Welk bit voor ‘druk’ paard op wedstrijd en buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mini_horses

Welk bit voor ‘druk’ paard op wedstrijd en buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 15:06

Hii weet niet of het hier goed staat en anders sorry! Ik heb een super lieve hispano Arab ruin die nu een jaar uit Spanje is en daar gereden is, nu wil ik weer meer starten in de dressuur wedstrijden en rijd ik hem op een dubbele gebroken d trens alleen in gallop trekt hij erdoor heen (ik heb les van goede instructrices alleen is hij in Spanje wss anders gereden) en op buitenrit trekt hij ook af en toe ineens door me heen en gaat hij er van door nu zoek ik een bit die is toegestaan in de knhs maar het liefst wel een noodrem der op heeft (hij doet dit namelijk niet altijd) ik heb hem gereden ook op een enkel gebroken pelham en daar heeft hij dit een stuk minder eigenlijk bijna niet en kan ik hem veel ontspannender rijden

Ayasha
Blogger

Re: Welk bit voor ‘druk’ paard op wedstrijd en buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:09

Leer het dier ontspannen ipv er een ‘noodrem’ in te hangen. Help het dier ipv meer dwang.

Mini_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 15:14

Ayasha schreef:
Leer het dier ontspannen ipv er een ‘noodrem’ in te hangen. Help het dier ipv meer dwang.
geen haat maar had al gezegd ik heb ook les van een instructrice en zoals ik al zei doet hij het zeker niet altijd maar op het moment dat hij het wel doet rent hij dwars door me heen in Spanje word er vaak heel ander tuig gebruikt dan in Nederland dus is hij dit niet gewend hij heeft het bijv met een enkel gebroken pelham helemaal niet en dan loopt ie normaal hij reageert heel goed op hefboom werking

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:17

Dubbel gebroken (tenzij je een speciale hebt die niet verder door buigt) werkt als een notenkraker. Probeer eens een ongebroken trens.

Wordt in de volksmond vaak stang genoemd omdat ie recht is, maar zit geen hefboom op. Is dus gewoon een trens en ook knhs toegestaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:19

Mini_horses schreef:
Ayasha schreef:
geen haat maar had al gezegd ik heb ook les van een instructrice en zoals ik al zei doet hij het zeker niet altijd maar op het moment dat hij het wel doet rent hij dwars door me heen in Spanje word er vaak heel ander tuig gebruikt dan in Nederland dus is hij dit niet gewend hij heeft het bijv met een enkel gebroken pelham helemaal niet en dan loopt ie normaal hij reageert heel goed op hefboom werking

Ik heb nog maar net eentje uit Spanje op stal gehad dus dat weet ik. Niet enkel ander tuig maar ook geheel andere manier van rijden.

Wil je op wedstrijd neem dan tijd om het dier een fatsoenlijke basis te geven want als dat vertrouwen er niet is dan mag je er in hangen wat je wil. Dan breekt ze er door zodra de stress verhoogd en wat ga je doen als de bitten op zijn?

Mini_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 15:38

[/quote]
Ik heb nog maar net eentje uit Spanje op stal gehad dus dat weet ik. Niet enkel ander tuig maar ook geheel andere manier van rijden.

Wil je op wedstrijd neem dan tijd om het dier een fatsoenlijke basis te geven want als dat vertrouwen er niet is dan mag je er in hangen wat je wil. Dan breekt ze er door zodra de stress verhoogd en wat ga je doen als de bitten op zijn?[/quote] voorlopig ook alleen wedstrijdjes onderling hoor en hij is heel lief maar ik wil het liefst het zelfde bit bak en buiten en het kan 10x goed gaan en 11ste X gaat hij aan de kletter

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:43

Doe je paard en jezelf een plezier. Maak eerst je basis in orde. Ga dan wedstrijd rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:52

Ik zou ook zeggen een ongebroken bustrens.
Dat geeft de minste ruis, werkt vaak goed bij hete / wiebelige paarden.

Of evt een myler, zit eel iets beweging in maar kan niet dubbel klappen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:27

Ayasha schreef:
Doe je paard en jezelf een plezier. Maak eerst je basis in orde. Ga dan wedstrijd rijden.

Dan is inderdaad de basis nog niet zover voor elkaar dat het helemaal goed gaat. Zodra er in 10% van de gevallen geen controle meer is dan is er nog werk aan de winkel wat communicatie en vertrouwen betreft. Trekken in de mond is geen duurzame oplossing. Hoe ontspannen ben je zelf, en voel je aankomen of krijg je signalen van je paard dat hij 'ervandoor' wil? En hoe reageer je dan?

Een ongebroken bit zonder hefboom is evt. een betere optie dan een pelham of een van de dwangmiddelen die ze in Spanje gebruiken. Daar zijn ze niet zachtzinnig met paarden en onder die categorie moet je jezelf niet willen 'scharen'.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:38

Onze Arabier werd dus helemaal gek op een ongebroken of dubbelgebroken trens.
Hij had het liefst een enkel gebroken exemplaar.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij een heel hoog verhemelte had. Daar prikte dus niets in.
Het is makkelijk gezegd, neem een ongebroken trens, maar niet ieder paard houdt van druk op zijn tong.
Wie weet is de jouwe er ook zo een.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:12

Mini_horses schreef:
voorlopig ook alleen wedstrijdjes onderling hoor en hij is heel lief maar ik wil het liefst het zelfde bit bak en buiten en het kan 10x goed gaan en 11ste X gaat hij aan de kletter

Als hij maar 1 op de 10 keer aan de kletter gaat, snap ik niet waarom er een scherper bit in moet. Dan kun je beter bij je paard nagaan welke signalen je die 11e keer hebt gemist of welke omstandigheden anders zijn. Een paard is geen computer, die elke keer hetzelfde programmaatje draait.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:23

Ik zou inderdaad ook werken aan het onderliggende probleem ipv er een zwaarder bit in hangen.

Je zegt dat het onderlinge wedstrijdjes zijn, is dat gewoon bij jou op stal? Misschien wordt jij iets zenuwachtig en laat je hem een beetje alleen? Mijn paard kan ook ineens gekke dingen doen als je niet bij hem bent. Dus blijft overgangen maken (snel draven, langzaam draven bijvoorbeeld) en zorg ervoor dat je blijft rijden en niet gaat meeliften.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:53

ik zelf heb hele fijne ervaringen met de myler bitjes. wellicht is dat nog een optie.

En als het thuis wel goed gaat en op wedstrijd wat minder is het soms ook een kwestie van KM maken. Op wedstrijd is toch anders met spanning van ruiter miss / of andere paarden er omheen die spanning hebben en dat kan je thuis natuurlijk niet goed nabootsen.
Dan gaat het maar een paar x wat minder op wedstrijd dat leer je alleen door het te doen en het op dat moment op te lossen (wat je dan als het goed is ook leert van je lessen natuurlijk )

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:00

Mini_horses schreef:
Hii weet niet of het hier goed staat en anders sorry! Ik heb een super lieve hispano Arab ruin die nu een jaar uit Spanje is en daar gereden is, nu wil ik weer meer starten in de dressuur wedstrijden en rijd ik hem op een dubbele gebroken d trens alleen in gallop trekt hij erdoor heen (ik heb les van goede instructrices alleen is hij in Spanje wss anders gereden) en op buitenrit trekt hij ook af en toe ineens door me heen en gaat hij er van door nu zoek ik een bit die is toegestaan in de knhs maar het liefst wel een noodrem der op heeft (hij doet dit namelijk niet altijd) ik heb hem gereden ook op een enkel gebroken pelham en daar heeft hij dit een stuk minder eigenlijk bijna niet en kan ik hem veel ontspannender rijden

jammer dat je niet een kantenklaar wedstrijd paard gekocht hebt.

Bizar om te denken dat je die ene keer kunt oplossen met "hulpmiddelen" het enige hulpmiddel wat ECHT goed werkt is:
geduld, tijd, goede begeleiding en kennis en kunde verzamelen, datwel samen met je paard.

Geen hulpmiddel werkt zo langdurig als samen met je paard de oplossing vinden, en dat zit vrijwel nooit in dwang of dwangmiddelen.

Hoewel symptoombestrijders het tegendeel zullen zeggen, doe wat Ayasha zegt: Leer het dier ontspannen ipv er een ‘noodrem’ in te hangen. Help het dier ipv meer dwang.

Heel veel succes.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:22

Op buitenrit zou je nog een martingaal kunnen proberen. Deze werkt alleen in wanneer het nodig is. Daarmee kun je aan je basis blijven werken én een noodrem creëren. Daar mag je alleen geen dressuur mee starten.

En verder is het helemaal geen gek idee om je bit af en toe af te wisselen. Zo ga je vanzelf ontdekken waar je paard goed op reageert. Ook bitloos is misschien interessant om te proberen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:34

Ik zou zeggen, leer de one rein stop en leer loslaten en dan heeft hij niks meer om doorheen te trekken.

Oftewel, zelf handiger worden en de basis op orde maken. Een scherper bit is eigenlijk nooit de oplossing.

Mini_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:52

Mooblie schreef:
Op buitenrit zou je nog een martingaal kunnen proberen. Deze werkt alleen in wanneer het nodig is. Daarmee kun je aan je basis blijven werken én een noodrem creëren. Daar mag je alleen geen dressuur mee starten.

En verder is het helemaal geen gek idee om je bit af en toe af te wisselen. Zo ga je vanzelf ontdekken waar je paard goed op reageert. Ook bitloos is misschien interessant om te proberen.

Heb wel al sidepull geprobeerd ik zat laatst te denken om een mechanische hackamore te proberen voor op buitenrit

Mini_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:54

Jongens sorry ik denk dat mijn punt echt niet is doorgekomen ik bedoel niet dat hij druk is op wedstrijd ig wat dan ook hij is braaf maar hij heeft heel veel moeite met bij me blijven in galop en het is al een heel stuk verbeterd maar ik zoek vooral een bit voor buiten omdat ie daar zomaar wel is ze hoofd omhoog drukt en haat.. die het liefst ook op wedstrijd gebruikt mag worden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:12

Je punt is door gekomen. Jij snapt gewoon niet dat je met de weg die je nu wil in slaan op een doodlopende baan zit. Op een keer zijn de bitten en hulpmiddelen waar ie door trekt op en dan? Wat ga je dan doen?

Er is geen bit dat je op wedstrijd mag gebruiken waar ie niet al door getrokken heeft van wat ik lees.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:35

Leer ontspannen, niet alleen het paard maar ook zelf (heb je ervaring met Spanjaarden). In mijn ervaring zijn HA-tjes zijn heel goed met spanning afvloeien, mits de ruiter ook rustig blijft en zacht in de hulpen.
Je zegt al dat het is verbeterd, geef hem meer tijd, en jullie als team om te groeien.
Als je echt naar het bit wilt kijken zou ik voor een ongebroken bustrens gaan (misschien een palham met twee teugels), ligt lekker stabiel in de mond.

Edit: waarom heeft hij moeite bij je te blijven? Te weinig bespiering (kracht) niet soepel genoeg? Als dat niet in order is is het niet zo gek dat ie onder je vandaan loopt, al helemaal als je hem ‘aan de teugel houdt’.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 12:52

Wat je kunt proberen is een ongebroken bit.
Geen hefboom.
Voor de paarden die de beweging in de mond van verschillende delen niet fijn vinden.

Bij buitenritten zo ik gewoon niet gaan galopperen, en als hij te heet woord met draven dat ook niet doen, leer hem eerst zo maar rustig te blijven.
En als hij dat braaf doet op ontspannen momenten eens 20 meter draven, en weer stappen en dat uitbouwen.

En is hij op wedstrijd nog te heet, dan nog thuis blijven.
Hefboom mag niet, gelukkig, dus kom je op 3 soorten bitten uit, ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:20

Eens met DP. Nog een tip, wanneer je een rustige draf of galop probeert, doe dat dan niet op weg naar huis. Dat komt wel weer als je hem helemaal onder controle hebt.

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:23

Mijn paard is ook ontzettend braaf maar kan ook heel heet en druk worden, dan kan het in bak nog zo goed gaan buiten was ze alles vergeten en alleen maar aan het vechten om zo hard mogelijk te stappen, draven of te galopperen. Niet omdat ze ongemak had, gewoon omdat ze zo enthousiast is en het ontzettend mooi vind. Ik ben daarom van een dubbelgebroken watertrens over gegaan op een myler bit, af en toe een rammeltje en ze laat het heel mooi los en daardoor haar ook geleerd dat je kunt ontspannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:55

DuoPenotti schreef:
Wat je kunt proberen is een ongebroken bit.
Geen hefboom.
Voor de paarden die de beweging in de mond van verschillende delen niet fijn vinden.

Bij buitenritten zo ik gewoon niet gaan galopperen, en als hij te heet woord met draven dat ook niet doen, leer hem eerst zo maar rustig te blijven.
En als hij dat braaf doet op ontspannen momenten eens 20 meter draven, en weer stappen en dat uitbouwen.

En is hij op wedstrijd nog te heet, dan nog thuis blijven.
Hefboom mag niet, gelukkig, dus kom je op 3 soorten bitten uit, ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken.

:j

Buiten ook slimmer en handiger rijden.

En voor door de hand heen lopen zijn wachtoefeningen ontwikkeld, stukje dressuur basis dus.