Onderlegger als demping

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binkie_Eline

Onderlegger als demping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 17:59

Hoi allemaal,

Ik heb een zadel wat laatst door de zadelmaker weer netjes aangepast is aan de rug van mijn pony. Het zadel ligt goed, maar een paar weken later bleek dat mijn pony onwijs vast zat in zijn rug en daar veel last van had. Ik wil hem graag wat ondersteunen, en de osteopaat gaf aan dat de kussens van mijn zadel vrij hard zijn en hierdoor wat zeer kunnen doen.
Nu wil ik graag voor een onderlegger kijken, een die dusdanig dun is dat het zadel qua ligging niet veranderd, maar ook weer niet zo dun dat het geen demping op de rug geeft.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een dunne onderlegger die voor wat meer demping zorgt.
Momenteel leen ik een kentaur memoryfoam onderlegger, maar eigenlijk vind ik deze wat te dik en ben ik bang dat het zadel te krap wordt op de schouders.

Wie heeft een goede tip? Dankjewel alvast!

Lynn_Nikita

Re: Onderlegger als demping

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:03

Kun je de kussens niet leeg laten halen en opnieuw vullen zodat ze zachter zijn?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:08

Als de kussens te hard zijn ligt het zadel niet goed. Terug naar de zadelmaker dus. Een pad gaat dit niet kunnen oplossen.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:11

Kwam het van het zadel dat de pony vast kwam te zitten in de rug of was dat al?

En om het zadel zachter te maken, werkt een pad niet maar moet je de vulling van de kussens opnieuw volledig laten opvullen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 18:24

Yubine schreef:
Kwam het van het zadel dat de pony vast kwam te zitten in de rug of was dat al?

En om het zadel zachter te maken, werkt een pad niet maar moet je de vulling van de kussens opnieuw volledig laten opvullen.

Hij heeft waarschijnlijk daarvoor al last van zijn rug gehad.
De osteopaat heeft echter bevestigd dat hoe vast hij heeft gezeten niet van het zadel heeft kunnen komen. De kussens waren wat te hard, maar niet zo hard dat dit zijn rug heeft vastgezet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:19

Gaan we weer, tegenwoordig is een osteopaat ook al zadelmaker, net als een gebitsverzorger. Ik geloof tegenwoordig niet meer in al die paten en peuten. Want iedereen is immers osteopaat en chiropractor, zadelmaker en gebitsverzorger en bekapper. Gebruik je gevoel en verstand. Vraag een paar mensen of de kussens hard voelen, zo ja, dan moet je het in het zadel zoeken en zal een onderlegger niet helpen, maar opnieuw vullen wel (mits het zadel past). Zit het in de spieren, dan werkt een triggerpointmassage ook, en dit is iets wat je zelf kunt leren (volg een cursus hier voor of lees je goed in). Wil je toch meer de kant van osteopathie in, volg zelf een cursus en je weet net zo veel als degene die je duur laat komen. Mijn ervaring is dat een osteopaat bij een paard 0.0 doet. Heb er een paar keer iemand bij gehad, en echt 0.0 gemerkt. Ze komen wel met allerlei rare 'adviezen' waar je als je je gezonde verstand gebruikt echt niets mee kunt. Hoop gezweef en kul. Het valt niet voor niets onder de alternatieve gezondheidszorg bij de mens en voor sommigen zelfs onder de kwakzalverij.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 20:55

germie schreef:
Gaan we weer, tegenwoordig is een osteopaat ook al zadelmaker, net als een gebitsverzorger. Ik geloof tegenwoordig niet meer in al die paten en peuten. Want iedereen is immers osteopaat en chiropractor, zadelmaker en gebitsverzorger en bekapper. Gebruik je gevoel en verstand. Vraag een paar mensen of de kussens hard voelen, zo ja, dan moet je het in het zadel zoeken en zal een onderlegger niet helpen, maar opnieuw vullen wel (mits het zadel past). Zit het in de spieren, dan werkt een triggerpointmassage ook, en dit is iets wat je zelf kunt leren (volg een cursus hier voor of lees je goed in). Wil je toch meer de kant van osteopathie in, volg zelf een cursus en je weet net zo veel als degene die je duur laat komen. Mijn ervaring is dat een osteopaat bij een paard 0.0 doet. Heb er een paar keer iemand bij gehad, en echt 0.0 gemerkt. Ze komen wel met allerlei rare 'adviezen' waar je als je je gezonde verstand gebruikt echt niets mee kunt. Hoop gezweef en kul. Het valt niet voor niets onder de alternatieve gezondheidszorg bij de mens en voor sommigen zelfs onder de kwakzalverij.

Ik zeg nergens dat mijn osteopaat ook een zadelmaker is?

Ik zeg dat mijn osteopaat bevestigt heeft dat de problemen in zijn rug niet van het zadel komen. Lijkt me dat zij meer weet over spieren dan over een zadel.
Ik heb andere ervaringen met een osteopaat dan jij en ik merk dat mijn pony er veel baat bij heeft.
Gelukkig heb ik een goede osteopaat en niet iemand die met rare adviezen komt.

Overigens, ik vraag om adviezen over een onderlegger, niet over mijn zadel of wie er bij mijn pony langskomt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:59

Als je dan een onderlegger zou willen nemen, dan zou ik eens naar Winderen kijken. Zelf heb ik die niet, maar lees er wel goede ervaringen over. En dan de dunne versie voor een reeds goed passend zadel.

Echte schapenwolletjes dempen beter dan synthetisch, maar helaas komen er naar een paar jaar beestjes in de bontjes en dan kun je ze weggooien. Na wassen zijn ze ook altijd minder zacht. Ik heb wel echte wolletjes gehad, maar helaas zijn ze duur en al 2 keer beestjes er in gehad, en na wassen met juiste wasmiddel toch niet zo fluffy meer. Dus ik zou die nooit meer kopen.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:31

Ik zou persoonlijk ook de vulling van je zadel laten vervangen, maar indien je liever naar een pad zoekt raad ik je echt de Winderen pad aan. Ik heb de slim versie, enorm blij mee en merk ook verschil in het rijden, ook in mijn eigen rug met bijvoorbeeld doorzitten. :) Ze vallen vind ik persoonlijk wel kort, ik heb de 18 inch pad bij een 17,5 inch zadel.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 03:09

Als je voor een onderlegger gaat, zou ik voor een schapenwollen onderlegger gaan (echt schapenwol, niet de nep versie). Ik heb er nog nooit beestjes in gehad, die van mij gaan vele jaren mee. Ik moest de vorige vervangen omdat hij zo dun geworden was door jaren gebruik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 07:55

Texas02 schreef:
Als je voor een onderlegger gaat, zou ik voor een schapenwollen onderlegger gaan (echt schapenwol, niet de nep versie). Ik heb er nog nooit beestjes in gehad, die van mij gaan vele jaren mee. Ik moest de vorige vervangen omdat hij zo dun geworden was door jaren gebruik.

Ik ben ook fan van echte wollen onderleggers. De ene gaat jaaaaten mee, de ander maar een jaar of 3. Ik snap dat niet, maar goed, het is nu eenmaal zo. Voor rond de € 100,— heb je een goede.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:26

Ja, die ik nu heb is van BR en was ook iets van 100 euro, ik had alleen mazzel dat er toen een kortingsactie was, dus ik had hem iets goedkoper.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:34

Winderen of Thinline zijn goede, of de good old gelpad. Ik heb die van BR.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:38

Thinline idd

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:18

mcjv schreef:
Ik zou persoonlijk ook de vulling van je zadel laten vervangen, maar indien je liever naar een pad zoekt raad ik je echt de Winderen pad aan. Ik heb de slim versie, enorm blij mee en merk ook verschil in het rijden, ook in mijn eigen rug met bijvoorbeeld doorzitten. :) Ze vallen vind ik persoonlijk wel kort, ik heb de 18 inch pad bij een 17,5 inch zadel.

Ik ken het product niet persoonlijk. Maar ben wel blij te zien dat er eens een producent is die daadwerkelijke onderbouwing geeft bij zijn product claim: https://vimeo.com/400623412
(er even van uitgaand dat het ook echt klopt wat ze hier laten zien)

Al lijkt het wel ook een dikker pad te zijn dan de anderen dus dan is het niet helemaal een eerlijke vergelijking en dan zijn de producten ook niet zomaar inwisselbaar tov van elkaar. Maar ze kunnen wel daadwerkelijk onderbouwen dat hun product anders is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:26

Ik heb zowel een goede schapenwollen pad als een Winderen, maar de Winderen dempt echt beter. Ik heb de dunne variant van 1 cm. Mijn schapenwollen pad is echt veel dikker en minder demping. Het dure schapenwolletje (>200 euri) dient alleen nog als onderlegger op mijn zadelbok in de kast.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:34

billy3105 schreef:
Winderen of Thinline zijn goede, of de good old gelpad. Ik heb die van BR.

Een gelpad is dus juist niet zo goed in druk verdelen, ook al werd dat altijd gedacht. De gel gaat juist weg op de plekken waar meer druk is. Dan is een echt bontje juist geschikter of dus een winderen pad als dat echt zo werkt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:51

Alleen is die winderen pad dan ook meteen weer zo duur dat gewoon nieuwe vulling in je zadel laten zetten net zo duur is. En uiteindelijk een structurele oplossing zou kunnen zijn.
Tenzij je paard echt een heel gevoelige rug heeft en altijd met een pad gereden zou moeten worden.

Genoeg af te wegen dus.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 09:57

Ik heb inderdaad even naar de winderen pad gekeken, maar een tijdelijke oplossing voor die prijs is geen doen :+
Ik heb veel voor mijn paard over maar 250 euro voor een pad die ik als het goed is niet altijd ga gebruiken vind ik wel een beetje veel geld. Ik zit al eventjes bij deze zadelmaker en pony heeft nooit last gehad van zijn rug, dus ik verwacht niet dat ik de pad voor langere tijd zal moeten gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:12

Een zadel hoort geen pijn te doen, ik zou de zadelmaker eens bellen en vertellen wat de osteo heeft gezegd en wat die daarvan denkt en of daar wat aan te doen is. Die heeft vast wel goede tips en tricks.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:43

pol013 schreef:
Alleen is die winderen pad dan ook meteen weer zo duur dat gewoon nieuwe vulling in je zadel laten zetten net zo duur is. En uiteindelijk een structurele oplossing zou kunnen zijn.
Tenzij je paard echt een heel gevoelige rug heeft en altijd met een pad gereden zou moeten worden.

Genoeg af te wegen dus.

Ja, helemaal mee eens! Zowel met de nieuwe vulling, wat sowieso eens in de zoveel jaar nuttig kan zijn. Als met uitzondering bij gevoelig paard, maar dan pas je het zadel aan aan het rijden met pad. Dat heb ik bij 1 paard gehad, ondanks passend zadel

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:03

Hier hebben wij ook een pony die onwijs gevoelig is op de rug en dus altijd een pad onder het zadel heeft.
Hier is het zadel ook mee gepast door de zadelpasser etc. Wij gebruiken nu een wollen zadelpad waar we enorm tevreden mee zijn, maar die winderen pad zier er ook erg interessant uit inderdaad!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:50

oji schreef:
Ik heb zowel een goede schapenwollen pad als een Winderen, maar de Winderen dempt echt beter. Ik heb de dunne variant van 1 cm. Mijn schapenwollen pad is echt veel dikker en minder demping. Het dure schapenwolletje (>200 euri) dient alleen nog als onderlegger op mijn zadelbok in de kast.

Dit is exact hoe ik het ook ervaren heb. Ik moet ook zeggen dat ik met de winderen ook veel meer “voel” dan met een schapenwolletje.

In het filmpje hierboven ook een interessante beeldvorming van de schokdemping TS.