Uitrijdeken bij een monoblad zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isis857

Uitrijdeken bij een monoblad zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 23:44

Hoi!

Ik ben op zoek naar een uitrijdeken voor mijn paard van 1.75 (dekenmaat 205) die te gebruiken is bij een monoblad zadel. Bij voorkeur een quarter deken. Waar maak je de deken dan aan vast? En hebben jullie tips qua merken die goed zijn te gebruiken bij een monoblad dressuurzadel (Frank Baines)? Ik dacht zelf aan Kentucky of Equestrian Stockholm…

Alvast bedankt!

Kidde

Re: Uitrijdeken bij een monoblad zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:50

Zelf hebben we de Kentucky uitrijdeken (het vierkante model). Ik maak hem vast aan de beugelriemen. Ik heb ook nog een 'gewone' reflecterende deken. Die gebruik ik ook nog steeds wel. Dan doe ik de flappen onder de beugelriemen door.

Isis857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 00:00

De deken is groot genoeg om aan de beugelriemen vast te maken dus?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 00:12

Ja banden zijn inderdaad erg lang :j Ik kan morgen wel een foto maken anders

Isis857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 08:09

Graag! Dank je

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:10

Ik heb bij mijn monoblad zadel altijd er 1 genomen die voor het zadel sluit, beugelriemen er over en klaar.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:36

Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog een oude deken die ik zoals MarliesV vastmaken, maar dan zit je meer op de deken met je knie. Zelf vind ik het minder fijn, maar dat is denk ik persoonlijk. Ik zal zo nog een foto van de andere deken maken :D

Dit is de deken van de foto's trouwens: https://agradi.nl/products/kentucky-uit ... eece-groen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:14

Maar voel je hier de rand en de lus ook niet zitten?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:15

Ik gebruik de bucas recuptex bij mijn monoblad zadel
Of aan de beugelriem lusje bovenop of aan de achterste singelstoot
Afbeelding
Afbeelding
Foto met mijn oude zadel maar bevestig t nu op dezelfde manier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:18

Ik heb geen beugelriemlusjes... en met diegene die voor het zadel sluiten,ik heb altijd problemen met zowel mijn 17 als 17,5 inch dat het zo strak zit dat je het voelt onder benen omdat het niet vlak tegen het zweetblad aan ligt.
Ik snap dus nooit hoe mensen met grotere zadels er wel mee kunnen rijden als ik al problemen had. :') misschien waren de ruglengtes te kort van die paarden, maar nooit een fijn passende gehad dus... Kan het ook niet aan singelstoten vast maken want die zitten veel lager en onder het monoblad ga ik niks doen. Dan ga ik een drukpunt creëeren voor paard.

Maar ik lees wel mee, want voorlopig wil ik er eigenlijk wel 1 gaan gebruiken vanwege alleen maar mogen stappen en dan buiten moeten doen. Dan is iets warm houden wel lekker, want warm lopen mag en kan niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:36

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:38

Dank je DP! Lijkt alsnog te hoog voor mijn zadel, ik heb lange zweetbladen dus singelstoten beginnen laag, maar wel optie om uit te proberen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:44

DuoPenotti schreef:

Nee daar heb ik geen last van :n

Dit is nog een deken die ik wel voor vastmaak:

Afbeelding

Het is met klittenband, dus je hebt de ringen niet nodig voor

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:20

Kidde schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee daar heb ik geen last van :n

Dit is nog een deken die ik wel voor vastmaak:

[ Afbeelding ]

Het is met klittenband, dus je hebt de ringen niet nodig voor

Zo doe ik het ook inderdaad. En dan wel ook nog onder de kussens brengen, anders red ik het niet qua voorsluiting.
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:25

Dat vind ik voor geen meter zitten, deken op de zitting.
Onder de kussen doe ik bewust niet en wil ik ook niet ivm de rand die daar dan zit.

Ik heb overigens geen monoblad, kan dus prima er onder doen.
Maar die deken is 30 jaar oud en aan vervanging toe.
En mij lijkt zo'n quarter deken gewoon fijn.
Die van kentucky bijvoorbeeld lekker lang.
En kan dat nu prima vastmaken aan een singelstoot boven aan omdat ik een vzh zadel heb.
Maar goed, als die deken ook 30 jaar oud word, wie weet wat voor zadel ik nog ooit weer koop

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:29

Nee, onder het kussen wil ik dus ook niet vanwege drukpunt wat je creëert daar idd.

Enige dat ik nu geen deken meer van 30 jaar oud heb, of in mijn geval 20, is omdat dat een pony maat was. Ik zie hem nog wel langskomen bij de manegeponys op stal, dus hij doet het nog steeds. :') Heb nu een waterdichte liggen die we met buitenritten gebruikte,maar die moet dus over het zadel en dat vind ik idd niet zo fijn. Want strak om zadel als je niet onder de kussens wil en daardoor dus afstaan van zadel bij zweetbladen. Plus ik ben door ziekte een gevoelig watje voor drukplekken en dan gaat het maar 5 minuten goed met extra rand onder been haha

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:31

Ik heb een dun fleece dekentje met gat, die leg ik op het sjabrak en dan het zadel erop. Met die vierkante ben ik altijd bang dat dat teveel gaat waaien/klapperen en die van mij is al scherp zat ;)

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:15

BR heeft ook uitrijdekens met een lus die naar je beugelriemen. de deken zelf stopt ongeveer bij je dekje, dus je zit niet op de deken! zelf voel ik de lusjes ook niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:43

Die quarter deken die hierboven gedeeld is, is te lang. Die steekt uit over de billen en de staart en komt dus ook bij het zadel ver naar voren te liggen.

Ik heb er eentje van catago gekocht laatst en die zie je hieronder op mijn paard liggen. De stof stopt voor je benen dus totaal geen hinder daarvan en kan vast aan de beugelriemen, lusjes van de beugelriemen, de bevestiging van de singelstoten of wat je zadel daar ook maar heeft aan ophanging.

Afbeelding

Ik heb deze nu zelf achter mijn barebackpad hangen en daar zit een ring voor beugelophanging aan en daar maak ik de lusjes nu gewoon aan vast.

Heb van Bucas ook eentje die voor het zadel vast kan maar dat vond ik toch niet prettig. Met een mono blad zit je daarop en met mijn zadel met dubbele flap was het allemaal erg krap en strak ondanks dat de maat in lengte gewoon klopte. Dus ik vind die quarter sheets echt een uitkomst. Ik maak 'm nu ook gewoon vast aan de longeersingel. Ziet er wat gek uit met een gat op de rug, maar de heup blijft warm en daar gaat het om voor mijn paard (heup artrose).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:31

MyWishMax schreef:
Dank je DP! Lijkt alsnog te hoog voor mijn zadel, ik heb lange zweetbladen dus singelstoten beginnen laag, maar wel optie om uit te proberen.

Heb je deze toevallig uitgeprobeerd?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:10

Ik begrijp je probleem TS. Ik heb ook een monoblad dressuurzadel en de meeste uitrijdekens (BR, Lamicel, Eskadron, HH) krijg ik ook amper gesloten vooraan en ik heb maar een 17inch zadel. Mijn wollen uitrijdeken van Ikonic lukt net.
Zo'n vierkant dat alleen achter het zadel komt en met lussen aan de beugelriemen bevestigd wordt, heb ik nog niet durven proberen. Ik heb ook geen beugellusje (enkelvoudige beugelriemen).

Zelf ik enorm hard gezoch naar een "vol" uitrijdeken zoals ik van iemand met dravers gekregen, maar ik lijk het nergens te kunnen vinden. Is ook handig bij het longeren. Is echt een deken van schoft tot staart, met lussen om de singel door te steken.