Biothane teugels zonder leer, volledig biothane, waar te koop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Biothane teugels zonder leer, volledig biothane, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 18:00

Ik rij al een tijdje met biothane teugels van Kavalkade. Allemaal leuk en aardig, maar de teugels zijn deels van leer.

Ik wil dus graag volledig biothane teugels, maar, en dat is de grote maar, ik wil niet:
-lelijke holnietjes
-roestende zooi
-gevlochten
-niet gestikt
-geen passanten voor de gesp bij het bit en in het midden
-conway gespen
-saumur/blinde sluitingen

Dus wat ik zoek zijn eigenlijk dus nette teugels waarbij de gsp van rvs is en netjes gestikt zoals bij lederen teugels. Het moet dus netjes afgewerkt zijn en dat zie ik echt nergens bij teugels volledig van biothane. Die zijn allemaal te grof, onjuiste gespen, roestende gespen, geniet, geen passanten voor de stukjes teugel bij de gesp, en dat soort dingen.
Dus gewoon teugels zoals volledig lederen dressuurteugels met dito gesp en netjes gestikt met passanten e.d. is wat ik zoek.

Zijn die er wel?

Alles wat verkocht wordt bij 'by baukje' of 'dabo's design' is dus niet wat ik zoek (verkeerde gesp en niet netjes gestikt, veelal geklinkt). Kavalkade heeft dus alleen met leer. Idem voor qhp, harry's horse en andere merken die ik kan vinden. Arturo heeft iets wat op biothane lijkt, maar gaat barsten bij zwetende paarden, net als xcellent rider (die hebben het niet meer op de site staan zelfs) en ook daar zijn dus de stukken aan het bit en het gespje in het midden van de teugels van leer. Het staat vaak niet bij de omschrijving benoemd, maar volledig 100% biothane teugels heb ik nog niet gevonden.

Het moet 100% biothane zijn. Biothane kan wel gestikt worden, want er zijn wel nette beugelriemen van biothane waarbij de gesp gewoon netjes gestikt is. Het kan dus wel, maar nu dus op zoek naar waar het bij de teugels ook netjes is.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:04

Je kunt het vragen bij Goedhart, zij doen ook veel 'op maat' bestellingen en kunnen allerlei dingen van biothane maken/ leveren.

Prima2Donna

Re: Biothane teugels zonder leer, volledig biothane, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:38

Horsebeads doet ook veel op aanvraag. Je kan met haar eens contact opnemen, ze denkt altijd goed met je mee (is althans mijn ervaring).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 20:25

Prima2Donna schreef:
Horsebeads doet ook veel op aanvraag. Je kan met haar eens contact opnemen, ze denkt altijd goed met je mee (is althans mijn ervaring).

Ik had de website al bekeken, maar dat is absoluut niet wat ik zoek (geniet en conway, zonder passanten). Dus eigenlijk wat je altijd ziet. Ik ben gewoon erg zinnig met wat ik zoek. :P

Ik zal eens bij Goedhart kijken, die ken ik nog niet.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:08

Ik (Dabo's Design) werk inderdaad alleen met holnietjes, maar Baukje kan wel BioThane naaien hoor, misschien staan ze niet op haar site, maar ik denk dat zij vast wel de teugels kan maken zoals jij ze zoekt?
:-)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:11

Zoek eens binnen de endurance en evt rensport hoek!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:20

Je zou LoveLance ook kunnen vragen, die maken ook hun biothane hoofdstellen en naaien die inderdaad ook netjes dicht. De teugels die in de webshop staan hebben inderdaad wel gewoon holnieten, maar aan de hoofdstellen te zien doen ze ook gewoon naaien:
https://www.lovelance.nl/products/bioth ... m-two-tone

Ik vind de holnieten inderdaad ook niet mooi, maar genaaid biothane ziet er best heel mooi uit!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:46

Wilde ook Lovelance tippen, bestel er al jaren en ben er uitermate tevreden over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 23:02

Bybaukje stikt ook en kan veel op maat maken. Sterker nog, ze maakt bijna alles op maat. Even contact opnemen en voorleggen wat je wilt, dan hoor je vanzelf of het kan of niet.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 23:02

Goedhard!

Kunnen maken wat jij wil. Ik heb leidsels laten maken exact met de sluiting die jij omschrijft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:36

Stoor je je dan niet alsnog aan dat lelijke uiteinde dat je op een snijvlak hebt....?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:50

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:51

Ik zie binnen de IJslanderteugels ook veel van biothane. Als die lang genoeg voor je zijn, kun je daar ook eens tussen kijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 10:00

pmarena schreef:
Stoor je je dan niet alsnog aan dat lelijke uiteinde dat je op een snijvlak hebt....?

Dat kan toch net zo gemaakt worden als bij leer? Daar ook een lelijk snijvlak. Ja, het is wat meer werk om het af te vlakken, maar dat is dus wel wat ik zoek ja. Het moet er uit zien als leer, maar dan van biothane.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 10:05

Friezenkind schreef:
Ik heb deze al een tijdje deze op het oog.

https://tessproducts.nl/product/tess-bi ... ugel-wide/

Heeft weer leer. En ik zoek dus het gladde biothane. Maar ook op deze website hebben de teugels met glad biothane dus weer leer. En het onnozele is dat al die biothane teugelmerken dan besparen op de kwaliteit van het leer.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:08

Goedhard een mailtje sturen en kunnen alles naar jouw wens en kwaliteit laten maken. Stikken ook netjes ipv holnieten etc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:09

Maar hoe zie je dat voor je dan, dat ze er nog iets omheen smelten ofzo om de binnenkant weer aan het zicht te onttrekken...? Ik heb geen idee of die mogelijkheid er is...?

Bij leer kan je het natuurlijk mooi afwerken. Dat snij je sowieso uit een huid dus je hebt rondom snijvlakken zeg maar. Bij Biothane zie je echt die als het ware nylon kern zitten zeg maar.

Die van Friezenkind lijken mij alsnog van leder op het grip-deel na.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 10:17

pmarena schreef:
Maar hoe zie je dat voor je dan, dat ze er nog iets omheen smelten ofzo om de binnenkant weer aan het zicht te onttrekken...? Ik heb geen idee of die mogelijkheid er is...?

Bij leer kan je het natuurlijk mooi afwerken. Dat snij je sowieso uit een huid dus je hebt rondom snijvlakken zeg maar. Bij Biothane zie je echt die als het ware nylon kern zitten zeg maar.

Ja klopt, die van Friezenkind zijn dus niet wat ik zoek. Ik heb via pb een foto gekregen van een teugel die gestikt is, met de juiste gesp, en passantjes die er gewoon netjes uitziet. Kleur is alleen niet goed, maar kan natuurlijk aangepast worden. En heb gevraagd wat de prijs is, want ze komen niet uit Nederland (en tja, het moet ook leuk blijven, want voor 23 euro heb ik weer nieuwe biothane teugels met leer en die gaan wel weer een 10 jaar mee zonder enig onderhoud zeg maar.
De reden waarom ik volledig biothane wil is eigenlijk een vorm van luiheid. Ik spoel na het rijden altijd het bit in een emmer water en geregeld komt er dan een stukje teugel in het water. En altijd het leren gedeelte. Ook dat is an sich geen ramp, maar vroeger was ik echt van al het leer netjes houden, nu doe ik dat alleen nog bij zadels. Want zelfs het goedkoopste hoofdstel met rvs gespen (30 euro) gaat zonder enig onderhoud gewoon zo 15 jaar mee bij mij en het blijft dan goed (ok, ik doe 1 tot 2 keer per jaar alles netjes invetten, dus ik doe wel iets, zadels doe ik wanneer nodig is). Maar die teugels vinden dus af en toe nat worden en beetje paardenzweet niet zo leuk. Dat leer gaat als het ware 'bobbelen', is dat goedkope leer met dus als glanzende kant een soort coating er op. En ook dan wordt het niet onveilig, maar gewoon minder mooi. Ik heb dus biothane teugels van 23 euro en teugels van 70 euro en bij beide merken is het leer gewoon van slechte kwaliteit. Het is namelijk zo dat ik bij leren teugels die met bit spoelen nat worden dit NIET heb. Zelfs niet met de dressuurteugels van 10 euro van volledig leer. Maar die glijden weer te veel met zweet. En die linnenteugels blijven niet mooi zwart-zwart, maar verbleken wat.
Dus ik dacht, dan ga ik voor VOLLEDIG biothane teugels. :D :+

Bij mij gaan hoofdstellen dus gewoon echt lang mee. De ruin rij ik al 8 jaar met een hoofdstelletje van 15 euro in de aanbieding en mijn merrie heeft al zo'n 15 jaar een blauw onderlegd hoofdstel van Rossner van 20 euro. Daarnaast heb ik nog bitloos, waarbij ook hier weer goedkoop beter blijkt te zijn dan het veel te dure Micklem (daar gaan de fournituren corroderen, zelfs met onderhoud en het leer blijft stug, zelfs met onderhoud).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:31

pmarena schreef:

https://tessproducts.nl/product/tess-bi ... met-stops/
deze zonder de bubbels, wel met stops, daar staat niets geschreven over leer.
Ze lijken me wel heel fijn.

https://hypostore.nl/harry-s-horse-biot ... FUQAvD_BwE

ookbij deze van HH staat niet dat er een gedeelte leer is
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 10:33

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:

https://tessproducts.nl/product/tess-bi ... met-stops/
deze zonder de bubbels, wel met stops, daar staat niets geschreven over leer.
Ze lijken me wel heel fijn.

Helaas overduidelijk met leer, kijk maar op de foto. En die zijn me ook meer dan veel te duur om eerlijk te zijn. Daar koop je 2 complete hoofdstellen inclusief die vreselijke linnen teugels voor. :P

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:33

Ik zou toch verschillende webshops die hier worden aangeraden even een mailtje doen met jouw wensen en of ze dat zouden kunnen realiseren. Niet geschoten is altijd mis :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:35

germie schreef:
Helaas overduidelijk met leer, kijk maar op de foto. En die zijn me ook meer dan veel te duur om eerlijk te zijn. Daar koop je 2 complete hoofdstellen inclusief die vreselijke linnen teugels voor. :P

ja ik vind ze ook te duur.

deze had ik bijgevoegd.
Ook daar staat niets over leer. zou het niet gewoon goed zijn nagemaakt?

Ik bedoel, er staat makkelijk onderhoud, mooi, maar als dat eerste stuk leer is is het nog steeds niet enkel met water.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:37

Ja ik snap natuurlijk wel waarom je biothane wil, het is ook gewoon fijn spul :j

Maar ik voorzie een beetje dat je je gaat ergeren aan die uiteindjes die er normaal gesproken heel lomp afgesneden uitzien, dat je de nylon kern ziet zitten. Het kan wel in een leuk gevormd puntje gesneden worden maar dan nog zit je tegen die kern aan te kijken.

Ik weet verder ook niet of dat door een heel handig iemand echt mooi af te werken is op 1 of andere manier, dat het toch "dichtgemaakt" kan worden zeg maar.

Maar vaak worden Biothane riempjes zo op de foto gezet dat je die uiteindes niet ziet. En de meeste mensen zal het een worst(je) zijn := Maar jou een beetje kennende van Bokt denk ik dat je not amused bent als je dan daar tegenaan zit te kijken.

Dus vandaar even de tip van joh let daar op / vraag er even naar voordat je ergens iets koopt / iemand iets laat maken.

DP: ik vind dat toch vrij duidelijk lederen stukken hoor die teugels :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:39

ja ik vind dat er zo ook uitzien.
Maar zou het behoorlijke misleiding vinden als dat niet beschreven staat.
Want stel je wilt geen leer, gewoon niet omdat je bijvoorbeeld veganist bent.
of je wilt gewoon echt geen potje leervet aanraken en alles afspoelen.

Ik zou bij dit denken dat het gewoon heel netjes gemaakt is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 10:41

DuoPenotti schreef:
germie schreef:

ja ik vind ze ook te duur.

deze had ik bijgevoegd.
Ook daar staat niets over leer. zou het niet gewoon goed zijn nagemaakt?

Ik bedoel, er staat makkelijk onderhoud, mooi, maar als dat eerste stuk leer is is het nog steeds niet enkel met water.

Ook Harry's horse heeft dat eerste stuk gewoon van leer. DAt hebben dus eigenlijk alle merken. Daarom vraag ik me wel een beetje af of het bij biothane wel mogelijk is, maar heb van iemand dus in pb een plaatje gehad waarbij het er netjes uitziet bij 100% biothane. Maar hier lijkt het echt niet verkocht te worden helaas.

En klopt Pmarena, ik ben kritisch met afwerkingen. Het moet echt netjes zijn. Ik heb al voorbeelden gezien waarbij ik het dus niet mooi vind afgewerkt. En ook een foto waarbij het an sich netjes er uit zag, maar bij inzoomen zag je dat het stiksel niet geheel recht was. En tja, dat wil ik ook niet. :+
Dus misschien zoek ik wel iets wat er niet is hoor. Dat kan ook.

En Duopenotti, bij de meeste teugels staat het er niet bij dat het toch deels leer is. Daar baal ik ook van, maar bij Kavalkade, HH, en al die bekende merken staat het er niet bij en is het toch leer.