Nieuw zadel blijft schuiven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baloe89

Nieuw zadel blijft schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 08:15

Ik heb een nieuw paard gekocht. Ik heb een erkende zadelpasser laten komen voor mijn zadels te bekijken. Deze gaf aan dat de zadels die ik had liggen niet pasten. We zijn dan nieuwe zadels gaan passen. Uiteindelijk een zadel gekocht dat toch heel wat boven mijn budget lag, maar omdat een goed passend zadel belangrijk is vond ik het oké. We hebben toen paar cirkels gedraafd en een galopje gedaan. We hebben toen met een trapeziumpadje gereden omdat de boom iets te breed was. Ik heb een pad met inlages gekregen om eronder te leggen. Ze moet ook niet meer terugkomen na x aantal rij-uren watik dacht dat altijd moest. Ondertussen heb ik nog 4 keer met het zadel gereden. Eerst schoof het zadel naar achter en opzij. Andere onderlegger, zadel schoof nog naar achter en opzij, wil met inlages gewassen, zadel schuift naar rechts. Gereden zonder wol, zadel schuift naar rechts. De laatste 2 keer begint hij ook echt te bokken onder het zadel en omdat het zadel schuift kan ik ook niet doorrijden. Ondertussen zit ik met mijn handen in het haar en weet ik niet wat te doen. Ik heb al enkel e keren met een heel oud zadel gereden en daar is hij heel flink onder.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:24

Klinkt als een totaal niet passend zadel. Ik zou de zadelpasser terug laten kopen, en beter passend zadel kopen en deze terug doen.
Enige wat ik niet helemaal begrijp, wat deed je besluiten een andere onderlegger te gebruiken dan die bij het zadel was gekocht? Dat lijkt me niet handig omdat hij juist met dir pad zou moeten passen?
Ik ben van mening dat een zadel zonder onderlegger hoort te passen maar dit zal zijn dat het paard nog in (spier)ontwikkeling is?

Edit: bokken klinkt als een extra signaal dat het paard zich echt niet oké voelt met het zadel
Laatst bijgewerkt door Dahlia85 op 03-03-25 08:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Sentir

Re: Nieuw zadel blijft schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:36

Klinkt idd dat het zadel niet past als hij blijft schuiven. En als je paard begint te bokken.

Ik zou zo snel mogenlijk de zadelpasser terug contacteren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:40

Dat zadel past niet.

Verder is elke zadelpasser 'erkend', het is geen beschermd beroep, net als osteopaat. Dus je hebt iemand die zadels verkoopt laten komen. Wel flink balen.

Je hebt echter wel garantie op een zadel, en ook als het niet past heb je zeker rechten om het terug te brengen waarbij de verkoper eerst de kans moet krijgen om te zorgen dat het past.
Dus ga zeker terug. En mocht het allemaal echt niet lukken zet er je rechtsbijstandsverzekering op.

Verder ben ik wel benieuwd naar foto's, misschien (lang niet altijd hoor) kun je vanaf foto's zien wat er niet klopt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:48

Dit klinkt werkelijk aan alle kanten als géén goede zadelpasser. Als de boom te breed is en er een correctiepad onder moet, dan past het toch niet? Je start toch niet met een niet-passend zadel? Die pads zijn bedoeld om tijdelijke veranderingen van de bespiering van je paard op te vangen, niet om de klant een duur zadel te verkopen dat niet past.

En natuurlijk moet de zadelpasser na een aantal rij-uren terugkomen, zo'n zadel verandert na het inrijden. Past het nog steeds goed, moet het bijgevuld, dat soort dingen. Dit zadel schuift dan ook nog eens alle kanten op, daar past toch helemaal niets aan?

Hoop dat je een oplossing vindt, en wat Germie zegt, als je geen gehoor krijgt, schakel dan juridische hulp in. Dit soort zadelpassers mogen echt niet wegkomen met dat soort praktijken.

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 09:57

Dahlia85 schreef:
Klinkt als een totaal niet passend zadel. Ik zou de zadelpasser terug laten kopen, en beter passend zadel kopen en deze terug doen.
Enige wat ik niet helemaal begrijp, wat deed je besluiten een andere onderlegger te gebruiken dan die bij het zadel was gekocht? Dat lijkt me niet handig omdat hij juist met dir pad zou moeten passen?
Ik ben van mening dat een zadel zonder onderlegger hoort te passen maar dit zal zijn dat het paard nog in (spier)ontwikkeling is?

Edit: bokken klinkt als een extra signaal dat het paard zich echt niet oké voelt met het zadel

Ik had tijdens het zadelpasser een onderlegger van LeMieux, een glanzende, gebruikt. De zadelpasser zei na de eerste keer dat ik het gemeld heb dat het door de onderlegger kwam, dus nu heb ik een suède onderlegger gebruikt. Dan schoof het nog en toen zei ze dat ik de schapenwollen pad moest wassen. Dat heb ik ook gedaan. De zadelmaker zei dat pre's fel uitzetten op het gras dus ze hem daarom niet smaller wilt maken op de pers, maar als het echt nodig is ze dit natuurlijk wel doet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:01

Heb je foto’s/ filmpjes? Dat klinkt idd als een niet passend zadel

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 10:06

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:09

Heb je ook een foto van de zijkant? Want nu kun je niet zien of het zadel in balans ligt of niet. In feite moet een zadel met een simpel dekje (dus eigenlijk zonder dekje) gewoon passen.
Onderleggers e.d. zouden niet nodig zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:12

Een foto van het zadel op je paard zonder dekje van opzij, van voren en van achter gefotografeerd. Maar zo te lezen klinkt het als helemaal niet passend op je paard :n

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:31

Oké de beredenering kan ik nog enigszins volgen maar je hebt haar aanwijzingen opgevolgd en het resultaat is niet naar wens. Dan zou ik ervoor kiezen haar terug te laten komen en een ander zadel te kiezen. Als ze niks passends heeft zou ik haar het.zadel laten terugnemen. Je betaald flink geld en wil dan ook tevreden zijn. Als ze niks geschikts heeft zou ik een ander laten komen
Misschien heeft ze zadels waarvan de boom aanpasbaar is zodat bij verandering je niet meteen weer een ander zadel moet

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:13

Wat ik niet helemaal snap in de advisering hier is het volgende. Als je weet dat een paard nog behoorlijk kan veranderen plus de klant heeft een bepaald budget, waarom raad je dan een duurder (nog) niet passend zadel aan? Voor mij zou een logische redenering zijn dat je zoekt naar een op dat moment passend zadel (ruim) binnen budget, mits het budget realistisch is, met daarbij de kanttekening dat het paard mogelijk op korte termijn een ander zadel nodig heeft. Indien het paard een dusdanig specifieke bouw heeft dat het lastig wordt, dan geef je toch een aantal opties met prijsplaatje en laat je iemand daar zelf de afweging in maken?

Ik krijg met dit soort topics vaak het idee dat zadelpassers gewoon hun mening of visie doorduwen zonder dat de klant de tijd krijgt om een eigen afweging te maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:14

Het is duidelijk dat dit zadel niet past. Doe het terug. Daarbij is rijden met een schuivend zadel ook nog gevaarlijk- zo ben ik doordat het zadel zijwaarts ging schuiven van mijn paard afgevallen waarbij ik mijn knie brak en in het ziekenhuis belandde voor een operatie!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:43

anjali schreef:
Het is duidelijk dat dit zadel niet past. Doe het terug. Daarbij is rijden met een schuivend zadel ook nog gevaarlijk- zo ben ik doordat het zadel zijwaarts ging schuiven van mijn paard afgevallen waarbij ik mijn knie brak en in het ziekenhuis belandde voor een operatie!

Inderdaad, en ook slecht voor de rug van het paard, als het naar 1 kant schuift, links/rechts of achter/voor betekend ook dat op een andere plek er meer druk komt waar het niet hoort te zitten.

Ik zou ook de zadelpasser terug laten komen @ts.
Tijdelijk iets opvullen met een pad qua bespiering omdat een paard bv nog wat scheef of onbespierd is, en je de verwachting hebt dat dit snel bij gaat komen. Of dat je een zadel niet scheef gaat vullen begrijp ik. Maar dan moet het dus met de pad perfect liggen.
En die kan je dan weer er onder uit halen als er spieren bij komen of het paard rechter wordt. Of zo laten als het paard niet veranderd.
Maar dan moet het dus met de pad passen en niet schuiven. In jouw verhaal klinkt het als een te groot/wijd zadel voor je paard, zelfs met de pad er bij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:51

Eens met bovenstaande. Gelijk contact opnemen met zadelpasser. Het zadel moet nu, zonder inlages en dekjes goed op het paard passen. Je kunt geen zadel aanpassen op de groei. Het is namelijk nooit op voorhand te zeggen hoe een paard zich ontwikkeld. En dat kan enorm verschillen, of een paard voornamelijk in de hoogte gaat, dikker/dunner wordt, meer/minder/andere bespiering ontwikkeld of een combinatie van dit alles.

Een zadel moet nu goed passen, aanpassen doet men pas later als dit nodig is. Als het echt een erkend zadelpasser betreft en jullie komen er samen niet uit, dan zal het geen probleem zijn om ook iemand langs te laten komen voor een seconde opinion. Het feit dat je paard al in protest komt is een duidelijk signaal dat dit zadel niet bij het paard past en een beetje zadelpasser zal dit gelijk beamen en het zadel opnieuw beoordelen. In elk geval zo snel mogelijk aan de bel trekken. Als het zadel niet goed aanpasbaar is op jouw paard, dan is het niet geschikt en zal de verkoper het zadel moeten ruilen of terugnemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:03

Het is geen boomloos zadel waar je perse met een pad moet rijden?
Zo niet dan is het maf dat je een zadel op moet gaan vullen met een pad.
Dan past het gewoon niet.
Schandalig van zo'n passer.
Zou zeker weer contact opzoeken. Succes. Want nadeel is dat je bij zulke lui niet altijd je gelijk krijgt