Gaston mercier zadels, verkoopspraatje of echt goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Gaston mercier zadels, verkoopspraatje of echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 12:03

De laatste tijd zie ik ze weer iets vaker voorbij komen, de gaston mercier zadels. Ik vind ze erg mooi maar moet zeggen dat ik wel een beetje mijn twijfels heb. Ik weet dat Jolanda Adelaar er erg tevreden over blijkt te zijn, Romy huisman heeft ze indertijd getest en vond ze erg fijn zitten, Paard dans met mij gebruikt ze ook. Nu wordt Jolanda wel door dit merk gesponsord, dat vind ik altijd een moeilijke om dan te bepalen of het echt goed is of niet, langs de andere kant draagt zij paardenwelzijn ook wel hoog in het vaandel.

Ik hoor dat er geen kopijzer in zit, maar dan vraag ik me serieus af, als je paard breder of smaller wordt, hoe kan het dan aangepast worden? Volgens hun beweegt het mee, en daar kan ik in volgen voor hele kleine verschillen, maar je hoort wel vaker dat bv een jong paard opeens meerdere maten is gegroeid, hoe kan zo'n zadel dat dan opvangen.

De kussens zijn met foam die overal even dik is, dus hoe kan dit dan op verschillende vormen paarden gaan passen? We zien bij de meeste zadels wolvulling, zij zijn denk ik de enige met foam? Dan stel ik me wel de vraag, als dat echt zo ideaal is, waarom zijn zij dan de enigen die het doen?

En als de vulling niet veranderd kan worden, moeten ze dan nog elk jaar langskomen om te controleren? En indien het dan niet past, wat kunnen ze er dan aan doen?

Zoals jullie lezen, veel vragen en twijfels over deze zadels, ik vind ze erg mooi maar ik wil wel enkel het beste op mijn paard natuurlijk. Ze zijn ook serieus aan de prijs zowel de nieuwe als tweedehands en die zien er dan na een paar jaar ook al uit alsof ze een oorlog hebben meegemaakt.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachtes hierover zijn!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:35

Ze zijn zeker niet de enige met foam. Er zijn meer merken die gebruik maken van foam. Stubben, Anky, Prestige hebben oa zadels met foam.

Dus ook A merken.

Ik heb zelf een zadel met foam (Henri de Rivel) en past wel perfect op de rug van mijn paard. Maar bij een paard met een hollere rug denk ik niet dat het echt mooi zou passen.

Tazzey

Re: Gaston mercier zadels, verkoopspraatje of echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:35

Ik ken het merk niet maar ik wil je wel de tip geven om de mening van de influencers niet al te serieus te nemen. Die krijgen de producten en schetsen vaak een gekleurd beeld. Ik zou een zadelpasser laten komen om ze zelf te testen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 13:41

Tazzey schreef:
Ik ken het merk niet maar ik wil je wel de tip geven om de mening van de influencers niet al te serieus te nemen. Die krijgen de producten en schetsen vaak een gekleurd beeld. Ik zou een zadelpasser laten komen om ze zelf te testen.

Nee dat zou ik sowieso doen, Romy Huisman testte het wel echt als consument, niet gesponsord dus. Maar ik wilde sowieso een zadelpasser laten komen, ik ga niet zelf lopen knutselen. Alleen jammer dat er maar 1 persoon is die deze zadels verkoopt in heel de Benelux, en ze heeft ook enkel deze zadels. Hoe goed kan je daar dan op vertrouwen vraag ik me af...

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:54

Plutolover hier op bokt heeft er 1 gehad, die zou je eens kunnen vragen :j

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:00

Er is net een topic geopend over unieke zadels, daar staat er ook een in. Van billy3105

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:01

En wie zegt dat Romy het echt testte als consument? Want ik weet dat soms mensen iets krijgen om het te testen en alleen de positieve punten online te benoemen en de slechte punten terugkoppelen aan de fabrikant. En wat voor mensen worden dan uitgezocht? Juist, bekende personen, instructeurs, ruiters op hoog niveau, enz.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 14:04

germie schreef:
En wie zegt dat Romy het echt testte als consument? Want ik weet dat soms mensen iets krijgen om het te testen en alleen de positieve punten online te benoemen en de slechte punten terugkoppelen aan de fabrikant. En wat voor mensen worden dan uitgezocht? Juist, bekende personen, instructeurs, ruiters op hoog niveau, enz.

Het was 6 jaar geleden, ze zette het op youtube en heeft er uiteindelijk geen genomen omdat het voor haar een te grote investering was. Moest het gesponsord geweest zijn had ze er toch eentje onder haar billen en moest ze hem ook niet zelf betalen lijkt me. Het was toen een testdag met een fransman die het zadel erop legde. dus geen video die een samenwerking bevat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:06

Er zijn heel veel endurace ruiters die GM zadels gebruiken.

Daar is het een veel voorkomend en erg geliefd zadel onder degenen die ermee rijden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 14:18

Marije_jiplover schreef:
Er zijn heel veel endurace ruiters die GM zadels gebruiken.

Daar is het een veel voorkomend en erg geliefd zadel onder degenen die ermee rijden.

Ik ben er wel al uit dat ze voor de ruiter echt een genot zijn om mee te rijden inderdaad, mijn twijfels liggen dus vooral bij hoe goed ze voor het paard zijn...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:26

Waidida schreef:
germie schreef:

Het was 6 jaar geleden, ze zette het op youtube en heeft er uiteindelijk geen genomen omdat het voor haar een te grote investering was. Moest het gesponsord geweest zijn had ze er toch eentje onder haar billen en moest ze hem ook niet zelf betalen lijkt me. Het was toen een testdag met een fransman die het zadel erop legde. dus geen video die een samenwerking bevat.

Maar aan de hand van een testdag kun je toch geen compleet oordeel vormen over een zadel?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 15:37

Ik vermeld gewoon dat zij toen zei dat het lekker zat. Dat kan je toch op een testdag voelen? Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:43

Dat het fijn zit kun je inderdaad met een paar minuutjes wel voelen maar hoe je paard het eronder doet kun je op zo'n testdag niet beoordelen. En dat lijkt me toch wel belangrijker dan hoe je er zelf in zit.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 15:46

Tazzey schreef:
Dat het fijn zit kun je inderdaad met een paar minuutjes wel voelen maar hoe je paard het eronder doet kun je op zo'n testdag niet beoordelen. En dat lijkt me toch wel belangrijker dan hoe je er zelf in zit.

Dat bedoelde ik dus, dat zij zegt dat het lekker zat, maar dat ik dus weinig info vind over hoe goed het voor de paarden is.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:52

Ah, ik had mijn foto ook al in het 'aparte zadels' topic gezet. Maar inderdaad ik heb een GM zadel. Een compiegne.

Als je echt benieuwd bent, raad ik je aan om gewoon een middagje Leanne te laten komen en proef te rijden in de verschillende modellen. Maar ik zeg er eerlijk bij; na 1x rijden was ik verkocht :') Zou echt niet anders meer willen.

De zadels zijn heerlijk licht! Mijn beugels zijn zwaarder :+
Het is inderdaad met foam. Dus ze hoeven niet meer langs te komen of het zadel nog goed ligt. Echter als het zadel niet goed meer ligt, of zoals je al vroeg over boommaten aanpassen; dat is niet makkelijk te wisselen, maar dan kan het zadel aangepast worden. Maar echt in de fabriek. Dus daar hangt dan wel een prijskaartje aan.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust :) Ik ben (helaas :+ ) niet gesponsord maar oprecht wel super blij met mijn zadel. Al snap ik ook dat het per mens+paard zal verschillen. Maar voor ons echt heel fijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:10

Waidida schreef:
Ik ben er wel al uit dat ze voor de ruiter echt een genot zijn om mee te rijden inderdaad, mijn twijfels liggen dus vooral bij hoe goed ze voor het paard zijn...

Als enduranceruiters (en niet de minste) er mee rijden en er rustig 160-ers mee uitrijden, dan is het zadel voor díe paarden in ieder geval ook goed. Anders lagen ze er echt halverwege wel uit...

Het is echt een erorm goed gewaardeerd merk onder enduranceruiters. En dat gebeurt over het algemeen echt pas nadat meerdere (vaak internationale) ruiters er consistente resultaten in de praktijk mee hebben laten zien.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 16:13

Ibbel schreef:
Waidida schreef:

Als enduranceruiters (en niet de minste) er mee rijden en er rustig 160-ers mee uitrijden, dan is het zadel voor díe paarden in ieder geval ook goed. Anders lagen ze er echt halverwege wel uit...

Het is echt een erorm goed gewaardeerd merk onder enduranceruiters. En dat gebeurt over het algemeen echt pas nadat meerdere (vaak internationale) ruiters er consistente resultaten in de praktijk mee hebben laten zien.

Daar heb je ook gelijk in, dat zei iemand anders me ook, dat zijn natuurlijk wel iets vaker dezelfde typetjes paarden. mijn belgisch warmbloed zal vast wel heel anders zijn. Maar goed, ik denk dat het sowieso wijs is om pas aan een GM te beginnen als hij een beetje uitgegroeid is.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:18

GM is inderdaad een vak apart, en de foam panelen geven je juist voordeel ipv nadeel met het gezeur met wol wat klontert oid.

Ik hobbel nu al een tijd mee in de paardenwereld met een hoop geprul van écht goede zadel passers etc. Ik liet hun iedere 3/4 maanden komen en kon nog net niet ieder kwartaal een nieuw zadel kopen voor het perfecte plaatje. Want er was steeds weer een verandering waar dan het oude zadel niet in mee kon.

Ik heb nu de GM, ik ben er tevreden over op mijn schimmel, hij is er happy onder. Maar laat ik er een zadel passer naar kijken gaat die er 100% wat van vinden. Aan de andere zijde, mijn paard loopt 140 km zonder rugpijn of gevoeligheid. Gaat de Ardennen in voor 3 dagen 4 uur stap training per dag en is happy. Dat zegt mij meer als wat een zadelpasser ooit kan aanmeten.

Arie is wel ontzettend veranderd als toen ik mijn GM kocht, hierop heb ik hem terug gestuurd en hun nieuwste boom (dus echt de volledige boom en niet alleen het kopijzer) erin laten zetten. Door een stomme fout hadden ze de kussens er op de zelfde manier onder gezet en is ie voor een 2de keer terug gegaan om een platter draagvlak te krijgen. Na wat gemopper vanuit mijn én Leanne’s kant naar Frankrijk hebben ze het netjes opgelost en is mijn schimmel er zeer happy mee! Maar goed aan dit grapje, zeker door die nieuwe boom zat er wel een behoorlijk prijskaartje aan. Wel hebben ze toen ook hun nieuwe panelen eronder gezet, ook een door ontwikkeling en die panelen zijn zo fijn, zacht dat ze zijn rug volgen en hard genoeg dat het niet te veel is

Ik ben wel meer te spreken over de zadels van Max 3 jaar oud. De oudere modellen zijn echt op Arabieren gericht, en nu maken ze het meer naar wat de dealer voor maten doorstuurt

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:37

Als je een paard hebt dat het gehele jaar dezelfde maat houd, dan is het een fijn zadel. Voor groeiende paarden of paarden die gedurende het jaar veranderen is het zadel te beperkt. Een kennis van me heeft er eentje, daar past die de helft van het jaar en moet ze de andere maanden een pad gebruiken om hem passend te houden

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 11:15

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal, ik denk dat als paardlief uitgegroeid is en een beetje stabieler in het werk is, dat ik eens ga kijken of een GM zadel wat voor ons is!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:27

Eerst: vind een goede zadelpasser, en dan maar kijken welk merk erop past, op het paard, niet op de zadelpasser. Je moet wel oppassen met wat voor zadelpasser je zaken doet.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 14:16

Zoolgangster schreef:
Eerst: vind een goede zadelpasser, en dan maar kijken welk merk erop past, op het paard, niet op de zadelpasser. Je moet wel oppassen met wat voor zadelpasser je zaken doet.

Ja logisch toch? Ik zeg toch ook dat ik dan ga kijken of het iets voor ons is, niet dat ik er tegen dan een ga kopen. En daarbij, een goede zadelpasser vinden is een speld in een hooiberg, ze spreken elkaar allemaal tegen of breken de ander zijn werk af. Vaak zodat ze je zelf nog een nieuw zadel kunnen aansmeren.

Ik denk dat ik hier ook meerdere keren heb gezegd dat ik er een passer bij haal.