Op zoek naar passend zadel, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Op zoek naar passend zadel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 00:53

Hoi,

Ik ben opzoek naar een passend zadel om mijn Groninger paard in te rijden, er is afgelopen week een zadelpasser langs geweest maar ben er niet heel veel wijzer van geworden.

Ze heeft mij de GFS Transition Cob GP aangeraden, aangezien het zadel aanpasbaar moet zijn en veel ruimte moet hebben voor zijn lang doorlopende schoft en steil schouder. Daarbij is een verwisselbaar kopijzer ook fijn aangezien hij erg veel zal gaan veranderen. Waarschijnlijk zo veel dat hij over een jaar al uit een aanpasbaar zadel is gegroeid, zijn model zal erg veranderen door zijn bouw.

Het probleem met de GFS is dat er geen 18” van is en dat heb ik wel nodig, plus hij is nog wel wat prijzig voor een zadel wat je een jaar gebruikt en daarna verkoopt…

Ik zoek aanraders in veelzijdigheid en dressuur, 18 inch en dus passend bij de vorm van mijn paard nu, maximaal €1500 maar liever onder de €1000. Mag door deze prijs uiteraard ook tweedehands zijn.

Bedankt alvast!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 07:43

Is (semi) boomloos geen optie? Moet ook passen uiteraard. Maar als ik kijk naar mijn ghost, die heb ik op die van mij gehad met obesitas als gezond gewicht. En dat is wel een aardig verschil geweest. :=
En tegenwoordig heb je ook zadels die meer op 'gewone' zadels lijken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:12

Wij kunnen hier niet raden naar hoe je paard precies in elkaar zit, dus je gaat hier heel veel tips krijgen waar je in de praktijk geen bal aan gaat hebben. Zoek een zadelmaker met heel veel 2e hands en een jonge-paarden traject, dan blijf je binnen budget en hebt veel meer garantie op een passend zadel. Veel zadelmakers maken routes door het land, dan kun je aansluiten, maar wees desnoods bereid ervoor te reizen omdat niet iedereen zo ver noordelijk komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:15

De gfs monarch cob is er wel in 18 inch.
Geen idee of die een andere pasvorm heeft dan de transition?
Ik denk van wel omdat mijn paard geen lange schouder heeft.
Maar dat zou je nog eens kunnen vragen.

Ik heb sinds een tijdje de monarch cob veelzijdig.
Ook een 17,5 inch.
Volgens de zadelpasser past dat.
Toch denk ik steeds had de 18 inch willen proberen maar was volgens haar niet nodig.

Ik vind het zadel zelf wel heel fijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:17

Je kan ook een andere zadelpasser vragen die bijvoorbeeld boomloos heeft maar bij een echt hoge schoft is dat wellicht lastig.

Had de betreffende zadelmaker ook zadels van thorowgood?

Flevolander

Re: Op zoek naar passend zadel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:55

Vreemd advies om een Cob versie aan te raden bij een paard met een hoge en langdoorlopende schoft. Echter ken ik de zadels van GFS niet, dus uiteraard is het niet te beoordelen van achter een toetsenbord. Idd wat hier al geadviseerd wordt, nodig iemand uit met een ruim assortiment 2ehands. Ik zou als ik jou was, gezien je budget van de verwisselbare boom eventjes loslaten.. Vaak ontwikkelen jonge onbeleerde paarden nog zoveel dat een verwisselbare boom geen garantie geeft dat je zadel over een jaar nog past bij wijze van spreken. Dan liever iets wat binnen je budget past en een fijne eerste ervaring is voor je paard, dan perse een verwisselbare boom.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:19

Hier ervaring met 3 Groninger paarden van jongs af aan tot uitgroeien. De laatste heb ik ingereden met een wintec. Die zijn makkelijk aanpasbaar door kopijzer wisselen en de vorm van de rug kan door middel van shims plaatsen gevolgd worden. Ik heb de mazzel dat ik er zelf genoeg kijk op heb om het telkens aan te passen. Ik heb bij alle m’n ruin en bij m’n oudste merrie gewacht tot ze uitgegroeid waren met het aanschaffen van dure maatzadels. Groningers zwaren nog tot hun 8e a 9e zeker uit. Mn jongste merrie heeft na een jaar wel een ander zadel gekregen. Maar dat is een Lauriche, en dat werkt wat anders dan een ‘normaal’ zadel. Deze kan wijder gemaakt worden, en dat is nu een keer gebeurd in 3 jaar tijd.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:27

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 18:52

MyChoice schreef:
Hier ervaring met 3 Groninger paarden van jongs af aan tot uitgroeien. De laatste heb ik ingereden met een wintec. Die zijn makkelijk aanpasbaar door kopijzer wisselen en de vorm van de rug kan door middel van shims plaatsen gevolgd worden. Ik heb de mazzel dat ik er zelf genoeg kijk op heb om het telkens aan te passen. Ik heb bij alle m’n ruin en bij m’n oudste merrie gewacht tot ze uitgegroeid waren met het aanschaffen van dure maatzadels. Groningers zwaren nog tot hun 8e a 9e zeker uit. Mn jongste merrie heeft na een jaar wel een ander zadel gekregen. Maar dat is een Lauriche, en dat werkt wat anders dan een ‘normaal’ zadel. Deze kan wijder gemaakt worden, en dat is nu een keer gebeurd in 3 jaar tijd.

Helaas paste de wintec echt niet, hij heeft een hoog schoft en ook lang doorlopend schoft met een steil schouder en nog weinig bespiering. Dus dat maakt het erg lastig… Heb er al Kent&Masters op gehad, Wintec, Tekna, GFS dus, BR zadels een Stübben… en klopt ik weet dat ze lang doorgroeien, daarom wil ik ook niet een duur zadel nu.

Heb net van een stalgenoot nog een Anatomica octant mogen proberen, als die iets smaller was lag die (voor zover ik kon zien) best oke… maarja om nu allemaal verschillende zadelmakers te laten komen loopt ook op in de kosten haha.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 18:54

puppy1128 schreef:
Is (semi) boomloos geen optie? Moet ook passen uiteraard. Maar als ik kijk naar mijn ghost, die heb ik op die van mij gehad met obesitas als gezond gewicht. En dat is wel een aardig verschil geweest. :=
En tegenwoordig heb je ook zadels die meer op 'gewone' zadels lijken.

Deze zadelpasser verkocht ook semi boomloos van Edix, maar heb haar daar niet over gehoord. Ze zei ook “je hebt echt de jackpot qua lastig lijf voor een zadel” want dat wil je graag horen… haha :P

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 18:56

DuoPenotti schreef:
De gfs monarch cob is er wel in 18 inch.
Geen idee of die een andere pasvorm heeft dan de transition?
Ik denk van wel omdat mijn paard geen lange schouder heeft.
Maar dat zou je nog eens kunnen vragen.

Ik heb sinds een tijdje de monarch cob veelzijdig.
Ook een 17,5 inch.
Volgens de zadelpasser past dat.
Toch denk ik steeds had de 18 inch willen proberen maar was volgens haar niet nodig.

Ik vind het zadel zelf wel heel fijn.

Ja de monarch heeft als ik het goed zeg een rondere boomvorm en dat zou hem minder goed passen… maar Kent&Masters was dan weer te recht. Eigenlijk alleen het Transition model was goed

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 18:56

MarjanB schreef:
Je kan ook een andere zadelpasser vragen die bijvoorbeeld boomloos heeft maar bij een echt hoge schoft is dat wellicht lastig.

Had de betreffende zadelmaker ook zadels van thorowgood?

Dat niet, weet je een goede zadelpasser die thorowgood heeft in Noord-Nederland?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 18:58

Flevolander schreef:
Vreemd advies om een Cob versie aan te raden bij een paard met een hoge en langdoorlopende schoft. Echter ken ik de zadels van GFS niet, dus uiteraard is het niet te beoordelen van achter een toetsenbord. Idd wat hier al geadviseerd wordt, nodig iemand uit met een ruim assortiment 2ehands. Ik zou als ik jou was, gezien je budget van de verwisselbare boom eventjes loslaten.. Vaak ontwikkelen jonge onbeleerde paarden nog zoveel dat een verwisselbare boom geen garantie geeft dat je zadel over een jaar nog past bij wijze van spreken. Dan liever iets wat binnen je budget past en een fijne eerste ervaring is voor je paard, dan perse een verwisselbare boom.

Ja dat verwisselbaar kopijzer is niet een must hoor, maar wel erg handig als het lukt binnen budget aangezien je er dan waarschijnlijk nog net iets langer mee kan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:06

En zadels met een drop panel?

Ik weet dat kieffer dat heeft maar ook meer merken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:09

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:12

Wellicht aan je zadelmaker toch eens vragen hoe een Edix zou liggen. Zijn fijne zadels!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:31

Heb je naar de ideale Suzannah gekeken? Of msfc professional.(Zelfde zadel ander merk)
Zadel voor een hogere schoft met drop panel. Deze is waarschijnlijk makkelijk binnen jouw prijsklasse te vinden(en ook weer door te verkopen als deze niet meer past)

Waar ergens in Noord Nederland zoek je iemand? Ik zit in Drenthe heb zelf weinig zadels maar ken genoeg passers en merken hier. Stuur gerust een pb voor meer info of vragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:32

Kent and masters is zelfde als thorowgood. Dus denk dat dat je helaas niet zal helpen dan. Lastig!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:47

Dan zou ik gaan kijken voor zadelmakers die werken met treeclix. Dan een zadel aan laten meten dat 1 a 2 boommaten te wijd is zodat je de bespiering en het uitzwaren op kunt vangen.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:56

Treeclix kan ik zeker aanraden.
Ik heb evt een mooi Frank Baines 18 inch dressuurzadel te koop met een treeclix systeem. Makkelijk aan te passen door een zadelmaker.