Welke veiligheidsbeugels voor bos/cross/springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Welke veiligheidsbeugels voor bos/cross/springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 10:36

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar veiligheidsbeugels geschikt voor in het bos en met crossen en springen.

Heb zelf na volle tevredenheid al jaren acavallo arena beugels (en ja ik ken de topics) die me goed bevallen maar voor lange ritten mis ik de schokdemping die ik wel had met sprenger bow balance. Echter zijn dat geen veiligheidsbeugels.

Ik zoek dus beugels die schokdemping hebben en die ook veilig zijn. Bij freejump bijvoorbeeld zag ik staan dat ze wat minder veilig zijn omdat je alleen aan de bovenzijde eruit zou kunnen? Is dat inderdaad zo?

Wie heeft er nog andere tips?

germie

Re: Welke veiligheidsbeugels voor bos/cross/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:20

De standaard fillis 12 cm beugels zijn in mijn ogen de beste en veiligste beugels op de markt. Rubber tegen wegglijden geeft al demping. Ik zou dus gewoon voor fillis veiligheidsbeugels gaan. De meest standaard beugel, 5 euro gebruikt, 15 euro nieuw. Heb wel eens anderen geprobeerd, maar kwam altijd terug op de fillis beugel.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 11:23

Dat is alles wat ik niet zoek. Geen veiligheidsmechanisme, geen schokdemping. Ik heb zelf borstkanker en last van mijn gewrichten door de behandelingen daartegen. Zonder breed voetbed kan ik niet pijnvrij rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:38

SansaS schreef:
Dat is alles wat ik niet zoek. Geen veiligheidsmechanisme, geen schokdemping. Ik heb zelf borstkanker en last van mijn gewrichten door de behandelingen daartegen. Zonder breed voetbed kan ik niet pijnvrij rijden.

Je kunt er bredere blokjes in zetten van compositie. Is wel vrij hard kunststof, maar elke kunststof dempt wat. Zijn in mijn ogen echt de fijnste beugels, en het zadel heeft immers een veiligheidsmechanisme in de vorm van een beugelriem haak. Na de filmpjes van 'veiligheidsbeugels' van Acavallo denk ik niet dat er echt veiliger en betere beugels zijn dan fillis. Tenzij je met die lelijke korfjes gaat rijden. Ik zie juist veel 'veiligheidsbeugels' als gevaarlijker dan standaard fillis. Safestyle werkte als een spoor bij sommigen, ook niet veilig.

Kieffer had ooit beugels met een soort ketting, dus model fillis, maar ze bogen mee, het was geen hard staal. Ik heb ze nog ergens op zolder liggen. Zit 125 jaar garantie op, dus gaan nooit meer af, maar vond ze niet zo fijn. Maar die bewegen dus mee en geven wel demping. En je blijft toch bij het mooie klassieke van fillis qua uiterlijk.

Verder heb je nog fillisbeugels waarbij de beugel al meteen goed gedraaid zit. Dat geeft ook minder druk. Vinden sommige mensen ook fijn. Daar is het oog voor de beugelriem 90 graden gedraaid.

En misschien kun je nog kijken naar een alu lichtgewicht westernbeugel. Die zijn net anders gevormd. Maar voldoen dan wel aan je eisen qua breed voetbed en schokdemping en veiligheidsmechanisme omdat dat al aan je zadel zit. (en er zijn ook westernbeugels die open kunnen klappen overigens, bijvoorbeeld https://www.amazon.com/Tough-Out-Safety ... KPA7WStaat misschien wat apart aan een engels zadel, maar kan natuurlijk wel gewoon) Er zijn ook gewoon ergonomisch ontworpen westernbeugels, veel meer dan bij de engelse sport in mijn ogen.

Ik heb zelf deze (vreselijk duur moet ik toegeven, maar vond ze gewoon zo gaaf):
https://www.euro-horse.nl/nl/copper-col ... rrups.html
Breed voetbed, lichtgewicht, demping. Maar ik moet wel toegeven dat ik ze aan een westernzadel heb.

Maar je hebt ook 'slanted' westernbeugels, die hangen al in een bepaalde houding zodat de knie e.d. ontlast wordt. Je had ook zoiets van fillis, maar heb dat ook nooit geprobeerd.

Kun je niet her en der wat lenen om eens te proberen zodat je niet een miskoop begaat? Want zodra je van fillis afstapt worden beugels meteen extreem duur.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:51

Ik heb freejumps en wil niet meer anders. Hoe veilig ze zijn weet ik niet. Ik ben in ieder geval een aantal keer hard gevallen en nooit in de beugels blijven hangen. De buitenkant (aan de kant waar de opening zit) is flexibel en kan dus naar buiten buigen als je voet klem zit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:35

Ik ben ook enorm fan van mijn freejumps, fijn breed voetbed en gedraaide ophanging. Ook ik zou niet meer anders willen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:38

Ik heb flex on, zijn veiligheidsbeugels met schokdmeping. Kan er uren mee rijden.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:41

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:54

Easyrides met korf!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:55

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:56

Hebben de freejumps ook goeie schokdemping?

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:57

Freejump zou ik echt afraden. Verschillende nare vallen mee gezien omdat ze niet openklappen. Juist allemaal bij de cross dat ruiters een nadere val hadden doordat hun voet in de beugel bleef…

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:11

Flex on safe on. Zit demping in en de zijkant kan eruit klappen wanneer nodig.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 17:32

Hmm dat klinkt niet goed dan. Flex on safe klapt wel goed open?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:28

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 20:43

Dankje die zien er wel goed uit!