Echt goede waterdichte vliegendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Echt goede waterdichte vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 09:01

Ik ben op zoek naar ervaringen van de waterdichte vliegendekens. Ik heb zelf de dekens van QHP en Masters geprobeerd, maar daar trekt toch vocht onder waardoor paard alsnog nat wordt -O-

Ik zie online veel verschillende dekens voorbij komen met ook veel verschillende prijzen en wil liever niet weer een deken kopen die achteraf niet blijkt te werken..

Ivm eczeem zoek ik een deken met buikflap en hals. Helemaal top zou zijn als er een vliegenmasker aan vast kan worden gemaakt (doormiddel van een klittebandje bijvoorbeeld) en dit allemaal in maatje 165.
Wie heeft de gouden tip? :D

Ik weet dat er liners bestaan voor onder eczeemdekens, deze heeft echter niet mijn voorkeur

MarlindeRooz

Re: Echt goede waterdichte vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:06

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 09:27

MarlindeRooz schreef:
Waarom moet hij waterdicht zijn? Het idee is toch dat ze luchtig en dun zijn en dan goed drogen?

Want als ze waterdicht zijn dan zijn ze automatisch ook veel warmer?

Als je het toch wil kom je op zoiets uit denk ik?

https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... nyEALw_wcB

Ben ik helemaal met je eens hoor! Hij heeft normaal ook gewoon een eczeemdeken/vliegendeken op, maar zoek dit voor de echt slechte dagen met veel en langdurige regenval. En voor de koudere periodes zoals nu. Een regendeken met hals is nu bijvoorbeeld al echt te warm voor hem, helemaal omdat ik niet in de gelegenheid ben om na elke regenbui zn deken te wisselen :D

Dank voor je linkje, deze ziet er wel heel fijn uit. Ik ga hem onthouden!

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:39

Ik ben heel tevreden met de Rambo summer en autumn serie. Ideale deken voor als het nog wat frisser is snachts maar overdag al warmer of als er veel regen valt op een wat warmere dag. Mijn paard heeft het onder een 0 g dan al snel te warm en onder deze blijft zijn rug echt droog.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:35

Ik gebruik de amigo 3-1 voor mijn pssm-er. Maar keer een uitstapje gemaakt naar een ander merk maar deze vind ik het fijnst. Maar dus niet voor eczeem maar om de bovenlijn koste wat kost droog te houden. Daar werkt hij top voor. Geen idee of hij voor jou zal voldoen als eczeemdeken

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:27

X2305 schreef:
Ik ben heel tevreden met de Rambo summer en autumn serie. Ideale deken voor als het nog wat frisser is snachts maar overdag al warmer of als er veel regen valt op een wat warmere dag. Mijn paard heeft het onder een 0 g dan al snel te warm en onder deze blijft zijn rug echt droog.

Ik heb ook de Rambo summer serie. Dit is een fijne deken voor regenachtige zomerdagen. De bovenkant is waterdicht en er kan een 100gram liner vastgemaakt worden op de rug.
Als je nog even kan wachten, zijn die Horseware dekens vaak in de sale aan het eind van het seizoen op Horseware.com

De regen/vliegendeken van Pagony raad ik overigens niet aan. Die had ik eerst geprobeerd, wat een flut kwaliteit voor die prijs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:48

Bucas heeft ook een waterdichte vliegendeken, maar dat is alleen het gedeelte wat op de rug ligt.
Deze is dat: https://www.dochorse.nl/bucas-vliegende ... -rain.html
Wel alleen op doen als het niet te warm is. Ik heb deze vorig jaar op gehad en met 20 graden en regelmatig een zonnetje tussen buien door leverde al een zwetend paard op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:54

Die dekens met waterdichte bovenkant zijn heel handig inderdaad. De zijkanten en voorkant zijn gewoon van dat gaasspul, en dus luchtig, maar je paard blijft wel droog eronder.

Tenzij je een erg rond (rondgeribd, obees of merrie met veulenbuik, al dan niet met veulen er in) paard hebt. Dan worden de flanken alsnog nat. Dat probleem had ik er mee met mijn pony. Niet dat ze er veel om leek te geven. Maar wel handig om te weten ivm je eigen verwachtingsmanagement als je een rond-is-ook-een-vorm model paard hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:58

Ik heb de Bucas vliegen/regen deken van iemand overgenomen om te proberen toen. Op zich een fijne deken, ook omdat er een fijne buikbeschermer bij zit. Maar ik vind hem wel snel te warm.

Dus in voorjaar/najaar gebruik ik hem wel, maar bij echt zomers weer laat ik ze gewoon met de vliegen/eczeemdekens natregenen.

Een goede regendeken kan wel ademen. Ik had een paar jaar terug de unicorn deken voor de lol gekocht en dat was gewoon een waardeloze deken, waar mn merrie snel onder stond te zweten. Dat heeft ze onder haar Amigo deken niet.
Ik wil nu een vliegenhals bestellen voor deze periode.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:09

Nika heeft ook hele fijne 1680denier vliegendekens met rug van waterdichte stof. Fijne pasvorm. Mijn paarden zijn ‘horseware’ paarden, Bucas past ze niet fijn.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:47

Ik heb vorig zomer de Lemieux Kudos Shower Pro aangeschaft voor mijn eczemer. Fijne deken inclusief hals en hoody zodat de voorpluk ook bedekt is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:52

Kun je niet gewoon een normale 0 gr regendeken nemen en dan een losse eczeemhalsdeken? Of een losse vliegenhals?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:58

Een goede eczeemdeken hoort van spul te zijn dat vlug droogt - juist zodat je 'm gewoon om kunt laten met regen.
Een vliegendeken is echt anders, heeft grotere openingen, daar prikken die kleine rotmugjes doorheen.
Een eczeemdeken met op regendagen een ongevoerde regendeken er bovenop, dat kan ook. Dan wordt alleen de hals nat, maar hoe erg is dat?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 21:40

Bedankt iedereen voor de reacties!

Een regendeken is helaas geen doen, die is voor mijn paard nu al veel te warm, laat staan in de zomer :D Ik woon helaas niet om de hoek bij mijn paard, dus ben ook niet in de gelegenheid om sochtends een regendeken op te doen, en die smiddags weer af te halen.
Ik weet dat een normale vliegendeken grotere gaatjes heeft, echter de gevoeligste plekken (manen en staart) zijn met deze waterdichte bovenkanten ook goed beschermt. En het is alleen voor de echt (koudere) regenachtige of dagen, niet voor permanent :)

De Bucas en de Lemieux zien er fijn uit, die ga ik eens wat uitgebreider bekijken!
De Rambo heeft helaas geen buikflap en de Amigo deken heeft van die lange ''flappen'' bij de benen. Bij mijn kleine pony wordt dat altijd een beetje een jurk :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:04

Klopt, IJslander + Amigo = jurkje :))

Als je niet regelmatig naar je paard kunt om dekens te wisselen dan zou ik ook voor een eczeemdeken gaan, zonder regentoestanden. In de herfst kun je die er altijd nog overheen doen, als het langdurig regent en er toch nog knutjes zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:31

Oh ik dacht voor nu. In de zomer is het toch niet nodig om een regendeken op te doen dan is het niet koud?
Ik heb 3eczemers gehad en nooit problemen in de zomer met regen.
En anders alleen een losse hals opdoen en evt de staartwortel insmeren op een hele regenachtige dag?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:03

Afgelopen zomer vond ik toch wel verre van warm eigenlijk. Het weer wordt steeds extremer, je kunt maar beter voorbereid zijn.

Jaren geleden vond ik de welsh van mijn stalgenoot bibberend op de wei na een bui. In augustus. Ik schrok mij dood. Kast van stalgenoot overhoop gehaald om wat warms voor 'm te zoeken en pony met hooi en fleecedeken onder overkapping gezet. Het is een echte buitenpony, en toch stond hij te bibberen en snielug te zijn. Sindsdien ga ik er nooit meer vanuit dat het in de zomer wel warm genoeg is. Dit was overigens een helemaal gezonde pony, ook geen eczeem. Als hij in een natte knuttendeken had gestaan had hij het nog veel kouder gehad.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:22

Mijn merrie heeft pssm dus die mag de bovenlijn niet nat krijgen en dus altijd een deken op. Maar in de afgelopen drie jaar heb ik meerdere malen de andere twee (ruin op leeftijd maar gezond en een draver van 12 rond en gezond) zien trillen als een rietje met een zere rug en een ingetrokken kont dat daarna dagen duurde om te herstellen. Ze zeggen allemaal dat ze er tegen kunnen maar ik heb drie jaar lang anders gezien. Geen idee wat er een paar jaar eerder zo veel anders was maar ik vond dit echt geen lekker gezicht..

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:28

Ik heb voor mijn Rambo eczeem deken een waterdichte liner die ik eronder kan doen. Zo is m’n eczeemdeken waterdicht!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:34

Inhakend op wat pluisje88 net schreef: Ik denk dan maar dat "er tegen kunnen" betekent dat ze er niet dood aan gaan. Wat een best wel absoluut minimum is. Zeker bij een rijpaard, waarvan je verwacht dat je zijn lichaam kunt gebruiken om er op te zitten en de (rug)spieren dus goed moeten kunnen functioneren, vind ik dat je ook goed voor die rug en die spieren moet zorgen. Ook als je paard genoeg ruwvoer en een schuilstal heeft om warm en droog te blijven.
Waarmee ik niet bedoel dat je elk paard in de zomer een regendeken moet geven. Maar gewoon ouderwets: kijk naar je paard. En TS is veel beter in de positie om dat te doen dan de rest van bokt. Dus als zij een waterdichte oplossing zoekt voor een eczemer in de zomer dan hebben we aan te nemen dat ze het beste wil voor haar paard. Het zal vast de meeste dagen goed gaan met alleen een eczeemdeken. Maar voor de dagen dat dat niet genoeg is zoekt TS wat anders. En dat is lovenswaardig. Mogelijk dat ze de uiteindelijke deken maar een paar dagen hoeft te gebruiken. Ik heb de 200 grams liner van mijn shet (jawel, ongeschoren shet met 200 gr liner) maar een paar dagen in d'r hele leven hoeven gebruiken. Maar op die dagen, toen het ineens richting de -20 ging met oostenwind, was ik bijna net zo dankbaar als zij dat ik 'm had liggen. Het is gewoon nogal stom om ineens in een weersituatie te zitten die een bepaalde deken vereist en dat je 'm dan niet kunt pakken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:56

Ik heb zowel de Bucas, Amigo als de Lemieux in gebruik gehad. De bucas viel mij tegen, snel niet meer waterdicht. De Amigo en Lemieux blijven wel goed waterdicht, Lemieux heeft mijn lichte voorkeur vanwege het model (normale deken, niet langer). Ik gebruik ze enkel vanwege een gevoelige rug (24/7 buiten met goede schuilstal).