Pelham bit veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spankitos

Pelham bit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 00:10

Hi bokkers!

Ik heb sinds kort mijn eigen paardje. Hij is al 20 maar nog hartstikke fit en eigenlijk nog veelste jong in het koppie om niks meer mee te doen.

Nu heb ik alle materialen etc overgenomen van de vorige eigenaar en werd hij altijd al met enkelgebroken pelham bit + van die leren bruggetjes gereden. Wat voor mijn idee best “zwaar” geschut is. Nu moet ik zeggen dat hij er prima op loopt en ik van mezelf met een vrij stille en zachte hand rij, maar toch zou ik eens van jullie willen horen of er misschien vriendelijkere of minder heftige alternatieven zijn die ik kan proberen. Of misschien zeggen jullie, als hij fijn loopt niks aan doen? Ik zou namelijk niet weten waar te beginnen…

Hij staat overigens in Spanje en naar mijn idee wordt er ook vrij makkelijk en snel naar de pelham en dergelijke gegrepen.

Misschien ook handig om te weten dat ik dressuurmatig maar vooral lekker recreatief met buitenritjes met hem bezig ben.

Alvast bedankt!! Alle tips en advies is welkom.

Femke_Tweety

Re: Pelham bit veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 00:47

Als hij op de Spaanse manier gereden is, dan is er normaliter nauwelijks teugeldruk.
Alleen bij een verandering van richting of tempo.
Verder geen druk.

Als je zo'n paard op de Nederlandse manier gaat rijden, met continue (soms veel...) druk, dan wil dat wel eens niet zo lekker uitpakken.

(Het gaat niet voor niets regelmatig mis met Spaanse of Portuguese paarden in Nederland. De vele 'er was geen klik' verkopen...)

Voor je nadenkt over bit moet je eigenlijk eerst nadenken of je met dit paard op de Spaanse of Nederlandse wijze wil rijden.