Ervaringen met Liquid Titanium Calming masker voor hoofdschudden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy2210

Ervaringen met Liquid Titanium Calming masker voor hoofdschudden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 15:59

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het gebruik van een Liquid Titanium masker bij een paard met headshaking?

Het paard is gelukkig geen extreem geval. Hij is goed te rijden en het is ook niet altijd aanwezig, maar ik merk wel dat hij soms van die dagen heeft dat het schudden erger is. Het is dus geen dramatisch probleem, maar ik sta altijd open voor manieren om het voor hem comfortabeler te maken.

Ik heb al eens een gewoon oornetje geprobeerd, maar dat werkte helaas compleet averechts. Ik heb het na 2 minuten afgedaan omdat hij het echt niet leuk vond. Wat wél helpt, is zijn voorpluk tijdens het rijden in een knotje doen. Sinds ik dat doe, is het gedrag echt verminderd, dus dat gaf me de indruk dat iets met druk of gevoel op het hoofd misschien meespeelt. Neusnetjes zijn ook al geprobeerd maar dat had geen effect.

Ik zie weleens die Liquid Titanium maskers voorbij komen en ik overweeg dat eens te proberen. Ze zijn niet bepaald goedkoop en als het effect hetzelfde is als met het oornetje, dan is het niet echt een nuttige investering geweest ;) Ik hoor graag of iemand hier ervaring heeft met het gebruik van zo'n masker. Heeft het bij jullie verschil gemaakt? Vooral ervaringen met het masker bij headshakers ben ik heel benieuwd naar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Tessaaa

Re: Ervaringen met Liquid Titanium Calming masker voor hoofdschudden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 17:09

Hey TS, voor mijn headshaker werkt het helaas niet. Eerder het tegenovergestelde juist, het lijkt bij hem irritatie op te wekken. Een gewoon oornetje werkt bij de mijne wel, net als een neusnetje. Niet dat het daarmee volledig weg is. Het dempt een klein beetje de prikkels zo zie ik het maar. Ik denk dat wanneer jouw paard een oornetje niet prettig vond, dat hij dit niet zal kunnen waarderen. Ik heb wel de variant met oren eraan overigens.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 17:12

Volgens mij heb ik die bij Jill huijbregts voorbij horen komen en gaf zij aan dat het niks deed

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:09

Ik heb de variant van Kramer met oren voor een paard dat erg onrustig op de trailer stond. (Veel verstappen, schrapen etc). Nu met masker staat ze gewoon rustig op de trailer en is ze ook relaxter op bestemming.

Of het met headshaking ook zou helpen durf ik niet te zeggen, maar de prijs van die van Kramer is iets leuker dan de Fenwick :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:18

Ik heb er zelf 1, bij mijn paard die snel overprikkeld raakt werkt hij top. Ook heeft een kennis van mij hem geleend die een headshaker heeft, het was er niet 100% mee verholpen, maar wel een heel stuk.
Die van mij is eventueel te koop :)

billy2210

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 20:16

Frost schreef:
Ik heb de variant van Kramer met oren voor een paard dat erg onrustig op de trailer stond. (Veel verstappen, schrapen etc). Nu met masker staat ze gewoon rustig op de trailer en is ze ook relaxter op bestemming.

Of het met headshaking ook zou helpen durf ik niet te zeggen, maar de prijs van die van Kramer is iets leuker dan de Fenwick :)

Dankjewel voor de tip, die prijs in inderdaad een stuk leuker. Ik denk dat een masker zonder oren een betere optie zou zijn omdat hij al zo heftig reageerde op het oornetje. Voor het kalmerende effect hoef ik het bij hem niet echt te doen want hij is best wel een koele kikker. Wel fijn dat het bij jou zo goed werkt voor het kalmeren!

billy2210

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 20:26

Tessaaa schreef:
Hey TS, voor mijn headshaker werkt het helaas niet. Eerder het tegenovergestelde juist, het lijkt bij hem irritatie op te wekken. Een gewoon oornetje werkt bij de mijne wel, net als een neusnetje. Niet dat het daarmee volledig weg is. Het dempt een klein beetje de prikkels zo zie ik het maar. Ik denk dat wanneer jouw paard een oornetje niet prettig vond, dat hij dit niet zal kunnen waarderen. Ik heb wel de variant met oren eraan overigens.

Dat headshaking is zo'n lastig iets. Bij de mijne wekte dat oornetje juist die irritatie op. Hij ging meer schudden met dat oornetje op en dus ging dat flapje aan de voorkant mee schudden, wat hem nog meer irriteerde. Ik heb het er maar meteen afgetrokken en het idee van setjes met matchend oornetje maar uit mijn hoofd gezet :D

Na het "oornetje incident" ben ik met een knotje in zijn voorpluk gaan rijden en is het echt enorm verbeterd. Zo'n masker lijkt me wel interessant om te proberen omdat het inderdaad misschien net wat prikkels zou kunnen wegnemen. Maar het kan net zo goed het volgende mislukte probeersel kunnen zijn :+ Het lijkt bij hem vooral een gevoeligheid op zijn voorhoofd.

billy2210

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 20:28

Amado schreef:
Ik heb er zelf 1, bij mijn paard die snel overprikkeld raakt werkt hij top. Ook heeft een kennis van mij hem geleend die een headshaker heeft, het was er niet 100% mee verholpen, maar wel een heel stuk.

Welke maat is die van jou?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:36

billy2210 schreef:
Amado schreef:

Welke maat is die van jou?

Full!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:39

Ik heb het fenwick masker met soundless oortjes. Blijft beter zitten dan een gewoon oornetje en mijn paard, normaal heel snel in paniek, is er een stuk rustiger mee. Maar zij is geen headshaker.

Met gewone oornetjes irriteerde de flap op het voorhoofd ook enorm, met masker is dat veel rustiger. Zij kon bij aangaloperen flink met het hoofd slaan als de manen en voorpluk tegen haar oren kwamen. Met het fenwick masker met oren voelt ze dit niet en is slaat ze ook niet meer met haar hoofd.

Masker van Kramer zit volgens mij geen sluiting op en is lastig aan te trekken