Mijn zadelpasser doet volgens mij nacontrole na ik dacht 20 rij-uren. Afhankelijk van hoeveel je rijdt kan dat dus verschillen, maar een half jaar is inderdaad vrij lang.
Je zadel is waarschijnlijk wel degelijk te wijd:
Citaat:
Kiept voorover en knijpt op de schouders.
Een zadel dan voorover kiept, is doorgaans te wijd en door het kiepen, gaat deze ook knijpen op de schouders.
Het wijdere zadel van je stalgenoot klinkt wel als een interessant probleem. Klinkt bijna alsof het kopijzer 'uitrekt'.
Citaat:
Het lijkt me alleen heel gek dat de veranderingen zodanig zijn dat een zadel binnen enkele weken meteen zo slecht ligt dat je maandelijks de zadelmaker moet laten komen
Dit is dus niet zo gek bij een paard dat in training komt en dus qua bespiering hard kan gaan veranderen.
Ik zou in zo'n geval dus niet direct voor een (duur) nieuw aangemeten zadel gaan, maar voor een goede tweedehands keus met een pad met inlages. Wanneer de bespiering veranderd, kan je dan de inlages aanpassen zodat je niet elke keer de vulling hoeft aan te laten passen. Wanneer het paard een beetje is gestabiliseerd, zou ik pas een zadel laten aanmeten. Ook omdat het nog wel eens kan gebeuren dat een paard bijvoorbeeld door ontwikkeling van buikspieren een minder holle rug krijg. Met een beetje pech past dan de boom niet meer bij je paard en moet je een volledig ander zadel kopen.
Maar ik zou misschien eens een second opinion vragen over de aangemeten zadels.