Barefoot Physio Pad schuurt - tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Barefoot Physio Pad schuurt - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 12:42

Onder mijn Barefoot Arizona westernzadel heb ik een Physio Pad liggen. Zo eentje: https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... o-pad?c=72

Nu schuurt het onderste deel van het pad de haren op de rug van mijn paard, ook bij korte ritjes. Ik vermoed omdat de pad wat ouder is, en de 'mesh' aan de onderzijde niet zo zacht meer is.

Hebben jullie tips voor een slimme oplossing? De pad is verder helemaal gaaf, maar zo vind ik hem niet bruikbaar (nu alleen een keertje heel kort gereden en de gebroken haren op de rug geconstateerd).

Iets eronder?

Of is deze pad afgeschreven?

Tips voor andere pads voor dit zadel waar je fijne ervaringen mee hebt? (Ik ben geen hele lichte ruiter, en wil goede rugbescherming voor mijn paard).

Wie heeft dit ook ervaren?

boedjang

Re: Barefoot Physio Pad schuurt - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 00:16

Het is wellicht ook zweet wat zorgt voor de harde plekken? Kun je de pad niet helemaal uitborsten van onder?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 07:45

Ligt het zadel verder wel goed? Schuif het niet te veel tijdens het rijden?
Hoe voelt de pad aan? Glad of plakkerig? Misschien eens proberen te wassen met wat zachte zeep als dat het probleem is?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:30

Nu met het verharen krijgen veel paarden schuurplekken.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 11:56

Ik vond later een ander topic hier met anderen die dezelfde ervaringen hebben met de mesh. Ik zie ook dat de huidige versie van dit pad wol heeft aan de achterzijde, precies waar dit model schuurt. Ik neem aan dat meer mensen dit probleem hebben ervaren en het pad is aangepast.

Ik heb nu een andere besteld (Grandeur pad met inlages)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:09

Ik heb de pad van mij arizona al vrij snel ingeruild voor een western pad met inlages. Ik vond het spul ook niet heel fijn inderdaad, al had ik nooit echt afgebroken haren erdoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 13:47

Oei dan had je nog wel een héle oude Physio pad want het is echt een behoorlijke tijd dat ze dat stukje schaap aan de achterkant hebben.

Ik ben zelf geen fan van Sympanova pads onder zadels, het blijft toch een materiaal dat sneller irritatie kan geven op de vacht / huid. Maar er zijn toch best wat mensen die er bij zweren. Vooral vanwege de anti-slip werking.

Zelf raad ik altijd gewoon de standaard pad aan, dat is imo voor 95% van de paarden de betere optie :o

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 19:18

pmarena schreef:
Oei dan had je nog wel een héle oude Physio pad want het is echt een behoorlijke tijd dat ze dat stukje schaap aan de achterkant hebben.

Klopt! Alles heeft 8 jaar op zolder gehangen na de dood van mijn vorige paard.

Ik twijfel nu alleen uberhaupt aan de Arizona. Mijn rug en bekken zijn er minder blij mee dan 8 jaar geleden, en ik zit wel erg ver van mijn paard. @pmarena, wat is volgens jou het Barefootzadel dat het meest close contact is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:55

Ah ja dan glijden de jaren wel voorbij natuurlijk, zo op zolder....

Poeh, lastige vraag. Je hebt niet toevallig een foto-te-paard voor wat beeld bij je probleem...?
Want erg ver van je paard kan ik niet helemaal rijmen met een (neem ik aan) goed ingereden (oudere?) Arizona eigenlijk?

Kan het zijn dat je nu meer op de cantle zit waardoor dat materiaal er tussen komt....?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 14:45

Helpen deze? Hij staat er een beetje bedenkzaam bij :) Na een half uurtje rijden had hij geen zichtbare schuurplekken oid.

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:04

En het voelt nu als een dikker / hoger pakketje dan voorheen....?

Is dit paard heel anders van bouw?
Is de pad anders / dikker gevuld...?

Sowieso is een Physio pad wat lomper dan een gewone pad die uit 1 deel bestaat (met daarin de inlages).

Het meest voor de hand liggende, als zadel + pad + bouw paard vergelijkbaar zijn, dan is het denk ik toch dat je zelf wat veranderd bent...? Waardoor je nu dus bvb. wat meer op de cantle zit en je dat onder je voelt....?

Wat mensen het meest close-contact vinden dat verschilt van persoon tot persoon.

De 1 zal een zo simpel / minimaal / dun mogelijk zadel het meest close-contact vinden.
Dan kom je binnen Barefoot al snel uit op wat je hebt: een Arizona basis. (Arizona / Lazy Mountain / Happy Valley).

Andere mensen beschouwen zadels met een smallere zitting / twist juist weer als meer close-contact, omdat ze dat smallere zitten prettig voor de heupen vinden en hun benen door het minder wijd vanuit de heupen naar beneden vallen, beter aan kunnen leggen dus voelen ze meer paard tegen hun been.
Maar met een smaller zittend zadel, zit je in principe wel meestal wat hoger dus wat verder bij je paard vandaan. Bij Barefoot zijn de PRO modellen de smaller zittende modellen.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 12:34

Dank voor het meedenken! Mijn vorige paard was een ronde fries van vergelijkbare grootte - in mijn herinnering behoorlijk vergelijkbaar met deze. Ik zal zeker veranderd zijn, dat zou ik niet gek vinden. Pad etc zijn allemaal hetzelfde.

Jij vindt dit er dus niet heel gek uitzien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:40

Ik vind wel dat de achterkant van het zadel erg ver boven de rug ligt.

Maar paard dat met hoofd naar beneden gaat zorgt ervoor dat zadel wat raar gaat liggen (vooral zonder ruiter er op) dus dat vertekent en ik weet natuurlijk niet wat er precies onder het zadel ligt van inlages / dikte van de pad. En of de pommel goed past als je die los rond de schoft legt :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:08

Ja precies. Ik ga in elk geval een zadelpasconsult doen binnenkort. Even echt goed naar ales kijken.

Er ligt op de foto een (oude) physiopad onder van Grandeur. Ik heb twee pommels en ben daar idd ook mee aan het experimenteren.