Niet passende zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Niet passende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 19:47

Twee dilemma's:

1. In oktober heb ik een erkende zadelmaker laten komen om een zadel uit te zoeken en te passen op mijn paard. Het is een nieuwe Kent & Masters VZH 17,5 inch geworden. Afspraak gemaakt dat we na een half jaar weer zouden kijken hoe het zadel ligt.

Mijn paard is een 13 jarige merrie die sinds oktober weer onder het zadel is en doorgereden wordt. Dus toenemende bespiering. Sinds half november merkte ik dat ze haar rug wat opbolde na het opstappen, maar ze liet dat na 2 rondjes stappen weer los. Half december kwam er direct een ongelofelijke rodeo sessie uit waarbij ik een flinke smakker heb gemaakt. Door mijn blessure daardoor heeft mijn paard een maand stilgestaan en is in januari de zadelmaker geweest. Conclusie: zadel lag niet meer goed want paard is gegroeid in de bespiering. Heel begrijpelijk. Wijder kopijzer erin en een klein beetje bijvullen. We zijn nu een maand verder, paard staat in training en wederom ligt mijn zadel weer helemaal verkeerd en bolt mijn paard haar rug weer. Kiept voorover en knijpt op de schouders.

2. Dezelfde zadelmaker heeft een nieuwe Thorowgood VZH verkocht aan mijn stalgenoot in december.

Dit zadel is tegelijk met de mijne nagekeken in januari omdat ook deze binnen een maand niet meer goed lag. Kiept voorover en knijpt op de schouders. Kopijzer was te wijd, deze is aangepast naar een smallere. Echter is binnen 3 weken weer hetzelfde probleem ontstaan.

We hebben de zadelmaker benaderd, deze komt langs na de vakantie. In de tussentijd gebruiken we beiden onze zadels niet meer.

In mijn geval ben ik er eigenlijk al helemaal klaar mee. Ik wil dat mijn zadel teruggenomen wordt voor de aanschafprijs, mijn stalgenoot weet nog niet helemaal wat ze wil.

Weet iemand wat onze rechten zijn? De zadels zijn beiden nagenoeg nieuw en geven in mijn beleving veel te snel problemen.

Duhelo

Re: Niet passende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:08

ik weet niet of je veel rechten hebt eigenlijk. De zadelmaker dient wel een garantie te geven, maar dit is dan eerder op fouten in het zadel, rechtheid etc.

De zadelmaker kan er weinig aan doen dat je paard verandert, en een paard dat niet in training stond kan na 3-4 weken wel dusdanig veranderen (zeker in het begin) dat het niet meer past. Dus twee keer moeten aanpassen is op zich niet zo raar, en zal zeker in het eerste jaar nog voorkomen, daarna gok ik dat het moet stabiliseren ...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:57

Bij mijn weten heeft Kent & Masters een wolvulling. Daarbij is het normaal om na aantal weken het zadel na te checken en de vulling aan te passen indien nodig. Dat is meestal het geval want wol gaat zich ‘zetten’ naar de vorm van jouw paard. Meestal is dat service bij de aanschaf van een nieuw zadel.
Een half jaar rijden met een nieuw zadel met wolvulling is m.i. vrij lang zonder controle.
Wel is het normaal om ongeveer elk half jaar je zadel te laten checken omdat paarden met de seizoenen en door training in hun conditie veranderen Maar dat is dus als jouw zadel gewoon goed ligt en geen problemen geeft.
Jouw zadel terugnemen voor de aanschafprijs zal de zadelmaker vermoedelijk niet doen. Het lag goed toen het werd geleverd en je hebt er in de tussentijd mee gereden. Het is dus gebruikt.
En Duhelo geeft het ook al aan: paarden veranderen en soms heel snel. Op een gegeven moment is daar een redelijke balans is waardoor je dus alleen die checks tussendoor nodig hebt.
Overigens ga je er vanuit dat de bokpartij gevolg is van het zadel, maar hoe weet je dat zo zeker?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:18

Ik vind het ook niet handig om bij een paard dat net weer in training staat, een zadel aan te meten. Je weet dat ze dan enorm gaan veranderen. En ja, dan het nodig zijn om na een maand of 2 (of bij een paard dat erg gevoelig is, mogelijk eerder) alweer het zadel aan te laten passen. Dat is dus niet zo raar.

Ik vind het wel bijzonder dat je zadel daarna te wijd is geworden. Os je paard ook veel gewicht kwijt geraakt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:09

Veel paarden vallen nu af, nu het einde van de winter nadert en ze gaan verharen. Dus afvallen vind ik niet heel raar nu.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:07

Als zadelverkoper zou je denken dat het je bij je eigen paarden niet gebeurt, maar bij mijn beide paarden is momenteel hun zadel te breed. Omdat ik toevallig getest hooi heb gekocht, weet ik dat mijn ruwvoer dit keer laag in eiwit is, dus dat verklaart hier de terugval in bovenlijn. Paarden veranderen gedurende het jaar zeker: training, ruwvoerkwaliteit, weidegang, stalmanagement, ga zo maar door. Je kunt 2 dingen doen: of heel veel de zadelmaker laten komen, of, zoals ik, een plan B hebben, dus andere zadels voor de magere tijden. Het is helaas niet anders bij een levend wezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:38

Wat de andere hierboven al zeggen ga ik in mee :j

Niet leuk natuurlijk, maar paarden kunnen behoorlijk wat veranderen in soms maar een paar weken tijd.
Van zomer naar winter (en andersom).
Van dik naar dun (en andersom).
Van weinig tot goed bespierd (en andersom).

Als voorbeeld: ik ben de Nederlands importeur van de boomloze / flexibele Barefoot zadels en die geven veel groeiruimte. Deze zadels werken met een pommel, beetje vergelijkbaar met een verwisselbaar kopijzer. Deze kan je aanpassen naar een breder of smaller schoftgebied. (Het zadel is verder flexibel en past zich zelf aan de ronding van de rug / schoudergebied aan).

Het is absoluut niet uniek wanneer een nog weinig getraind paard vandaag een pommel maat M nodig heeft.
En dan van het voorjaar beter in een L past en tegen de zomer al wéér een maatje groter nodig heeft.

Of inderdaad juist andersom, dat het een "goed gevuld" dier betreft met een lading spek rond de schoft waar een X(X)L pommel het beste op past. Die na een aantal weken lekker zweten en vetjes verbranden dan naar een smaller pommeltje over kan. Zo snel kan het gaan.....

Helaas is dat gewoon iets dat heel lastig is, die veranderende ruggen. Dat is natuurlijk ook waarom je steeds meer flexibele zadelsystemen ziet :)

En ja je kan ook te maken hebben met een maar matig aangemeten zadel. Dat risico loop je ook nog.
Zadel terugnemen voor de aanschafprijs is niet realistisch vrees ik, want het zadel is immers gebruikt.

Ik hoop dat je er op een fijne manier uit kan komen met de zadelmaker / passer, het is een vervelend probleem :(:)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:36

Dank voor jullie toelichtingen en uitleg.

Ik zie dat ik in mijn eerste bericht vergeten ben om nog extra info te geven.

Uiteraard begrijp ik in het geval van mijn paard dat ze groeit en dat dit aanpassingen aan het zadel met zich meebrengt, dat geef ik ook aan in mijn beginpost. Ik wil daar niet onredelijk in zijn. Het lijkt me alleen heel gek dat de veranderingen zodanig zijn dat een zadel binnen enkele weken meteen zo slecht ligt dat je maandelijks de zadelmaker moet laten komen.

Wat ik vooral gek vind is dat het 2 verschillende merken zadels betreft die op 2 compleet verschillende paarden liggen en door dezelfde zadelmaker zijn aangemeten, maar exact dezelfde problemen geven.

Het paard van mijn stalgenoot is niet veranderd in training en toch blijft het zadel om de zoveel weken voorover kieperen.

@BrankaZ, ik weet zeker dat het door mijn zadel komt omdat na het aanpassen het euvel van het opbollen weg was, aan de meting van de zadelmaker te zien was dat er behoorlijke groei was en je kon voelen dat het zadel kneep als je je hand tussen paard en zadel stak vanaf de schouder. Sinds een week deed ze het weer, zadel zelf gecontroleerd, wat dus weer knudde ligt en heb ik er een ander zadel op gelegd. Het probleem van de bolle rug was meteen weg. Mijn zadel heeft inderdaad wolvulling, goed om te weten dat het zich sneller vormt dan in de eerste instantie aangegeven is, ik ga dat goed in de gaten houden.

@Bowo, mijn zadel is daarna niet te wijd geworden, gelukkig. Anders werd het helemaal een gek verhaal. Dat is de Thorowgood van mijn stalgenoot. Haar zadel lag goed bij aanschaf, 3 weken later bleek het te wijd en is dus aangepast naar een smaller kopijzer. Nu loopt ze weer tegen hetzelfde probleem aan. Je opmerking over het aanmeten van een zadel voor een paard dat net weer in training staat begrijp ik niet helemaal. Ik had natuurlijk een zadel nodig en dat zal toch passend op haar rug moeten liggen.

@pmarena, ik ga er ook vanuit dat we er op een goede manier uitkomen met de zadelmaker. Ik hou deze bewust zo anoniem mogelijk omdat deze goed aangeschreven staat en i.v.m. de vakantie nog niet daadwerkelijk de kans heeft gehad om ons te kunnen helpen en een oplossing te vinden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:46

Mijn zadelpasser doet volgens mij nacontrole na ik dacht 20 rij-uren. Afhankelijk van hoeveel je rijdt kan dat dus verschillen, maar een half jaar is inderdaad vrij lang.

Je zadel is waarschijnlijk wel degelijk te wijd:
Citaat:
Kiept voorover en knijpt op de schouders.

Een zadel dan voorover kiept, is doorgaans te wijd en door het kiepen, gaat deze ook knijpen op de schouders.

Het wijdere zadel van je stalgenoot klinkt wel als een interessant probleem. Klinkt bijna alsof het kopijzer 'uitrekt'.

Citaat:
Het lijkt me alleen heel gek dat de veranderingen zodanig zijn dat een zadel binnen enkele weken meteen zo slecht ligt dat je maandelijks de zadelmaker moet laten komen

Dit is dus niet zo gek bij een paard dat in training komt en dus qua bespiering hard kan gaan veranderen.

Ik zou in zo'n geval dus niet direct voor een (duur) nieuw aangemeten zadel gaan, maar voor een goede tweedehands keus met een pad met inlages. Wanneer de bespiering veranderd, kan je dan de inlages aanpassen zodat je niet elke keer de vulling hoeft aan te laten passen. Wanneer het paard een beetje is gestabiliseerd, zou ik pas een zadel laten aanmeten. Ook omdat het nog wel eens kan gebeuren dat een paard bijvoorbeeld door ontwikkeling van buikspieren een minder holle rug krijg. Met een beetje pech past dan de boom niet meer bij je paard en moet je een volledig ander zadel kopen.

Maar ik zou misschien eens een second opinion vragen over de aangemeten zadels.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:08

Waarom zou je niet voor een nieuw zadel gaan? Buiten dat ik een Kent & Masters geen bijzonder duur zadel vind, is het vrij goed aanpasbaar. Zowel het kopijzer als de vulling. Dus als de boom bij de bouw van het paard past kan je juist met dat zadel een heel eind komen. Het enige is dat je wel uit moet gaan van een paard dat verandert door de training en een zadelmaker daardoor de eerste periode wat vaker langs zal moeten komen om het zadel weer netjes passend te maken.