Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yubine schreef:Kwam het van het zadel dat de pony vast kwam te zitten in de rug of was dat al?
En om het zadel zachter te maken, werkt een pad niet maar moet je de vulling van de kussens opnieuw volledig laten opvullen.
germie schreef:Gaan we weer, tegenwoordig is een osteopaat ook al zadelmaker, net als een gebitsverzorger. Ik geloof tegenwoordig niet meer in al die paten en peuten. Want iedereen is immers osteopaat en chiropractor, zadelmaker en gebitsverzorger en bekapper. Gebruik je gevoel en verstand. Vraag een paar mensen of de kussens hard voelen, zo ja, dan moet je het in het zadel zoeken en zal een onderlegger niet helpen, maar opnieuw vullen wel (mits het zadel past). Zit het in de spieren, dan werkt een triggerpointmassage ook, en dit is iets wat je zelf kunt leren (volg een cursus hier voor of lees je goed in). Wil je toch meer de kant van osteopathie in, volg zelf een cursus en je weet net zo veel als degene die je duur laat komen. Mijn ervaring is dat een osteopaat bij een paard 0.0 doet. Heb er een paar keer iemand bij gehad, en echt 0.0 gemerkt. Ze komen wel met allerlei rare 'adviezen' waar je als je je gezonde verstand gebruikt echt niets mee kunt. Hoop gezweef en kul. Het valt niet voor niets onder de alternatieve gezondheidszorg bij de mens en voor sommigen zelfs onder de kwakzalverij.
Texas02 schreef:Als je voor een onderlegger gaat, zou ik voor een schapenwollen onderlegger gaan (echt schapenwol, niet de nep versie). Ik heb er nog nooit beestjes in gehad, die van mij gaan vele jaren mee. Ik moest de vorige vervangen omdat hij zo dun geworden was door jaren gebruik.
mcjv schreef:Ik zou persoonlijk ook de vulling van je zadel laten vervangen, maar indien je liever naar een pad zoekt raad ik je echt de Winderen pad aan. Ik heb de slim versie, enorm blij mee en merk ook verschil in het rijden, ook in mijn eigen rug met bijvoorbeeld doorzitten.Ze vallen vind ik persoonlijk wel kort, ik heb de 18 inch pad bij een 17,5 inch zadel.
billy3105 schreef:Winderen of Thinline zijn goede, of de good old gelpad. Ik heb die van BR.
pol013 schreef:Alleen is die winderen pad dan ook meteen weer zo duur dat gewoon nieuwe vulling in je zadel laten zetten net zo duur is. En uiteindelijk een structurele oplossing zou kunnen zijn.
Tenzij je paard echt een heel gevoelige rug heeft en altijd met een pad gereden zou moeten worden.
Genoeg af te wegen dus.
oji schreef:Ik heb zowel een goede schapenwollen pad als een Winderen, maar de Winderen dempt echt beter. Ik heb de dunne variant van 1 cm. Mijn schapenwollen pad is echt veel dikker en minder demping. Het dure schapenwolletje (>200 euri) dient alleen nog als onderlegger op mijn zadelbok in de kast.