg geeft over de zadels, weet niet of die er nog staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:49

Misschien is Reactor Panel wel wat voor je.

Die zijn er in heel veel verschillende soorten en nagenoeg alles is aanpasbaar, mijn wrongen zitten met klittenband en kunnen dus verwisseld worden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:55

Ik heb een Stubben met foam, wel een springzadel maar wellicht hebben zij ook een dressuurmodel met foam.

Hou er wel rekening mee dat foam lastig tot niet aan te passen is. Ik ben in overweging om het er toch allemaal uit te laten halen en te vervangen voor wol.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:11

Ik heb ook een Heather moffet vogue, heb er nog niet zelf in gereden maar is echt een mooi, zacht zadel..
Wrong kan je er zelf onder plakken.