Singel met wol - Voordelen/nadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evesz

Singel met wol - Voordelen/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 14:53

Hoihoi bokkers,

Zijn er hier onder jullie ruiters die een singel met wol hebben. Wat zijn de eventuele voor- en nadelen?

Is er een specifieke reden waarom je deze neemt? Is dit zachter? Mij lijkt het in de zomer enorm warm… :')

Mocht er een topic over zijn, excuses!

LoveBodin

Re: Singel met wol - Voordelen/nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:05

Nadelen: veel zweet eronder, moet altijd speciaal gewassen worden. Lastig te vinden voor "speciaal" gevormde singels

Voordeel: geen singel plekken.
En dat voordeel weegt bij mij op tegen alle nadelen. Tot nu toe is dit het enige wat werkt namelijk.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:18

Zie niet echt nadelen. Of ik nu een dekje of een wolsingel moet wassen.
M’n merrie loopt er heel goed op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:29

Ik had aan mijn boomloze zadels een mohair 'touwtjessingel' waar veel paarden heel goed op gaan. Is ook wol denk ik? Vond het werelds.

Bij huidige zadel werkte dit niet meer en heb nu een mattes, met fluffy wol. Paard blij, ik blij :D

Ik zie eigenlijk geen nadelen? Natuurlijk materiaal ademt sowieso vaak veel beter dan synthetisch.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:03

Heb een Br bont singel gehad. Het was blijft een gedoe. En de wol gaat er toch los van ook al gebruik je een speciaal wasmiddel voor de singel. Het is fijn voor de paarden als ze anders wonden krijgen maar het is een duur grapje omdat je de singels vaak moet vervangen omdat ze toch snel vies worden en wassen slecht kunnen verdragen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:05

De mattes singels hebben een losse hoes, dus je kunt alleen de hoes wassen en dan heb je niet de gespen in de wasmachine.
Ik heb de 2 hoezen zodat ik ze zo nodig af kan wisselen.
Ik vind de singels heel fijn als ze snel wondjes of drukplekken hebben. Ze zijn zacht en verdelen de druk goed.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:09

Mijn paard heeft snel singelwondjes en daarom destijds een singel met wol gehad. Echter, zodra het wol vies werd zorgde deze juist voor wondjes. Sindsdien de goedkoopste neopreen singel die er bestaat, en hij heeft nooit meer een wondje gehad :D