Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyChoice schreef:Hier ervaring met 3 Groninger paarden van jongs af aan tot uitgroeien. De laatste heb ik ingereden met een wintec. Die zijn makkelijk aanpasbaar door kopijzer wisselen en de vorm van de rug kan door middel van shims plaatsen gevolgd worden. Ik heb de mazzel dat ik er zelf genoeg kijk op heb om het telkens aan te passen. Ik heb bij alle m’n ruin en bij m’n oudste merrie gewacht tot ze uitgegroeid waren met het aanschaffen van dure maatzadels. Groningers zwaren nog tot hun 8e a 9e zeker uit. Mn jongste merrie heeft na een jaar wel een ander zadel gekregen. Maar dat is een Lauriche, en dat werkt wat anders dan een ‘normaal’ zadel. Deze kan wijder gemaakt worden, en dat is nu een keer gebeurd in 3 jaar tijd.
puppy1128 schreef:Is (semi) boomloos geen optie? Moet ook passen uiteraard. Maar als ik kijk naar mijn ghost, die heb ik op die van mij gehad met obesitas als gezond gewicht. En dat is wel een aardig verschil geweest.
En tegenwoordig heb je ook zadels die meer op 'gewone' zadels lijken.
DuoPenotti schreef:De gfs monarch cob is er wel in 18 inch.
Geen idee of die een andere pasvorm heeft dan de transition?
Ik denk van wel omdat mijn paard geen lange schouder heeft.
Maar dat zou je nog eens kunnen vragen.
Ik heb sinds een tijdje de monarch cob veelzijdig.
Ook een 17,5 inch.
Volgens de zadelpasser past dat.
Toch denk ik steeds had de 18 inch willen proberen maar was volgens haar niet nodig.
Ik vind het zadel zelf wel heel fijn.
Flevolander schreef:Vreemd advies om een Cob versie aan te raden bij een paard met een hoge en langdoorlopende schoft. Echter ken ik de zadels van GFS niet, dus uiteraard is het niet te beoordelen van achter een toetsenbord. Idd wat hier al geadviseerd wordt, nodig iemand uit met een ruim assortiment 2ehands. Ik zou als ik jou was, gezien je budget van de verwisselbare boom eventjes loslaten.. Vaak ontwikkelen jonge onbeleerde paarden nog zoveel dat een verwisselbare boom geen garantie geeft dat je zadel over een jaar nog past bij wijze van spreken. Dan liever iets wat binnen je budget past en een fijne eerste ervaring is voor je paard, dan perse een verwisselbare boom.