We zijn stilaan mijn ruin onder het zadel aan het brengen (hier geboren, intussen 15 jaar, maar nooit ingereden omdat ik geen nood had aan een extra rijpaard toen mijn merrie nog leefde)
Nu had hij al een spierblessure de tweede keer dat hij onder het zadel was (waarschijnlijk toevalstreffer, iets dat hij in de wei opgelopen had maar verergerd was door het werk), maar misschien blijft hij gevoelig, dan wordt hij weer grasmaaier, en ook vind ik het best spannend om weer met een groen paard te rijden.
Vandaag was ik zijn vader aan het bekijken (ook mijn paard), die er nu de lente eraan komt weer super uitziet ondanks zijn 28, en hoewel hij weinig gereden werd, was het altijd een braveke, en we hebben een goede band, en sinds ik de smaak weer te pakken heb - ik volg sinds kort manegelessen om vertrouwen op te bouwen - zou ik graag nog af en toe wat rustig op hem rondhobbelen.
Mijn zadel is indertijd op beide paarden gepast, en past qua vorm, alleen is het een paar boommaten verschil (Thorowgood - hengst heeft rode boom, zijn zoon witte boom)
Nu wil ik niet continu van boom wisselen, en natuurlijk wil ik ook geen nieuw zadel aanschaffen voor een paard van 28. Bestaan er corrigerende zadeldekjes die zo'n verschil kunnen overbruggen?
Hannanas
Geplaatst: 20-03-25 22:32
Ieder paard verdient een passend zadel, en zulke verschillen gaan nooit opgevangen kunnen worden door een pad. Vergelijk het maar voor jezelf met te grote schoenen en ga daar met dikke sokken in sporten.
Ik snap je punt, al koop ik zelf mijn loopschoenen minstens een maat te groot en ga ik hardlopen met knuffelkousen .
Maar je snapt wel dat ik voor een vijftal stap-/drafritjes van max. een kwartier geen nieuw zadel ga aanschaffen, en telkens de boom wisselen is ook niet goed voor het zadel. En om zonder zadel te rijden ben ik niet flexibel genoeg vrees ik, het afstijgen gaat al beter maar is nog altijd stroef, ben bang dat ik er dan niet meer af raak.
Ik heb een prolite tripad met dikke en dunne inlages
Lindsey_99
Geplaatst: 20-03-25 22:50
En een tweedehands zadel kopen van hetzelfde type? Op Marktplaats zijn er diverse te koop. Ik zou dat dan nog liever doen dan rijden met een niet passend zadel.
prugelpiet
Geplaatst: 20-03-25 22:51
Ik heb een winderen pad met inlages. Kost wat, maar aankoop van de eeuw geweest. Paard loopt er echt fijn mee.
Hannanas
Geplaatst: 20-03-25 22:54
Er gaat geen enkele pad, ook de prolite niet, meerdere boommaten overbruggen. Je veranderd ook de hoek van de boom niet tov de vorm van je paard, dus met een opgevulde pad er onder blijf je de piekbelasting hebben daar waar het kopijzer contact maakt met je paard voordat het te wijd wegloopt. Hoogstends zou je kunnen kijken samen met een zadelpasser of een dik boomloos zadelpad met inlages iets kan zijn, maar dan zit je alsnog met het piek-contact wat de te grote boommaat maakt.
hwn
Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-25 22:56
Amber_anne schreef:
Ik heb een prolite tripad met dikke en dunne inlages
Ik heb een mailtje gestuurd naar de zadelpasser die hier kwam, zij verdelen Prolite, eens horen wat zij denkt. En met wat geluk kan dit ook getest worden.