Veiligheidsstijgbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ronelly

Veiligheidsstijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:51

Hallo allemaal, ik ben me aan het oriënteren op nieuwe veiligheidsbeugels maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik het even niet meer weet. Vandaag is een stalgenoot met mn paardje naar buiten geweest, helaas brak het metaal van een veiligheidsbeugel (zo eentje met elastiek) waardoor ze is gevallen. Gelukkig geen schade behalve een deuk in de cap, maar de schrik zit er wel in. Een beugel met elastiek komt er dus niet meer, maar wat dan wel? Ik ben een recreatieve ruiter, vooral langs het strand en door het bos. De beugel moet dus wel tegen een stootje kunnen. Ik heb nog wel ijslandse beugels liggen, maar geen idee of die echt veilig zijn. Hebben jullie nog tips?

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:35

Ik heb stijbeugels van Safe Riding. Ontzettend prijzig wel, maar soms is er wel korting op. Ik heb ze jaren geleden met flink wat korting gekocht en ze bevallen goed!

Op de onderstaande foto zijn ze wel een beetje te zien
Afbeelding

PreHungaro

Re: Veiligheidsstijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:48

Ik volg ook. Benieuwd wat de ervaringen zijn.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:57

Ik heb voor mijn springzadel de innova olympia. Vind het prettig dat ze van onder naar boven openen. Veel beugels klappen van boven naar beneden open, dat voelt niet logisch.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:14

Ik heb de Vector Balance veiligheidsbeugels van LeMieux. Hele fijne beugels! :j

Afbeelding

Afbeelding

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:02

Easyrides met korf! Kunnen ook aan gewone beugelriemen. Rijden heerlijk, breed en zacht.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:12

Ik heb nu de Acavallo Veiligheidsbeugels Arena Aluplus 2.0 besteld.
Heel benieuwd hoe deze bevallen!

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:17

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:22

keeyzie schreef:
Ik heb nu de Acavallo Veiligheidsbeugels Arena Aluplus 2.0 besteld.
Heel benieuwd hoe deze bevallen!

[ Afbeelding ]

Ik ben er enorm blij mee. Hoewel ik niet helemaal zeker meer weet welk type en nummer ik heb :') maar fijner als de andere en de kant waarnaar die openklappen vond ik fijner als de br bijvoorbeeld. Ik kon ze gelukkig allemaal in het echt bekijken en voelen voordat ik bestelde.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:34

Ja ik heb ze in de winkel ook in mijn handen gehad heb ook nog even getwijfeld over de innova-riding.
Maar dat open stuk heeft me uiteindelijk tegen gehouden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:42

Gisteren de beugels gelijk uitgetest, ze bevallen goed!
Hiervoor altijd de BR Aerotech gehad maar daar zat geen veiligheidssysteem op.
Heel blij met de aanschaf en het brede voetbed is vergelijkbaar met die van BR.

Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer terug ;-)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:18

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:34

Ik denk je je bij berichten wel altijd af moet vragen met welk schoeisel.mensen rijden en of ze regelmatig het openklap mechaniek controleren.. door zand en alles kan dat stroever gaan en zal je wel regelmatig de boel moeten controleren. Ook met bijvoorbeeld te brede schoenen kan invloed hebben.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:16

Eens hoor, maar als je dat tweede topic doorleest, zie je verschillende incidenten met verschillende soorten schoeisel, niet alleen brede stampers of zo.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:28

Dorien66 schreef:
Eens hoor, maar als je dat tweede topic doorleest, zie je verschillende incidenten met verschillende soorten schoeisel, niet alleen brede stampers of zo.

Klopt maar ook manieren van afstijgen zoals het niet hoort :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:53

Hier op stal en in mijn omgeving hebben toch wel stuk of 20 mensen ze, denk ik. Ook die meerdere paarden per dag rijden of op hun werk met paarden ze ook hebben. Allemaal al jaren en allemaal nog nooit een probleem ermee gehad. Ik blijf ze dus gewoon gebruiken en zou ze rustig opnieuw kopen. Het blijven hangen heb ik bij allerlei merken gehoord. Zo'n soort beugel voorkomt de meest voorkomende variant, maar niet alles.
Ik stap nooit met ander schoeisel op als mijn rijlaarzen en maak als beugels regelmatig schoon en controleer dan meteen of ze nog correct werken. Dus ik heb er juist alle vertrouwen in.

Als er wel wat gebeurd waarbij de mensen denken dat het echt aan de beugel ligt, moeten ze contact opnemen met leverancier. In een aantal gevallen zal het toch ook gebruikersfout zijn, maar dat willen de meeste mensennniet toegeven. Als er wel een productiefout is moet dat gemeld worden zodat er naar gekeken kan worden. Er zijn ook verschillende modellen van de acavallo beugels en daarvan ook alweer verschillende versies, dat kan ook nog verschil hebben. Er komt geen 2.0 zonder aanpassing, kan best dat een slechte ervaring van iemand opgelost is met de 2.0, daarvoor moet je niet een heel merk afschrijven die ook nog model b en c hebben. Al helemaal niet zonder ze zelf in handen gehad te hebben, vind ik.

Maar zoals ik al geschreven heb een keer, mijn voetbed en dat van vriendinnen met dezelfde is juist totaal niet scherp. Er zijn merken met veel scherpere voetbedden. En ook merken die net andersom opengaan waar ik niet het vertrouwen in had, omdat je dan voet weer omhoog zou moeten doen om eruit te komen, omdat ze juist het scharnier aan de onderkant hebben. Maar zo moet ieder voor zich kijken.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:14

Ik heb de acavallo beugels zoals hier al meerdere keren is langsgekomen. Zowel de arena alupro als de aluplus. Ik val er bijna wekelijks af :+ maar nooit problemen gehad dat het niet openklapt of dat ik blijf hangen. Ik heb ze nu zeker al 3 jaar en echt super tevreden over. :j

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 06:33

SansaS schreef:
Dorien66 schreef:

Maar als je wordt gekatapulteerd kies je ook de manier van afstijgen niet :=
Ik zou er niet gerust meer in zijn

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:02

Waarom niet? Mijne zijn helemaal niet scherp en ontelbare keren al los gekomen ermee. En klappen ook netjes open.

Gooi je elk product weg als een andere gebruiker een mindere ervaring heeft

Iedere beugel kan je in blijven hangen uiteindelijk. Niks is helemaal.veilig.

Het bijvoorbeeld met de safestyle en korfen ook nare meesleuracties gezien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:24

SansaS schreef:
Dorien66 schreef:

hoezo niet? Met western doe je het altijd zo. Dus het is niet dat het niet zo hoort.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:29

Met engels rijden doe je dat niet en die beugels zijn geen western beugels maar engelse beugels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:32

SansaS schreef:
Met engels rijden doe je dat niet en die beugels zijn geen western beugels maar engelse beugels.

maar dan is het niet meteen fout of gevaarlijk. Dat is wat ik er mee wil zeggen. Je stijgt ook links op, maar doe je het rechts dan is het niet fout of gevaarlijk. En ja, ik stap ook wel eens 'western' af op een Engels zadel, het gebeurt gewoon. Andersom ook wel eens, maar dan weet je snel genoeg dat het niet fijn is om te doen. :+

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:37

Maar fabrikanten kunnen moeilijk rekening houden met elk scenario he.

Misschien is er wel iemand die het prettig vind op crocs te rijden :+ ik noem maar wat. Dan kun je moeilijk rekening ermee houden het ook onder die omstandigheden allemaal volledig veilig moet zij.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:23

Voor mijn dochters heb ik de Acavallo Alupro. Nooit problemen gehad met deze beugel, ze zijn altijd netjes losgekomen. Omdat de voeten inmiddels wat te groot worden voor de junior versie van deze beugel, ben ik aan het kijken naar iets anders. De recente filmpjes zetten me wel aan het denken; geen enkele beugel kan een 100% garantie geven, het grootste punt wat mist bij de Alupro (en ook Tech, en bijna alle andere stijgbeugeuls met beweegbare arm), is dat ze alleen open gaan als de voet er direct zijwaarts uit gaat. Als de voet schuin naar voren, of schuin naar achteren tegen de arm aan komt, dan is er een kans dat deze niet open gaat. Vandaar dat ik net de Sprenger Aero heb besteld; ik vind ze niet mooi, maar de arm kan niet alleen zijwaarts, maar ook naar voren en naar achteren open gaan. Dat zou denk ik meerwaarde hebben boven de Alupro, Tech, en vergelijkbare stijgbeugels. Ik krijg ze later deze week binnen, ik ben benieuwd!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:26

SansaS schreef:
Dorien66 schreef:

Die manier van afstijgen waar je het over hebt, wordt standaard gedaan met Western Riding, in ieder geval in de VS.